Tuesday, 23 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۴ ثور , ۱۴۰۳ - 15 شوال 1445
شناسه خبر : 36620
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 30 مارس 2022 - 15:31 |

عزیزی: افغان‌ها بیش از ۵۰ میلیارد دالر در امارت متحده سرمایه گذاری کرده‌اند

عزیزی: افغان‌ها بیش از ۵۰ میلیارد دالر در امارت متحده سرمایه گذاری کرده‌اند

نورالدین عزیزی وزیر صنعت و تجارت حکومت سرپرست طالبان می‌گوید که سرمایه گذاران افغان تنها در امارت متحده عربی بیش از ۵۰ میلیارد دالر سرمایه گذاری کرده اند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ آقای عزیزی که امروز چهارشنبه( ۱۰ حمل) در مراسم افتتاح کانال آبی قوش‌تیپه در ولایت بلخ صحبت می‌کرد گفت:” امروز هیچ عذری برای عدم سرمایه گذاری در افغانستان وجود ندارد و سرمایه گذاران افغان باید در کشور خودشان سرمایه گذاری کنند”.

وی بیان داشت: افتتاح کانال آبی قوش تیپه نشان‌دهند این است که مقامات امارت اسلامی به خود و تیم خود فکر نمی‌کنند بلکه در فکر خدمت‌گذاری به ملت است و سرمایه گذاران ما نباید خارچ از کشور سرمایه گذاری کنند.

آقای عزیزی با بیان ‌اینکه سرمایه گذاران افغان تنها در امارت متحده ۵۲ میلیارد دالر سرمایه گذاری کرده است از آنها خواست که بیایند در داخل سرمایه گذاری کنند عرب‌ها نیاز به سرمایه گذاری ما ندارند.

او بر افزایش صادرات افغانستان تاکید کرده گفت: با تطبیق پروژه کانال آبی قوش‌تیپه ما می‌توانیم گندم به خارج از کشور صادر کرده و واردات گندم به صفر برسانیم.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت می‌گوید ما سالانه بیش از ۲ میلیارد دالر واردات تنها گندم و روغن داریم و هر مواد که وارد کشور می‌شود آنقدر اذیت کننده که فکر می‌کنم پول از جیب شخصم مصرف می‌شود.

به گفته عزیزی تنها یک معدن آهن ما ۱۸۰ میلیارد تُن آهن دارد و طی ۷ ماه گذشته ده‌ها شرکت جهت استخراج آن به ما مراجعه کرده اند.

او افزود:” ما به خودکفایی افغانستان نزدیک شده‌ایم و قدم‌های خود کفایی برداشته شده اند”.

این درحالی است که با تحولات اخیر در افغانستان اکثر سرمایه گذاران به دلیل آنچه عدم مصئونیت سرمایه‌های شان در این کشور گفته می‌شود؛ سرمایه‌های شان به خارج از کشور انتقال داده اند که باعث افزایش چالش‌های اقتصادی،فقر و بیکاری شده است.

خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.