Tuesday, 23 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۴ ثور , ۱۴۰۳ - 15 شوال 1445
شناسه خبر : 33689
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, فرهنگی تاریخ انتشار : 30 دسامبر 2021 - 10:58 |

یونسکو:افغانستان باید به تعهدات خود برای فراهم آوری زمینه آموزش بدون تبعیض عمل کند

یونسکو:افغانستان باید به تعهدات خود برای فراهم آوری زمینه آموزش بدون تبعیض عمل کند

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) می‌گوید که حکومت افغانستان باید به تعهدات خود برای فراهم کردن زمینه آموزش بدون تبعیض عمل کند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، سازمان علمی وفرهنگی سازمان ملل متحد  در گزارش تازه خود که روز گذشته(چهارشنبه، ۸ قوس) نشر شد، آمده است که با وجود پیش‌رفت‌ها در زمینه آموزش در افغانستان در دو دهه گذشته، نرخ سواد در این کشور در پایین‌ترین سطح در میان کشورهای منطقه و آسیایی باقی مانده است.

طبق گزارش این سازمان، سیستم آموزشی افغانستان علاوه بر آن، از تبعیض جنسیتی رنج می‌برد و حکومت این کشور باید در این زمینه اقدام کند.

افزون بر این یونسکو در گزارش تازه خود زیر عنوان «حق آموزش؛ در افغانستان چه چیزی در خطر است؟» گفته است که چالش‌ها در مسیر آموزش این کشور فراوان است و دست‌کم نیمی از کودکان واجد شرایط در افغانستان در مکتب ثبت نام نکرده‌اند.

از سویی هم، این نهاد می‌افزاید که سطح نتایج یادگیری در میان دانش‌آموزان افغانستان در مکتب‌ها پایین است.

در همین حال، این نهاد تصریح کرده است که افغانستان برای حفظ سیستم آموزشی خود به‌شدت به کمک‌های خارجی وابسته است.

با این حال، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد تأکید می‌کند که حکومت افغانستان باید تعهدات این کشور در زمینه حق آموزش بدون تبعیض را رعایت کند و موانع را از راه پیش‌رفت به سوی توسعه پایدار در این زمینه بردارد.

این نهاد هم‌چنان گزارش داده است که افغانستان با محدودیت‌های بودجه‌ای دوام‌دار و کمبود شدید معلمان واجد شرایط مواجه است و از این رو سرمایه‌گذاری بیش‌تر در این زمینه لازم است و باید منابع آموزشی کافی برای دانش‌آموزان افغان اختصاص یابد.

این اظهارات مبنی بر نابرابری جنسیتی در زمینه حق آموزش در افغانستان در حالی از سوی یونسکو مطرح می‌شود که در پی تحولات اخیر و روی کار آمدن حکومت سرپرست طالبان، هزاران دانش‌آموز دختر دوره متوسطه و بالاتر از آن از رفتن به مکتب بازداشته شده‌اند.

طالبان همواره تأکید می‌کنند که در حال کار روی یک سیستم آموزشی امن برای دختران هستند و تا آن زمان این دانش‌آموزان منتظر بمانند.

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.