Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 34520
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 29 ژانویه 2022 - 15:20 |

صالح: غیابت غرب در افغانستان نوین به نفع مردم است

صالح: غیابت غرب در افغانستان نوین به نفع مردم است

معاون اول رئیس جمهور فراری می‌گوید که غیابت غرب و نهادهای غربی در افغانستان نوین، به نفع همه مردم افغانستان است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، امر الله صالح، معاون اول رئیس جمهور پیشین کشور، در صفحه فیسبوک خود در مطلبی زیر عنوان “چرا مقاومت؟” نوشته، اکنون که ناتو تمام تعهدات امضا شده‌اش را با افغانستان زیر پا گذاشته و افغانستان را در معرض یک مرحله جدید از بازی‌های جیوپولتیک گذاشته، غیابت غرب و نهادهای غربی به نفع همه مردم افغانستان است.

او گفته: “هیچ روزنه‌یی برای اینکه طالب پاسخگو به ملت افغانستان شود وجود ندارد. طالبان بخاطر گریز از پاسخدهی و مردمی شدن قدرت به شیرازه‌ی ساختاری و تشکیلاتی خود قدسیت تقلبی ساخته اند. نشست چهره های نرم و مدنی با طالبان که کشور های غربی آنرا زمینه سازی میکنند بیشتر توجیه کننده تعامل موسسات و حکومت های غربی است و به هیچ صورت اقناع جامعه‌ای به شدت سیاسی و سیاست زده ی افغانستان را فراهم ساخته نمی‌تواند.”

او با اشاره به سخنان مولوی امیرخان متقی پس از نشست اسلو که جامعه جهانی تعریف مشخص از حکومت همه شمول ارائه نمی‌کنند، گفته که این ادعا “دقیق است. افغانستان به حکومت همه شمول نیاز ندارد. افغانستان به روند سیاسی و ماحول سیاسی همه پسند نیاز دارد. شمولیت هیچ چهره غیر طالب و ضد طالب در اداره تحت الحمایه پاکستان مشکل را حل نمی‌کند.”

به گفته او، آنچه اتفاق افتاده این است که ملت افغانستان به انزوا رفته – تجرید شده و مورد توهین بنیادی قرار گرفته است. هر روندی که مردم را به حاشیه ببرد و یا آنها را در حاشیه و تجرید نگهدارد نتیجه یی نمی‌دهد.

او یاد آور شده که “طالبان فضای مستولی کنونی را با ثبات و صلح واقعی به مغالطه گرفته اند. اما پاکستان می‌داند که تمویل این رژیم در میان مدت ناممکن است و به همین خاطر است که به نیابت از طالب هر روز با یک سیاست گر افغانی در تماس میشود و پیشنهاد مذاکرات را میدهد.”

صالح تاکید کرده، “اکنون که ناتو تمام تعهدات امضا شده اش را با افغانستان زیر پا گذاشت و افغانستان را در معرض یک مرحله‌ی جدید از بازی های جیوپوتیک گذاشت غیابت غرب و نهاد های غربی به نفع همه ی مردم کشور ماست. غیابت آنها ساحه بازی و مانور را برای همه طرف های سیاسی هموار و یکسان می سازد و ما با توانایی های بومی خود توان برون رفت ازین معضله را داریم. فقط زمان در میان است و بس.”

به گفته او، حضور غرب اگر به معنای دوام کنفرانسهای بی محتوا و سرسری مانند اوسلو باشد نه تنها که مشکل را حل نمی‌کند بلکه بر ظلم و ستم گری طالب مشروعیت نسبی می‌گذارد.

او تصریح کرده، تاریخ نشان داده است که هیچ گروه سیاسی در افغانستان بدون داشتن توانایی های جنگی و تخریب گر مشروعیت نمی یابد و تعامل کنونی دنیا با وضعیت فعلی این روند را یک بار دیگر تایید میکند و صحه می‌گذارد.

صالح افزوده، “پس مقاومت در همه ابعاد آن نیاز ملی است و الی از همه ارزش های مادی و معنوی خویش باید بگذریم. اگر طالب چیزی بنام حمایت در میان مردم دارد باید راه انتخابات را پیشه نماید. جامعه ای ما هر روز به طرف گسست بیشتر و پاشیده گی بیشتر سوق داده میشود و لجاجت طالب در امر سرکوب مردم و خواست های مردم دلیل اصلی و بینادی این گسست است.”

آژانس خبری صدای پامیر – کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.