Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 33866
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 05 ژانویه 2022 - 11:57 |

دعوا بر سر زمین؛ طالبان سه باشنده‌ی دایکندی را بدون حکم دادگاه زندانی کرده‌اند

دعوا بر سر زمین؛ طالبان سه باشنده‌ی دایکندی را بدون حکم دادگاه زندانی کرده‌اند

منابع محلی در ولایت دایکندی می‌گویند که مقام‌های گروه طالبان سه نفر از باشندگان روستای «کرم‌زار خرنیک» ولسوالی کیتی را بدون کدام دلایل موجه بازداشت و زندانی کرده‌اند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، به نقل از روزنامه اطلاعات روز، طبق گفته‌های منابع، ماجرا از آن‌جا آغاز شده است که چند نفر از افراد وابسته به طالبان به روستای «کرم‌زار خرنیک» رفته و بالای زمین‌های مردم ادعای ملکیت کرده‌اند. این افراد به مردم هشدار داده‌اند که یا خانه‌های‌شان را ترک کنند و یا مبالغ پول را به آن‌ها بپردازند.

منابع می‌گویند که مردم محل به افراد طالبان گفته‌اند که جهت اثبات ادعای‌شان اسناد و مدارک ارایه کنند، اما آن‌ها هیچ سندی نداشته‌اند و دو طرف دعوا فیصله کرده‌اند که جهت پی‌گیری این قضیه به اداره ولسوالی مراجعه کنند.

به‌گفته‌ی منابع سه نفر از باشندگان محل با مراجعه به اداره ولسوالی از سوی مقام‌های طالبان بازداشت و تحت توقیف قرار گرفته‌اند.

یکی از وابستگان افراد بازداشت‌شده به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که پنج روز می‌شود از سرنوشت آن‌ها خبری ندارند.

اقارب افراد بازداشت‌شده تأکید می‌کنند که آنها آماده‌اند این قضیه را طبق اصول شریعت اسلامی در دادگاه خود طالبان پی‌گیری کنند، اما بازداشت، توهین و تحقیر افراد خلاف قوانین و دستورالعمل مقام‌های طالبان است.

با این حال، غیرت علی جواهری، وکیل پیشین مردم کیتی در شورای ولایتی دایکندی نیز در صحبت با روزنامه اطلاعات روز، خبر بازداشت سه نفر از باشندگان روستای «کرم‌زار خرنیک» از سوی گروه طالبان را تأیید می‌کند.

بازداشت و زندانی‌کردن این افراد از سوی گروه‌طالبان در ولسوالی کیتی درحالی صورت می‌گیرد که چندی قبل، مقام‌های اداره محلی طالبان در دایکندی در جلسه‌ی اداری فیصله کرده بودند که قضایا باید از طریق مراجع مربوطه پی‌گیری شود.

براساس فیصله جلسه‌ی اداری طالبان در دایکندی، پس از این قضایایی جزایی و حقوقی از طریق مجاری قانونی خودش بررسی شود و اداراتی که صلاحیت بررسی قضایا را ندارند، از بازداشت خودسرانه افراد و صدور حکم باید خودداری کنند.

گفتنی است که با حاکمیت گروه طالبان، دعوای حقوقی زمین در نقاط مختلف مناطق مرکزی، به‌ویژه در ولایت دایکندی میان هزاره‌ها و پشتون‌ها [اغلبا کوچی‌ها] افزایش یافته است.

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.