Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 36167
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 16 مارس 2022 - 15:54 |

لندن: پرداخت بدهی خود به ایران را در اولویت قرار داده‌ایم

لندن: پرداخت بدهی خود به ایران را در اولویت قرار داده‌ایم

وزیر خارجه انگلیس گفت این کشور پرداخت بدهی خود به ایران را در اولویت قرار داده و به دنبال راه‌هایی برای پرداخت آن بوده است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از خبرگزاری فارس، «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس امروز (چهارشنبه) گفت که این کشور به دنبال راه‌هایی برای پرداخت بدهی تاریخی ۵۲۲ میلیون دلاری (۴۰۰ میلیون پوندی) خود به ایران است و افزود نمی‌گوید که آیا به راهی برای پرداخت رسیدند یا خیر.

وی به «اسکای نیوز» گفت: «ما پرداخت بدهی به ایران را در اولویت قرار داده‌ایم و به دنبال راه‌هایی برای پرداخت آن بوده‌ایم». تراس افزود که یک تیم انگلیسی در ایران حضور دارد.

وزیر خارجه انگلیس پیش از این هم گفته بود که بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی کشورش به ایران یک «بدهی قانونی» است و دولت لندن می‌خواهد آن را پرداخت کند.

همچنین «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس که در امارات حضور دارد، گفته مذاکره بر سر نازنین زاغری-راتکلیف و سایر افراد دوتابعیتی در ایران ادامه دارد. نخست‌وزیر انگلیس در هتل «امارات پالاس» ابوظبی در پاسخ به این سوال که آیا تیم مذاکره‌کننده این کشور در حال حاضر در تهران حضور دارد، گفت: درست است و مدت‌هاست که ما در حال مذاکره در تهران برای آزادی شهروندان دوتابعیتی خود هستیم.

به گزارش فارس، نازنین زاغری جاسوسی که تحت پوشش خبرنگار در ایران فعالیت می‌کرد و به جرم جاسوسی برای انگلیس دستگیر شده بود، با پایان محکومیت ۵ ساله و در ازای آزادسازی ۵۳۰ میلیون دلار اموال بلوکه شده ایران و آزادی یک ایرانی در انگلیس احتمالا در روزهای آینده مبادله شود.

روزنامه انگلیسی «گاردین» پیش‌تر، ۱۵ فوریه/۲۶ بهمن‌ماه، به نقل از وزارت خارجه این کشور گزارش داده بود لندن در حال بررسی گزینه‌های خود برای پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی به جمهوری اسلامی ایران است.

ایران و انگلیس در دهه ۱۹۷۰ میلادی قراردادی برای تحویل ۱۵۰۰ تانک چیفتن و ۲۵۰ خودروی زرهی به طرف ایرانی امضا کردند. لندن، بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا تحویل این تانک‌ها به ایران را متوقف کرد. رژیم پهلوی همه مبالغ مربوط به این قرارداد را که بر اساس برخی گزارش‌ها بالغ بر یک میلیارد دلار بوده را پرداخت کرده است.

دیوان داوری بین المللی یک شرکت بریتانیایی خدمات نظامی را به پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند به دولت ایران ملزم کرده است. با این وجود، انگلیس به بهانه اینکه تحریم‌های بین‌المللی اجازه انتقال پول به ایران را نمی‌دهد، آن زمان از بازپرداخت این رقم خودداری کرد.

«علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اواخر آبان در مصاحبه‌ای گفت که امیدوار است بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران در خصوص یک قرارداد نظامی مربوط به چند دهه قبل، «به زودی» پرداخت شود و دو کشور در تلاش هستند تا مسئله چگونگی پرداخت آن را بررسی کنند.

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در خصوص بدهی انگلیس به ایران تأکید کرده بود «بدهی انگلیس قطعی است و باید پرداخت کند».

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.