Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ ثور , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 36511
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 25 مارس 2022 - 14:52 |

فرانسه تحقیقات قضایی درباره رئیس اماراتی اینترپل را آغاز کرد

فرانسه تحقیقات قضایی درباره رئیس اماراتی اینترپل را آغاز کرد

پس از هشدارهای مکرر سازمان‌های حقوق‌بشری درباره جنایت‌های رئیس اماراتی پلیس بین‌الملل، دستگاه قضایی فرانسه تحقیقات درباره او را آغاز کرد.

 

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، مقامات قضایی فرانسه تحقیقات درباره «احمد ناصر الریسی» رئیس اماراتی پلیس بین‌الملل (اینترپل) را که به تازگی و به‌رغم هشدارهای سازمان‌های حقوق بشری به عنوان رئیس این سازمان انتخاب شد، آغاز کردند.

 

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع قضایی گزارش داد که دادستانی مبارزه با تروریسم فرانسه در پی شکایت چند سازمان غیردولتی از رئیس اینترپل تحقیقات اولیه‌ای خود درباره او را آغاز کرده است. چند سازمان غیردولتی الریسی را به شکنجه مخالفان در کشور امارات در زمان حضور او در وزارت کشور امارات متهم کرده‌اند.

 

در شکایتی که مرکز موسوم به «الخلیج لحقوق الانسان» آن را تنظیم کرده است، رئیس اینترپل به «شکنجه» و ارتکاب «اقدامات وحشیانه» علیه «احمد منصور» یکی مخالفان در ابوظبی متهم شده است. در این شکوائیه که دادستانی مبارزه با تروریسم فرانسه ارائه شده است، الریسی به ارتکاب جنایت‌های ضد بشری دیگری نیز متهم شده است.

 

احمد ناصر الریسی که مسئول امنیت در وزارت کشور امارات بود و سازمان‌های حقوق بشری او را به انجام اقداماتی خودسرانه و شکنجه متهم کرده بودند، آذرماه سال گذشته به عنوان رئیس پلیس‌ بین‌الملل تعیین شد. الریسی در حالی به عنوان رئیس اینترپل تعیین شد که نهادهای حقوق‌بشری پیشتر درباره انتخاب او هشدار داده بودند.

 

پیش از این، ۱۱ سازمان حقوق بشری در نامه‌ای از شرکت لابی‌گری «Project Associates» خواسته بودند تا تبلیغات به نفع احمد الرئیسی برای بر عهده گرفتن ریاست اینترپل را پایان دهد.

 

امضاکنندگان این نامه گفته بودند که از عقد قرارداد میان شرکت تبلیغاتی و لابی‌گری Project Associates و شورای ملی اطلاع‌رسانی امارات در سال ۲۰۱۷ اطلاع دارند و نظر به ثبت موارد متعدد نقض حقوق بشر از سوی نیروهای تحت امر احمد ناصر الریسی و ثبت شکایت‌های متعدد علیه او در دادگاه‌های فرانسوی و انگلیسی به اتهام شکنجه زندانیان، این شرکت تبلیغاتی طبق وظیفه انسانی و وجدانی خود باید به همکاری با امارات و تبلیغ برای احمد الریسی دست بردارد.

 

در نامه یادشده خاطر نشان شده بود که احمد الریسی نقش برجسته‌ای در دستگاه‌های امنیتی اماراتی و سرکوب و خاموش‌سازی مخالفان و منتقدان دارد و بسیاری از وکلا، روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی و حقوق بشری تاکنون در معرض شکنجه و بازداشت‌های خودسرانه از سوی نیروهای امنیتی اماراتی قرار گرفته‌اند.

 

خردادماه سال گذشته نیز ۳۵ نماینده فرانسوی ضمن اعتراض به احتمال انتخاب الریسی به عنوان رئیس پلیس بین‌الملل (اینترپل)، از «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور این کشور خواسته بودند تا با این اقدام مخالفت کند.

 

رادیوی فرانسوی «مونت کارلو» در این خصوص خبر داده بود که نمایندگان مذکور تأکید دارند که این مقام اماراتی «سابقه‌ای پُر [از تخلفات] دارد که این سابقه باید او را از چنین مسئولیتی دور کند».

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.