Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 34671
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 01 فوریه 2022 - 16:16 |

ضمیر کابلوف: احتمال دارد در بهار سال آینده مقاومت‌های گسترده علیه طالبان آغاز شود

ضمیر کابلوف: احتمال دارد در بهار سال آینده مقاومت‌های گسترده علیه طالبان آغاز شود

ضمیر کابلوف، گفته است که در این شرایط نیاز است که طالبان و جامعه‌ی جهانی برای ایجاد ثبات در افغانستان تلاش کنند. آقای کابلوف، تأکید کرده است که باید جلو اقدامات تحریک‌آمیز در داخل و خارج کشور برای تحریک درگیری‌های بین قومی گرفته شود.

 

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از روزنامه صبح کابل، ضمیر کابلوف، نماینده‌ی ویژه‌ی روسیه برای افغانستان، گفته است که احتمال دارد در بهار سال آینده‌ی خورشیدی، مقاومت‌های گسترده علیه طالبان در این کشور آغاز شود.

آقای کابلوف روز گذشته -دوشنبه، ۱۱ دلو-، در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس روسیه، گفته است که این احتمال که طالبان در بهار سال آینده با مقاومت گسترده‌ای روبه‌رو شوند، منتفی نیست.

او در پاسخ به پرسشی که آیا اعتراضات بین قومی در افغانستان می‌تواند پس از پایان زمستان جایش به مقاومت‌های گسترده در برابر طالبان بدهد، گفته است که چنین احتمالی وجود دارد.

با این حال ضمیر کابلوف، گفته است که در این شرایط نیاز است که طالبان و جامعه‌ی جهانی برای ایجاد ثبات در افغانستان تلاش کنند. آقای کابلوف، تأکید کرده است که باید جلو اقدامات تحریک‌آمیز در داخل و خارج کشور برای تحریک درگیری‌های بین قومی گرفته شود.

او هم‌چنان در این گفت‌وگو در مورد به‌رسیمت‌شناختن طالبان نیز صحبت کرده و گفته است که شماری از کشورها برای از سرگیری تدریجی حضور دیپلماتیک ویا قنسولی شان در افغانستان نگرش مثبت پیدا کرده و تماس‌های سیاسی و اقتصادی دوباره آغاز شده است.

به باور نماینده‌ی ویژه‌ی روسیه، این همه نشان‌دهنده‌ی گام‌هایی در راستای به‌رسمیت‌شناختن رژیم طالبان است.

این در حالی است از تسلط طالبان در افغانستان بیش از پنج ماه گذشته؛ اما در این مدت هیچ کشوری تا اکنون طالبان را به رسمیت نشناخته است. طالبان بارها، گفته اند که همه‌ی معیارها برای به رسمیت‌شناختن را تکمیل کرده اند.

به تازگی اما جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا گفته است، تا زمانی که این گروه مارک فریریچز، نظامی بازنشسته‌ی امریکایی را آزاد نکند، انتظار مشروعیت و به رسمیت‌شناختن را نداشته باشد.

دور بعدی نشست ترویکای توسعه‌یافته در کابل برگزار می‌شود

نماینده‌ی ویژه‌ی روسیه برای افغانستان، هم‌چنان از برگزاری دور بعدی نشست ترویکای توسعه‌یافته در کابل خبر داده است.

آقای کابلوف، گفته است که آن‌ها در حال هماهنگی تاریخ برگزاری نشست ترویکای توسعه‌یافته تا پایان ماه فبروری در کابل است.

او، گفته است که کشورهای شرکت‌کننده در ترویکای توسعه‌یافته -روسیه، امریکا، چین و پاکستان- اکنون در حال هماهنگی تاریخ برگزاری دور بعدی مذاکرات قبل از پایان ماه فبروری در کابل استند.

کابلوف، تأکید کرده که روسیه توجه ترویکای توسعه‌یافته را بر تکمیل روند صلح بین‌المللی و هم‌چنان مشارکت جامعه‌ی بین‌المللی در بازسازی افغانستان متمرکز کرده است.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.