Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 33741
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 01 ژانویه 2022 - 13:37 |

دانمشندان: یک قفسه یخی بزرگ قطب جنوب می تواند ظرف پنج سال بشکند

دانمشندان: یک قفسه یخی بزرگ قطب جنوب می تواند ظرف پنج سال بشکند

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان که یخچال طبیعی در غرب قطب جنوب را مورد بررسی قرار میدهند، معتقدند که یک قفسه یخی ممکن در عرض ۵ سال بشکند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، به نقل از خبر گزاری اسپوتنیک، محققان دانشگاه Urbana-Champaign، معتقدند که با درنظر داشت دمای کنونی جهان، گردباد تا سال ۲۱۰۰، نو برابر افزایش خواهد یافت.

افزایش دمای کره زمین، باعث می شود اقلیم در زمین ناپایدار و آب و هوا غیر قابل پیش بینی شود.

از بین رفتن یخ در قطب جنوب در سال های اخیر بدتر شده است و تحقیقات نشان می دهد که سطوح خطرناک سطح دریا در صورت وقوع خواهد بود. گرمایش به حدود سه درجه سانتیگراد (۵٫۴ درجه فارنهایت) بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن می رسد. گرمایش زمین در حال حاضر از یک درجه سانتیگراد فراتر رفته است.

شکاف‌های قفسه یخی قطب جنوب شبیه به شکاف‌های شیشه جلوی خودرو است، جایی که یک ترک با رشد آهسته نشان می‌دهد که شیشه جلو ضعیف است و یک ضربه خفیف به خودرو می‌تواند باعث شود که شیشه جلو بلافاصله به صدها تکه شیشه تبدیل شود. یخدان شناس از دانشگاه ایالتی اورگان ارین پتیت.

در طول این جلسه، محققان گفتند که روی قسمت‌های ضعیف و قوی قفسه تمرکز کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که شکستگی‌ها مسیری “زیگزاگی” را در میان یخ طی می‌کنند و در نهایت تنها ظرف پنج سال قفسه را می‌شکنند.

بر اساس داده های ماهواره ای ناسا، سطح دریاهای جهانی تا سال ۲۱۰۰ در امتداد مسیر فعلی از دو به ۶ فوت افزایش خواهد یافت که عمدتاً به دلیل ذوب شدن در گرینلند و قطب جنوب است.

به گفته دانشمندان، گردبادهایکه ۵ ایالت را نابود کرد، پدیده‌ای عادی نیستند. نه تنها بخاطر اینکه ۸۸ کشته برجای گذاشته است.

طوفانی به این قدرت حدود ۱۰۰ سال است که وجود ندارد.

یکی از دانشمندان افزود: “در آینده امکان افزایش شدت اتفاقات این نوع تغیرات آب و هوا وجود دارد.”

او افزود که با وجود این، ما معتقدیم که چنین مهمان نادری خواهد بود.

 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.