Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ ثور , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 35937
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر تاریخ انتشار : 08 مارس 2022 - 17:20 |

دیده‌بان حقوق بشر: نقض حقوق زنان در افغانستان هشداری به زنان در سراسر جهان است

دیده‌بان حقوق بشر: نقض حقوق زنان در افغانستان هشداری به زنان در سراسر جهان است

مدیر بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که سرعت و گسترده‌گی از بین رفتن حقوق زنان در افغانستان هشداری به زنان در سراسر جهان است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از استپوتنیک، در هشتم مارچ، روز جهانی زن، یک مقام دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که حقوق زنان در افغانستان مورد حمله قرار می‌گیرد و سرعت از بین رفتن حقوق زنان نگران‌کننده است.
هیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر روز سه‌شنبه، در بیانیه‌ای به مناسبت هشتم مارچ، روز همبستگی جهانی زنان گفته است، افغانستان تنها کشوری نیست که در آن حقوق زنان در روز جهانی زن مورد حمله قرار می‌گیرد؛ اما سرعت و گسترده‌گی از بین رفتن حقوق زنان در افغانستان هشداری به زنان در سراسر جهان است.
به گفته بار، هشدار در مورد شکننده‌گی پیشرفت‌های زنان به سوی برابری و رعایت حقوق‌شان است.
او تأکید کرده است که همه باید با زنان افغانستان همبستگی داشته باشند، زیرا مبارزه آنان برای تأمین حقوق زنان در همه جا است.
معاون مدیر بخش زنان این سازمان خاطرنشان کرده است، شماری از کشورهایی که مدعی سیاست حمایتی از زنان هستند، هماهنگی موثری برای حمایت از حقوق زنان و دختران در افغانستان ندارند.
به گفته این مقام دیده‌بان حقوق بشر، طی شش ماه گذشته زنان در افغانستان شمار زیادی از حقوق‌شان از جمله آموزش، کار، مشارکت اجتماعی و گشت‌وگذار را از دست داده‌اند.
این در حالی ا‌ست که سازمان عفو بین‌الملل هم به مناسبت روز جهانی زنان گفته‌است که باید اقدام جسورانه‌ای برای جلوگیری از نقض حقوق زنان روی دست گرفته شود. این سازمان از کشورهای جهان خواسته‌است که حمایت از حقوق زنان افغان را در محور سیاست خارجی خود در قبال طالبان قرار دهند.
زنان افغانستان در حالی امسال هشتم مارچ را گرامی می‌دارند که طالبان پس از دو دهه، دوباره قدرت را به دست گرفته‌اند. پس از به قدرت‌رسیدن طالبان قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای بر زنان افغانستان وضع شده‌است، انواع خشونت از جمله قتل، تجاوز، تهدید و زندان با نام زنان در جامعه افغانستان گره خورده است و یگانه وزارت ویژه‌ زنان حذف شده و زنان در بسیاری از ادارات دولتی وظایف‌شان را از دست داده‌اند.
آژانس خبری صدای پامیر- کابل
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.