Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 34010
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 12 ژانویه 2022 - 21:59 |

کمک های بشر دوستانه روسیه به افغانستان

کمک های بشر دوستانه روسیه به افغانستان

سقوط حکومت پیشین و قدرت‌یابی مجدد طالبان در افغانستان، موجب تغییرات اساسی در ابعاد مختلف زندگی مردم این کشور شد. از همه مهم‌تر وضعیت اقتصادی- معیشتی مردم و امرار معاش آنان است. امروزه بخش عظیمی از شهروندان افغانستان با مشکلات اقتصادی مواجه‌اند. این در حالی است که سرمای زمستان این مشکل را جدی‌تر ساخته است. نهادهای مدد رسان وضعیت افغانستان را جدی گفته‌اند و از پیامدهای منفی آن هشدار دادند.

به اثر تحولات اخیر در کشور بسیار از مردم بیکار شدند و در تأمین نیازهای اولیه خود ناتوان هستند. هم‌زمان با این، کشورهای جهان بارها اعلام کردند که وضعیت کنونی افغانستان برای آنها مهم است و به این مشکل رسیدگی می‌کنند. یکی از این کشورها که در دوره‌های مختلف تاریخی، تحولات افغانستان برای آن مهم بوده و همواره در صدد رسیدگی به امور و مشکلات مردم افغانستان بوده است؛ کشور روسیه است. روسیه بعنوان یک کشور قدرتمند در سطح جهانی و بعنوان قدرت برتر در سطح منطقه می‌تواند در شرایط کنونی با افغانستان همکاری داشته باشد. مقام‌های حکومتی روسیه بارها اعلام کردند که به مردم افغانستان کمک خواهند کرد و در مدیریت بحران بشری موجود در این کشور، سهم خواهند گرفت.

چندی قبل سفیر روسیه در افغانستان گفته بود که کشورش تصمیم گرفته است تا برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان و بازگرداندن اتباعش از خاک افغانستان، پروازها را هماهنگ کند. بر اساس این سخن، آقای ‹دیمیتری زیرنوف› سفیر روسیه در افغانستان، اعلام کرده بود که ما در صدد آماده‌سازی زمینه‌های ارسال مواد غذایی به افغانستان هستیم.

گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که کشور روسیه طی سه پرواز، نخستین کمک‌های بشر دوستانه خود به افغانستان را ارسال نموده است. ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان طی یک اعلامیه گفته است که نخستین محموله کمک‌های روسیه به افغانستان، وارد کابل شده است. آقای مجاهد افزوده است: «در جریان تسلیم این کمک‌ها، از طرف مردم افغانستان و امارت اسلامی از دولت و مردم روسیه قدردانی شد و از کشورهای دیگر نیز خواسته شد تا اقدامات مشابه را انجام داده و به کمک رسانی به مردم افغانستان ادامه دهند». مجاهد تأکید کرد: تمامی کمک‌های بشردوستانه روسیه در سه مرحله در اختیار مردم افغانستان قرار می‌گیرد. قرار است کشور روسیه ۱۰۸ تن کمک بشر دوستانه به افغانستان داشته باشد.

شایسته ذکر است که کشور روسیه در ابعاد دیگر نیز اعلام همکاری و کمک نموده است. سفیر روسیه در افغانستان گفته است که روند انتقال شهروندان بازمانده خود در افغانستان را آغاز می‌کند و در این میان به امور دانشجویان افغان که در روسیه درس می‌خوانند رسیدگی می‌کند.

روسیه در فرایند صلح افغانستان یکی از کشورهای بوده که بر ایجاد صلح و ثبات در افغانستان تأکید نموده است و از همین خاطر تاکنونی حاضر نشده است حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد.

قربان فهام

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.