Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 35079
  پرینتخانه » سرمقاله تاریخ انتشار : 11 فوریه 2022 - 19:02 |

شیوه‌های دشمنان اسلام در مأیوس سازی مسلمانان (بانگاهی به اقدامات استکبار علیه انقلاب اسلامی ایران)

شیوه‌های دشمنان اسلام در مأیوس سازی مسلمانان (بانگاهی به اقدامات استکبار علیه انقلاب اسلامی ایران)

شیوه‌های دشمنان اسلام در مأیوس سازی مسلمانان
مقدمه
یکی از اهداف دشمن که برای رسیدن به آن به راه‌های گوناگون متوسل می‌شود، ایجاد یاس و ناامیدی در بین مردم و مدیران جامعه اسلامی می باشد و دارا بودن این خصوصیت به طور قطع، حرکت کردن در مسیر دشمن می‌باشد و باید مدیران در جامعه اسلامی طوری رفتار کنند که باعث ناامیدی در بین مردم نباشد.

قرآن کریم با دسته‌بندی دشمنان در گروه‌های مختلف وبیان اهداف گوناگون آنها، به اهمیت این مسئله اشاره کرده است. و اگر ما به آنچه که قرآن تأکید کرده توجه نماییم و دشمن را خوب بشناسیم و نسبت به هدف او آگاهی کسب کنیم به طور مسلم می‌توانیم او را در رسیدن به اهدافش ناکام بگذاریم.و باید به این مسئله توجه داشته باشیم که دشمنان اسلام برای حفظ منافع خود همواره در پی توطئه بر علیه جامعه اسلامی می‌باشند تا به واسطه این توطئه‌ها یأس و ناامیدی را در بین مردم و مدیران جامعه اسلامی برای رسیدن به اهدافشان، حاکم کنند.

جمهوری اسلامی ایران یکی از جوامع مسلمان جهان است که با حاکمیت شیعه و الگو گیری از دستورات ناب اسلام، توانسته در طول چهار دهه به پیشرفت‌های چشم‌گیری در زمینه‌های مختلف دست یابد و باوجود تحریم‌های فراوان از طرفِ استکبار جهانی به‌عنوان الگویی در خود اتکایی و عدم وابستگی، در میان کشورهای اسلامی تبدیل شود.و از آنجایی که دشمنان اسلام نمی‌توانند شاهد این حجم از پیشرفت‌ها باشند، با ایجاد یأس و ناامیدی از راه‌های گوناگون در بین مردم و مدیران آن جامعه در پی از بردن و توقف آن پیشرفت‌ها می‌کوشند.

یکی از مسائل مورد نیاز مردم مسلمان در زمان کنونی، آگاه نمودن آنها از این توطئه‌ها به واسطه بیان آیات الهی و کلام معصومین (ع) در این زمینه می‌باشد. و ما در این تحقیق با رجوع به قرآن کریم در می‌یابیم که خداوند متعال دشمن و راهه‌ای نفوذ او را برای ما معرفی نموده است. و

بِ نظر می‌رسد که با عمل به دستورات ناب الهی می‌توانیم بر این توطئه‌ها غالب شویم و دشمن را در رسیدن به اهدافشان ناکام بگذاریم.

امید به آینده در فرهنگ اسلامی زیاد مطرح شده است و قرآن کریم برای اینکه انسان را به کارهای شایسته تشویق و ترغیب کند از این مسئله استفاده نموده است. امید در دل انسان باعث می‌شود که انسان منشأ ایجاد عمل باشد.چنانچه خداوند متعال می‌فرماید: «فَمَن کَانَ یَرْجُوا لِقَاء رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلا صَالِحاً وَلاَ یُشْرِکْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَداً» (کهف/۱۱۰).

در این آیه امید به رحمت و آمرزش خداوند متعال باعث می شود که ایجاد انگیزه کند تا اینکه انسان اعمال شایسته در راستای رضای خدا انجام دهد. یا به بیان دیگر می‌توان اینطور گفت که امید یک حالت روحی و روانی است که انگیزه انسان را نسبت به کار و فعالیت بر می‌انگیزاند.

در آیه‌ای دیگر، ناامیدی از رحمت الهی در برابر شرّ، یکی از آفات شمرده شده است؛ «لَا يَسْأَمُ الْإِنْسَانُ مِنْ دُعَاءِ الْخَيْرِ وَإِنْ مَسَّهُ الشَّرُّ فَيَئُوسٌ قَنُوطٌ» (فصلت/ ۴۹)

در روایتی حضرت رسول اکرم (صلی‌الله علیه و آله) می فرمایند: «الاَملُ رحمهٌ لِاُمَّتي و لَو لا الاَمل ما رَضَعت والِدةٌ وَلَدَها وَ لا غَرَسَ غارسٌ شَجَراً»؛ امید و آرزو  براي پيروان من رحمت است و اگر اميد نبود، هيچ مادري كودكش را شير نمي‌‌داد و هيچ باغباني نهالي نمي‌كاشت. (مجلسي، بحارالانوار، ج ۷۴، ص۱۷۵).

دشمنان انقلاب به منظور سرنگونی نظام اسلامی، روحیه یأس و ناامیدی را در بین مردم بخصوص جوانان ترویج می‌دهند.زیرا یأس و نامیدی یکی از موانع مهم تحرک و تلاش است و ملت ناامید به آسانی تحت سلطه بیگانگان قرار می‌گیرد.

قرآن کریم ترفندهای دشمنان برای رسیدن به اهداف خود را در چندین آیه مطرح می‌کند و با بیان این آیات راه‌های نفوذ دشمن و ایجاد یاس و ناامیدی را در بین امت اسلام بیان می‌دارد که نوشتار پیش رو حسب وسع و ظرفیت که دارد برخی از آنها را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

‏‏۱- ایجاد تزلزل در اعتقادات و باورها

‏یکی از مهم‌ترین حربه‌های که دشمن همیشه جهت اطفاء نور الهی و مأیوس سازی آحاد جامعه و به خصوص مدیران اسلامی اتخاذ کرده و می‌کند مسئله تزلزل در اعتقادات و باورها است. از آنجا که دشمن خطر باورمندی و پایبندی مدیران به اعتقاداتشان را به خوبی می‌داند، سعی می‌کند که بانفوذ در سازمان‌های اسلامی مدیران را نسبت به عقاید و باورهایشان متزلزل سازد و بدیهی است با موفقیت در این امر بسیار از برنامه‌های دشمن بدون هزینه آن‌چنانی در جامعه اسلامی اجرا و عملیاتی می‌شود.

خداوند متعال جهت مقابله مسلمانان با دشمنانشان راهکارهای ارائه نموده است که مسلمانان می‌توانند با مراجعه به کلام وحی و فراگیری و عملیاتی سازی آنها ضمن خنثی‌سازی طرح و برنامه‌های دشمن، به رشد و تعالی و شکوفایی سازمان‌ها اسلامی کمک نموده بقا و ادامه حیات خویش را نیز تضمین نمایند.

برخی از مهم‌ترین برنامه‌های اسلام جهت خنثی‌سازی و مقابله با دشمن به اجمال تبیین می‌گردد.

الف) ایجاد امید در سایه ایمان

مسئله امید در قرآن و فرهنگ اسلامی مطرح شده است و خداوند در قرآن انسان را به آن تشویق نموده است و از آنجایی که امید به آینده در همه کارهای خوب و شایسته باعث پیشرفت انسان می شود و این پیشرفت برای دشمنان اسلام ناخوشایند است لذا برای عدم دستیابی به آن تلاش می‌کنند.

خداوند متعال در قرآن کریم یکی از آثار ایمان را امید به رحمت خداوند اعلام می‌دارد و می‌فرماید: «إِنَّ الَّذینَ آمَنُواْ وَ الَّذینَ هَاجَرُواْ وَ جَاهَدُواْ فِى سَبیلِ اللّهِ أُوْلئِکَ یَرْجُونَ رَحْمَتَ اللّهِ وَ اللّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ» (بقره/ ۲۱۸).

در این آیه امیدوارى مؤمنان و مهاجرانِ مجاهد به رحمت خدا ذکر شده است. و با اینکه امید یک حالت روانى محسوب می شود، ولى آثار آن در عمل آشکار می‌گردد. و درواقع، مؤمنان و مهاجران در راه خدا می‌توانند ادعای امید به رحمت الهی داشته باشند.

ب) تعاون و همکاری در بین مؤمنین

خداوند در آیه‌ای دیگر به مؤمنان دستور تعاون و همکاری می‌دهد و این صفت را از نشانه‌های مؤمن می‌داند و می‌فرماید: «وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى…» (مائده/۲). همکاری و تعاون در بین مؤمنین باعث پیشرفت در امور مادی و معنوی می شود که این پیشرفت مورد خوشایند دشمنان نمی‌باشد و آن‌ها نمی‌توانند شاهد این امور باشند و در برابر آن توطئه می‌کنند. در آیه‌ای دیگر رابطه بین مؤمنین را رابطه‌ای دوستانه بیان می‌کند و می‌فرماید: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ…» (توبه/۷۱).

ج) افزایش استقامت در برابر سختی‌ها در پرتوی ایمان به خدا

استقامت در برابر سختی‌ها یکی دیگر از آثار ایمان به خداست؛ چنانچه که می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ» (فصلت/۳۰).

جامعه اسلامی اعم از مردم و مدیران باید توجه داشته باشند که یکی از اهداف دشمن از بین بردن استقامت در بین مردم و مدیران می‌باشد  و زمانی که استقامت در برابر مشکلات و فشارهای دشمنان بر مؤمنین از جامعه اسلامی برود، یأس و ناامیدی در این جامعه حاکم می شود. پس باید طوری رفتار  کرد که دشمن در رسیدن به این هدف خود ناکام  بماند.

د) ایجاد روحیه جهاد در برابر دشمنان در سایه ایمان

یکی دیگر از آثار ایمان ایجاد روحیه جهاد در برابر دشمنان است.همان چیزی که رعب و وحشت در دل آنها ایجاد می‌کند و از ایمان به خدا به عنوان تجارتی نجات بخش یاد می شود.در این مورد خداوند متعال می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلى‏ تِجارَةٍ تُنْجيكُمْ مِنْ عَذابٍ أَليمٍ * تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُجاهِدُونَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» (صف/۱۰ و۱۱)

در این آیه بعد از ایمان به خدا و رسول، جهاد در راه خدا مطرح می شود که در پیشبرد اهداف جامعه اسلامی بسیار مؤثر است.

ه) بهترین زندگی در سایه ایمان

خداوند متعال به مؤمنینی که ایمان را همراه با عمل صالح دارند، زندگی خوش و باسعادت وعده می‌دهد و می‌فرماید: «الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ طُوبى‏ لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ» (رعد/۲۹) کسانی که ایمان آوردند، و کارهای شایسته انجام دادند، برای آنان زندگی خوش و با سعادت و بازگشتی نیک است.

‏آثار ایمان به خدا در زندگی دنیا و آخرت فراوان است که چند نمونه از آن بیان شد. البته باید دانست که این گوهر گران‌بها که ایجاد امید می‌کند و تعاون و همکاری در جامعه را رونق می‌دهد و به انسان روحیه‌ای جهادی می‌دهد و استقامتش را در برابر مشکلات برای رسیدن به بهترین زندگی دو چندان می‌کند، برای مخالفان این آیین سنگین است و بر نمی‌تابد. لذا برای ایجاد یاس و ناامیدی در بین مردم و مدیران جامعه اسلامی در این مسیر تلاش خود را کرده تا آنها را از این گوهر گران‌بها دور کنند.

در این مورد خداوند متعال می‌فرماید: «وَدَّ كَثيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إيمانِكُمْ كُفَّاراً حَسَداً مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ ..» (بقره/ ۱۰۹)؛ بسیاری از اهل کتاب پس از آنکه حق برای آنان روشن شد به سبب حسدی که از وجودشان شعله کشیده، دوست دارند که شما را پس از ایمانتان به کفر بازگردانند.

۲-ایجاد سستی و بی انگیزگی در نیل به اهداف

خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «وَدَّ الَّذينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَ أَمْتِعَتِكُمْ فَيَميلُونَ عَلَيْكُمْ مَيْلَةً واحِدَةً» (نساء/۱۰۲)؛ كافران دوست دارند كه شما از سلاح‌ها و متاع‌های خود غافل شويد و يك مرتبه به شما هجوم كنند.

این آیه در مورد جنگ و جهاد می‌باشد که دشمنان دنبال غفلت مسلمانان هستند تا بتوانند بر آنها غالب شود  به نظر می‌رسد که می‌توان این آیه را در همه عرصه‌ها تعمیم داد و آن اینکه دشمن همیشه به دنبال این است که مسلمانان در همه عرصه‌ها غفلت لازم را داشته باشند تا پیشرفتی در کار آنها نباشد زیرا جنگ و جهاد همیشه با اسلحه گرم یا سلاح سرد نیست بلکه ممکن است گاهی در عرصه علمی جهاد صورت گیرد و یا عرصه‌های دیگری که زمینه غلبه بر دشمن را فراهم کند. و این غلبه و پیروزی زمانی صورت می‌گیرد که مردم انقلابی و مدیران جامعه اسلامی در تلاش و تکاپو برای رسیدن به اهداف خود باشند.

امیر بیان در این باره می‌فرماید: «لا تَتَّکِل فی اُمُورِکَ عَلی کَسلانَ»؛ در کارهایت بر افراد تنبل تکیه نکن. (تمیمی آمدی، غرر الحكم و درر الكلم، ص ۷۴۵) .مدیری که سست عنصر و تنبل باشد، نمی تواند بر دشمنان خود غلبه کند. چنانچه که حضرت علی (علیه السلام) در این مورد می فرمایند: «مَن غالَبَ الضِّد رَكِبَ الجِّد» «هرکس غلبه بر دشمن را خواهد باید اسب کوشش را سوار شود.» (تمیمی آمدی، غرر الحكم و درر الكلم، ح ۶۳۴).

۳- تحمیل رنج و مشقت به منظور عدم پیشرفت

خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید «لَتُبْلَوُنَّ في‏ أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ مِنَ الَّذينَ أَشْرَكُوا أَذىً كَثيراً وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ» (آل‌عمران/۱۸۶).

وقتى مسلمانان از مكّه به مدينه مهاجرت كردند، مشركان به اموال آنان يورش برده و به هركس كه دست مى‏يافتند، او را مورد آزار قرار مى‏دادند. از طرف ديگر، در مدينه هم يهوديان به آنها زخم زبان مى‏زدند و حتّى برخى با كمال بى‏شرمى براى زنان و دختران مسلمان، غزل‌سرایی كرده و يا آنها را هَجو مى‏نمودند… اين آيه ضمن تسلّى دادن به مسلمانان، از آنان مى‏خواهد در برابر آزار دشمنان صبر و تقوا پيشه كنند كه مايه‏ى استوارى آنان در ايمان مى‏گردد (قرائتی، تفسیر نور، ج ۱، ص ۶۶۸).

البته این فشارها و سختی‌ها از صدر اسلام برای مسلمین تاکنون بوده است. و خداوند متعال شکست دشمنان را قطعی شمرده است و می‌فرماید: «الَّذینَ کَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبیلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ» (محمد/ ۱)؛ خداوند برنامه‌ها و اهداف دشمنان کافر را و کسانی که در مسیر خدا سنگ‌اندازی می‌کنند، بی‌اثر می‌سازد و آنها را با شکست مواجه می‌کند.

تعبیر «أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ» بیانگر این است که نتیجه تمام نقشه‌های دشمنان شکست خواهد بود و راه به جایی نمی‌برند.

۴- جلوگیری از رسیدن خیرات و خوبی‌ها

یکی از صفاتی که قرآن کریم برای دشمنان مطرح می‌کند این است که آنها دوست ندارند هیچ خیر و خوبی به مؤمنین برسد. خداوند متعال می‌فرماید: «ما يَوَدُّ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ وَ لاَ الْمُشْرِكينَ أَنْ يُنَزَّلَ عَلَيْكُمْ مِنْ خَيْرٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ اللَّهُ يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظيمِ» (بقره/۱۰۵)؛ كافران اهل كتاب، و هم چنين مشركان، دوست نمي‏دارند خير و بركتي از ناحيه خداوند بر شما نازل گردد، در حالي كه خداوند رحمت خود را به هر كس بخواهد اختصاص ‍ مي‏دهد، و خداوند صاحب فضل بزرگي است.

صاحب تفسیر مجمع‌البیان ذیل این آیه می‌فرماید: «دوست ندارند كافرين چه از اهل كتاب و چه از آنهايى كه پرستش بتها می‌نمایند و براى خدا شريك قرار می‌دهند اينكه خداوند از خيرى كه در نزد او است براى شما بفرستد، و منظور از خير چيزى است كه خداوند وحى كرده و نازل فرمود بر پيامبر خود كه عبارت است از قرآن و احكام و مقررات و انگيزه دوست نداشتن دشمنى و حسادت است» (طبرسی، مجمع البیان، ج ۱، ص ۳۴۴).

۵- ایجاد اختلاف و تفرقه بین مدیران و مردم

یکی از چیزهایی که باعث قوت و نفوذناپذیری جامعه اسلامی می شود، اتحاد و همبستگی اجتماعی وعدم اختلاف در بین آحاد جامعه می‌باشد. این اتحاد می‌تواند در همه زمینه‌های اجتماعی و سیاسی صورت بگیرد. درآیات قرآن و روایات معصومین (علیه‌السلام) نیز به این مسئله مهم زیاد اشاره شده است. ازجمله مسائلی که امیر مؤمنان علی (علیه‌السلام) در آن لحظات پایانی عمر شریف خود به عنوان وصیت به اطرافیان خود و خطاب به جامعه اسلامی اشاره کردند، همین مسئله اتحاد و همبستگی بود، که فرمودند: «وَعَلَیْکُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ اَلتَّبَاذُلِ وَ إِیَّاکُمْ وَ اَلتَّدَابُرَ وَ اَلتَّقَاطُعَ»؛ و بر شما باد که به هم بپیوندید و نسبت به یکدیگر بذل و بخشش داشته باشید. و از پشت کردن و قطع ارتباط با یکدیگر برحذر باشید. (نهج‌البلاغه، نامه ۴۷)

در قرآن کریم هم با استفاده از واژه‌هایی هم معنا مثل «اعتصموا» و یا واژه «ولاتفرقوا» به اهمیت این مسئله اشاره کرده است؛ و خداوند متعال در چند مورد نهی از تفرقه در جامعه مسلمین دارد و تأکید بر اتحاد بین آنها را توصیه می‌فرماید؛ زیرا جامعه‌ای که فاقد اتحاد باشد، جامعه‌ای ناکارآمد و آسیب‌پذیر خواهد بود. لذا در قرآن می‌فرماید: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً وَ كُنْتُمْ عَلى‏ شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْها كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ » عمران/ ۱۰۳).

در آیه‌ای دیگر می‌فرماید: «وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ريحُكُمْ» (انفال/۴۶) و از خداوند و فرستاده‌اش اطاعت كنيد و با يكديگر نزاع نكنيد، كه سست مى‌شويد و مهابت و قوّتتان از بين مى‌رود، و صبر كنيد، همانا خداوند با صابران است.

در این آیه خداوند متعال محصول نزاع در جامعه را سست شدن و از بین رفتن قوت معرفی می‌کند و وقتی که این دو عنصر در جامعه به وجود آمد، در این صورت موج یأس و ناامیدی در رسیدن به اهداف عالیه در آن پدیدار خواهد شد.

۶- تضعیف نمودن جامعه اسلامی و به سلطه در آوردن آن

خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَكُمْ فَانْفِرُوا ثُباتٍ أَوِ انْفِرُوا جَميعاً» (نساء/۷۱) .

این بیان قرآن به ما می‌فهماند که جامعه اسلامی و به خصوص مسئولین و مدیران آن، برای دفاع از آرمانهای خود باید از همه لحاظ از نظر مادی و معنوی آمادگی خود را حفظ کنند تا بتوانند در جنگ اقتصادی، فرهنگی و نظامی مغلوب دشمن نشوند؛ و مسلمانان اگر به همین یک آیه عمل می‌کردند در هیچ زمینه‌ای در طول تاریخ دچار شکست و ناکامی نمی‌شدند؛ و از کلمه (جمیعاً) در آیه این نکته بدست می‌آید که این یک وظیفه همگانی است و اختصاص به گروه خاصی ندارد بلکه هرکس که در هر جایگاهی هست، باید وظیفه خود را انجام دهد.

در آیه‌ای دیگر خداوند متعال می‌فرماید: «وَ أَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةوَ مِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ‏عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکمْ وَ ءَاخَرِينَ مِن دُونِهم لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ» (انفال/۶۰).

در این آیه از دو کلمه (من قوه) که اشاره به قدرت افراد دارد و کلمه (من رباط الخیل) که اشاره به تجهیزات در کنار این قدرت دارد، استفاده شده است. که این دوعامل باعث رعب و وحشت در دل دشمن و مانع از تعرض آن می شود.

آنچه که می‌توان در نتیجه این قسمت به طور خلاصه بیان کرد این است که اگر ما در زمینه‌های مختلف قدرت نداشته باشیم، کید دشمن در زمینه استثمار کردن ما افزون خواهد شد تا بدین وسیله به چپاول منابع ما برسند و ما را از عنصر فعال و پویا تبدیل به عنصر راکد و ساکت و منفعل و مضمحل گردانند.

نتیجه

مردم انقلابی به آن چه که در آن زمینه پیشرفت داشته‌اند نباید مغرور شوند و در راه پیشرفت توقف ننمایند و خود شیفته نشوند و به آینده امیدوار باشند ولی در عین حال در صدد خنثی‌سازی برنامه‌های دشمن در همه عرصه‌ها به خصوص عرصه مأیوس سازی باشند چون مطالعات نشان می‌دهد که در طول این چهل سال -و اکنون مانند همیشه- سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعّال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران جامعه از آینده است.

دشمنان همیشه با تمسک به خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه‌ نشان دادن واقعیّتها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، درصدد است که مدیران را نا امید سازند؛ پس ضروری است این محاصره‌ی تبلیغاتی دشمن را بشکنند و در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهند و ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانند و این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد است و گزاره‌های کلام وحی به خوبی روش‌ها و راهکارهایی را جهت خنثی‌سازی و فائق آمدن بر دشمنان ترسیم نموده است که مدیران جامعه می‌توانند با تمسک به آنها از نقشه‌های شوم دشمنان مصون و در مسیر رشد و تعالی مقتدرانه حرکت کنند.

ع. حیدری

آژانس خبری صدای پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.