Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ حوت , ۱۴۰۲ - 10 رمضان 1445
شناسه خبر : 34107
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 17 ژانویه 2022 - 10:09 |

مسول امورزنان سازمان دیدبان حقوق بشر: طالبان دروغ می‌گوید

مسول امورزنان سازمان دیدبان حقوق بشر: طالبان دروغ می‌گوید

مسئول سازمان دیده‌بان حقوق بشر در امور زنان در صفحه توییترش نوشته‌است که طالبان دروغ می‌گویند آنان در دوحه وعده دادند که هیچ محدودیتی برای تحصیل دختران و حقوق زنان برای کار وجود نخواهد داشت.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، هیتربار، رئیس امور زنان سازمان دیدبان حقوق بشر در واکنش به گفتگوی سخنگوی طالبان در پیوند به بازگشایی مکاتب دخترانه در سال جدید گفته است که طالبان به وعده خود عمل نمی‌کند و حرف آن‌ها هیچ ارزشی ندارد.

خانم بار افزوده‌است: “آن‌ها در ۱۷ آگست در کابل همین را گفتند- سپس بلافاصله آن وعده‌ها را زیر پا گذاشتند.”

بسته شدن مکتب‌های متوسطه و لیسه دخترانه پس از سقوط حکومت پیشین، انتقاد های گسترده جهانی را به همراه شد، چنانچه دادخواهی‌ها در این باره هنوز هم ادامه دارند.

این در حالی ‌است که ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان در گفتگو با آسوشیتدپرس ابراز امیدواری کرده که در سال جدید تعلیمی تمام مکاتب دخترانه باز شوند. در حالیکه که پس از روی‌کار آمدن طالبان در بیشتر مناطق دختران بالای صنف ششم از رفتن به مکتب محروم شده‌اند.

سخنگوی طالبان گفته که وزارت معارف در تلاش است در سال جدید تعلیمی تمام مکاتب دخترانه را فعال سازد.

مجاهد آموزش دختران را مساله‌ای مرتبط به ظرفیت عنوان کرده و گفته‌است دختران و پسران در مکاتب بر اساس جنسیت از هم تفکیک شوند.

وی افزوده: “بزرگ‌ترین مانع تاکنون یافتن یا ساختن خوابگاه‌های کافی است تا دختران بتوانند در حین رفتن به مکتب در آنجا اقامت کنند. در مناطق پرجمعیت، داشتن صنف‌های درسی جداگانه برای پسران و دختران کافی نیست – ساختمان‌های مکتب جداگانه مورد نیاز است.”

مجاهد، گفته است: “ما مخالف آموزش دختران نیستیم، اما برخی از چالش‌ها وجود دارد که وزارت معارف و تحصیلات بالای طرح‌های جدید کار می‌کنند و تلاش این است که تا سال آینده این مشکلات حل شود و مکتب‌ها در همه کشور بازگشایی شود.”

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.