Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 35611
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 27 فوریه 2022 - 16:51 |

چین با تحریم‌ غرب علیه روسیه مخالفت کرد

چین با تحریم‌ غرب علیه روسیه مخالفت کرد

وزیر خارجه چین در گفت‌و‌گو با همتای آلمانی، با «تحریم‌های یکجانبه» علیه روسیه مخالفت کرد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از خبرگزاری فارس، رسانه‌های چین از رایزنی تلفنی «وانگ یی» وزیر خارجه این کشور و «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان با موضوع تحولات جاری اوکراین خبر دادند.

منابع رسانه‌ای در چین از قبیل وبگاه انگلیسی زبان «گلوبال تایمز»، وزیر خارجه چین روز شنبه (دیروز) با همتای آلمانی خود رایزنی تلفنی برقرار کرد و تبادل نظر درباره تحولات جاری در اوکراین بخش اعظم این گفت‌و‌گوی تلفنی را تشکیل داد.

طبق این گزارش‌ها، وزیر خارجه چین در این رایزنی با اشاره به اعلام تحریم‌های آمریکا، کشورهای غربی و متحدانشان علیه روسیه به دلیل تحولات اوکراین، خطاب به وزیر خارجه آلمان اعلام کرد: «چین با تحریم‌های یکجانبه مخالف است».

به گفته وانگ یی عضو شورای دولتی چین، تحریم‌های یکجانبه مشکلات جدیدی ایجاد می‌کند و در روند حل و فصل سیاسی بحران کنونی (اوکراین و روسیه) تداخل ایجاد خواهد کرد. این مقام ارشد پکن گفت، «چین از نزدیک در حال رصد وضعیت اوکراین است و از همه تلاش‌هایی که برای تسهیل اوضاع و حل و فصل سیاسی کمک می‌کند، حمایت می‌کند».

وزیر خارجه چین در مخالفت با تحریم‌های غرب علیه روسیه گفت، تحریم‌ها مانع حل و فصل سیاسی بحران اوکراین می‌شود.

وزیر خارجه چین همچنین در صحبت با آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان خواستار رفع نگرانی‌های امنیتی روسیه شد و تاکید کرد، «در موضوع گسترش ناتو به سمت شرق، باید به اهداف امنیتی مشروع روسیه به درستی پرداخته شود».

وانگ یی ادامه داد: «از آنجایی که جنگ سرد مدت‌هاست به پایان رسیده است، لازم است ناتو در موقعیت و مسئولیت‌های خود تجدیدنظر کند و ذهنیت جنگ سرد مبتنی بر تقابل بلوک‌بندی شده کاملا کنار گذاشته شود. چین از احیای گفت‌وگوها بین ناتو، اتحادیه اروپا و روسیه حمایت می‌کند و به دنبال ایجاد یک مکانیسم امنیتی متعادل، موثر و پایدار اروپایی برای دستیابی به صلح و ثبات پایدار در قاره اروپا است».

وزیر خارجه چین در رایزنی با همتای آلمانی به تحریم‌های آمریکا و متحدانش علیه روسیه شامل رئیس‌جمهور وزیر خارجه این کشور به دلیل عملیات نظامی مسکو علیه اوکراین اشاره و بر مخالفت پکن با «تحریم‌های یکجانبه» تاکید کرد.

وانگ یی خطاب به وزیر خارجه آلمان تاکید کرد، جنگ سرد مدت‌هاست که تمام شده و ناتو باید درباره خود تجدیدنظر کند.

وانگ یی گفت: «چین مخالف استفاده از تحریم‌ها برای حل مسائل است و تحریم‌های یکجانبه‌ای را که هیچ مبنایی در حقوق بین‌الملل ندارد، به شدت محکوم می‌کند. مدت‌هاست که ثابت شده است که تحریم‌ها نه تنها مشکلات را حل نمی‌کند بلکه تنها مشکلات جدیدی ایجاد و در روند حل و فصل سیاسی دخالت خواهند کرد».

اظهارنظر این مقام ارشد چین در قبال تنش‌های اخیر بر سر عملیات نظامی روسیه در اوکراین در شرایطی صورت گرفته که مقام‌های ارشد پکن پیش از این بارها از کشورهای غربی به دلیل بی توجهی به نگرانی‌های امنیتی مشروع روسیه در قبال گسترش ناتو به شرق انتقاد کرده‌‌اند.

به رغم انتقاد مقام‌های پکن از مواضع کشورهای غربی‌ در قبال مسکو، دولت چین در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی قطعنامه در خصوص محکومیت اقدام نظامی روسیه در  اوکراین، نماینده دولت چین به این قطعنامه رای ممتنع داد و به دلیل استفاده روسیه از حق وتو، این قطعنامه در شورای امنیت تصویب نشد.

آژانس خبری صدای پامیر – کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.