Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 34340
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 25 ژانویه 2022 - 16:40 |

ابراز نگرانی ساکنان بغلان از افزایش سرقت‌های مسلحانه در این شهر

ابراز نگرانی ساکنان بغلان از افزایش سرقت‌های مسلحانه در این شهر

شماری از ساکنان ولایت بغلان می‌گویند که سطح جرایم جنایی به‌ویژه سرقت‌های مسلحانه و غیرمسلحانه در داخل شهر و بعضی ولسوالی‌های این ولایت، افزایش یافته است. در همین حال، مسوولان محلی طالبان از امنیت این شهر اطمینان می‌دهند و می‌گویند که گراف مشکلات امنیتی پایین آمده است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر افغانستان به نقل از ۸ صبح؛ جاوید، یکی از صرافان شهر پلخمری است. وی با ابراز نگرانی از افزایش سرقت‌های مسلحانه و غیرمسلحانه گفت: «روز روشن بود که به ‌طرف خانه خود می‌رفتم. افراد مسلحانه ناشناس چهار لک افغانی‌ام را دزدی کردند و خودشان فرار کردند.» جاوید امنیت را برای ادامه کار خود مهم می‌داند و از حکومت سرپرست طالبان می‌خواهد که نظامیان‌شان را برای محو سرقت‌ها در شهر و بازار وظیفه بدهند تا مردم با خاطر آرام به کار و زنده‌گی‌شان بپردازند.

ساکنان بغلان در حالی از افزایش دزدی‌های مسلحانه نگران‌اند که دزدان در امن‌ترین ساحات شهر دست به دزدی می‌زنند. خیرمحمد، مردی بزرگ‌سال، گفت: «از شهر طرف خانه می‌آمدم. داخل یک موتر سوار شدم. هنگامی ‌که موتر در حرکت شد، چند جوان مرا محکم گرفتند و شروع به پالیدن جیب‌هایم کردند. وقتی‌ سروصدایم بلند شد و در یک بیروبار سر خوردیم، آنان مرا در پیاده‌رو انداختند و فرار کردند.»

شماری از باشنده‌گان شهر بغلان می‌گویند که هر شب در مناطق‌شان یک خانه دزدی می‌شود و این وضعیت آنان را نگران ساخته است. نظیف‌الله‌ باشنده شهر پلخمری است. وی گفت: «خانه یک همسایه ما چند روز پیش در منطقه نوآباد شش‌صد کوتی دزدی شد. پنج هزار پول نقد، یک جاروب برقی و دیگر وسایل مهم خانه‌ را دزدان با خود بردند.» وی علت این سرقت‌ها را فقر و تنگ‌دستی و بیکاری می‌داند و می‌گوید تا زمانی ‌که زمینه کار برای مردم مساعد نشود و وضیعت اقتصادی بهبود نیابد، دزدی‌های مسلحانه افزایش می‌یابد.

توفیق حبیبی، باشنده ساحه تلاشی ولایت بغلان است. وی گفت: «در این روزها نسبت به چند ماه گذشته سرقت‌ باز اوج گرفته و مردم را نگران ساخته است. ما بعد از تاریک شدن هوا، از ترس جان و مال خود بیرون نمی‌رویم.»

در همین حال مسوولان امنیتی حکومت سرپرست طالبان در ولایت بغلان، در رابطه با افزایش سرقت‌ها در این ولایت می‌گویند که بعضی مشکلات از حکومت پیشین به ‌جا مانده است. محمدادریس شیرزاد، سخنگوی قوماندانی امنیه طالبان برای ولایت بغلان، گفت که گراف مشکلات امنیتی نسبت به روز‌های اول حکومت‌ سرپرست طالبان بسیار پایین آمده است. وی افزود: «اگر سارقان جلو دزدی و سرقت‌های‌شان را نگیرند، با آنان رفتار قانونی صورت خواهد گرفت و شریعت اسلامی بالای‌شان تطبیق می‌گردد.»

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.