Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 33744
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 01 ژانویه 2022 - 13:54 |

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران: افغانستان مرگبار ترین کشور برای خبرنگاران در سال گذشته بود

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران: افغانستان مرگبار ترین کشور برای خبرنگاران در سال گذشته بود

فدراسیوو بین‌المللی خبرنگاران در یک گزارش تازه خود گفته است که افغانستان مرگبارترین کشور در سال گذشته برای خبر نگاران بوده است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، فدراسیون بین المللی خبرنگاران می گوید که در سال ۲۰۲۱، ۴۵ خبرنگار در جهان کشته شدند و از در افغانستان نیز ۹ خبرنگار در سال پسین کشته‌شدند؛ یعنی افغانستان مرگبارترین کشور برای خبرنگاران در سال گذشته بود.
پس از افغانستان، مکزیک در رده دوم قرار دارد و هشت خبرنگار در سال پسین در آن کشور کشته شده است و چهار خبرنگار در عند و سه خبرنگار در پاکستان سال پار کشته شدند.
این کشته شدگان مشمول سردبیران، دبیران، گزارشگران و کارمندان رسانه‌یی بودند.
به گفته فدراسیون بین المللی خبرنگاران، افغانستان در سال ۲۰۲۱ سال خونبار برای روزنامه نگاران افغان و کارکنان رسانه‌یی در این کشور است.
سید دل آقا قاسمی، رییس اجراییه نهاد رسانه‌یی افغانستان می گوید که “طبق اطلاعات همکاران خبرنگار و فعالین رسانه‌یی، محدودیت های اطلاعاتی مانع اصلی فعالیت خبرنگاران در افغانستان است و سال پیش ما نُه همکار خود را در افغانستان از دست دادیم.”
آقای قاسمی افزوده است که “مسوولیت این رویداد ها را هیچ گروهی تا کنون به عهده نگرفته است و در میان شهدای امسال بانوان نیز شامل است.”
در همین حال بتاریخ ۲۷ جدی سال روان دو خبرنگار این خبرگزاری نیز یک ساعت در بازداشت‌گاه به سر بردند.

شکیب احمد نظری و صمیم فروغ فیضی دو خبرنگار این خبرگزاری که برای پوشش راه‌پیمایی بانوان در کارته سه کابل رفته بودند، از سوی نیروهای امنیتی حوزه سوم بازداشت شدند.

هر دو خبرنگار این خبرگزاری از رویه زشت منسوبین آن حوزه شکایت کرده و می گویند که یک منسوب حوزه سوم حین بازداشت شان، برای خبرنگاران توهین کرده و ناسزا گفته است.

روز سه شنبه ساعت ۱۱ پیش از چاشت حدود ۸ تن از خبرنگاران حین پوشش این برنامه از سوی نیروهای امنیتی حوزه سوم بازداشت شدند که پس از یک ساعت رها شدند.

در کنار این همه، حجت الله مجددی، رییس اتحادیه آزاد خبرنگاران افغانستان در مصاحبه با رسانه ها گفته است که “از خبرنگاران کشته شده در سال ۲۰۲۱ پنج تن شان پیش از حاکمیت طالبان و یک تن نیز که یک خبرنگار هندی بود پس از تسلط طالبان کشته شدند . آقای مجددی می‌گوید “متاسفانه هیچ جناحی تا کنون حاضر نشده بگوید عاملان این قتل‌ها کی‌ها بودند.”

آقای مجددی افزوده است که در ماه نخست پس از تغییر رژیم آنها شاهد هیچ خشونتی علیه خبرنگاران نبودند اما در ده روز پسین میزان خشونت علیه خبرنگاران افزایش یافته و روی سایر خبرنگاران اثر گذار است.
این در حالیست که شمار زیاد از خبرنگاران پس از تغییر رژیم مجبور به ترک کشور شدند.

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.