Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 34545
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 29 ژانویه 2022 - 18:22 |

حکمتیار: قدرت در افغانستان به کسی که حمایت اکثریت را دارد منتقل خواهد شد

حکمتیار: قدرت در افغانستان به کسی که حمایت اکثریت را دارد منتقل خواهد شد

رهبر حزب اسلامی در افغانستان ضمن مخالفت با برگزاری لویه جرگه گفت که در دولت جدید افغانستان به کسی منتقل می‌شود که حمایت اکثریت را دارد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از خبرگزاری تسنیم، «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی افغانستان در واکنش به درخواست نروژ برای ایجاد یک روند سیاسی فراگیر در افغانستان از طریق لویه جرگه، چنین درخواستی را غیرقابل پذیرش خواند.

حکمتیار با اشاره به نشست ۳ روز اسلو و اهانت‌آمیز خواندن  برخورد دولت نروژ با طالبان افزود: دستورکار نشست توسط ناتو به نروژ سپرده شده بود و هدفش در ظاهر تشکیل دولتی فراگیر بود، اما در واقع دولتی که سهم دلخواه به چهره‌هاى وابسته به کشورهاى هم‌پیمان ناتو داده شود.

وی افزود: نسخه لویه جرگه همان نسخه اروپایى براى مستعمراتش در آسیا و آفریقا است اما اکنون قرن ۲۱ است و نه حکومت‌هاى استبدادى و مطلقه و دست نشانده اجنبى زمینه و مجالى در افغانستان جدید فاتح جنگ آزادى در برابر اشغال ناتو دارند و نه نسخه‌هاى جرگه‌هاى انتصابى قرون وسطایی.

رهبر حزب اسلامی افغانستان ادامه داد که مبارزه مردم افغانستان تا زمان ایجاد یک دولت برخاسته از اراده مردم و تشکیل نظامی استوار بر باورها و ارزش‌های دینی و ملی مردم و بدون مداخله اجنبی‌ها ادامه خواهد داشت.

حکمتیار اظهارداشت: «براى ما تعجب‌آور نیست که چرا غرب براى خود حکومت‌ها و پارلمان‌هاى منتخب مى خواهد اما براى ما جرگه هاى فرسوده انتصابى».

وی همچنین تصریح کرد که ایجاد جرگه مقتدر متشکل از نمایندگان واقعی و منتخب مردم افغانستان برای تصویب قانون اساسی و تعیین نظام آینده این کشور ضروری است و مسایل مربوط به قانون اساسی مانند چگونگی نظام، نام، پرچم، انتخاب رهبری، دلایل عزل و نصب، نقش و حق ملت در انتخاب آن، احزاب سیاسی، انتخابات، حقوق فردی و اجتماعی همه شهروندان و غیره توسط همان مرجع صورت گیرد.

رهبر حزب اسلامی ادامه داد که افغانستان پیش از هر چیز دیگری به چنین نهاد تصمیم‌گیری معتبری نیاز دارد و این شکاف باید به سرعت پر شود تا وحدت ملی تقویت شود.

حکمتیار خاطرنشان کرد که دولت بعدی براساس قانون اساسی جدید تشکیل خواهد شد و قدرت بطور مسالمت‌آمیز به کسی که اکثریت ملت از او حمایت و اعتماد دارند، منتقل می‌گردد.

آژانس خبری صدای پامیر – کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.