Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 36256
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 19 مارس 2022 - 10:23 |

آمریکا: مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای ایران را تحریم نمی‌کنیم

آمریکا: مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای ایران را تحریم نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد واشنگتن مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای ایران را هدف تحریم قرار نخواهد داد.

 

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه جمعه بار دیگر تأکید کرد که دولت «جو بایدن»، همکاری روسیه با پروژه‌های هسته‌‌ای در ایران را تحریم نخواهد کرد.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به طرحی از سوی گروهی از سناتوهای آمریکایی که خواستار جلوگیری از صدور معافیت‌های تحریمی برای همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران است گفت: «ما مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای را که بخشی از اجزای کامل برجام هستند را تحریم نخواهیم کرد.»

 

مقام آمریکایی در ادامه به نیوزمکس گفت: «برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و همه قطعنامه‌های قبلی سازمان ملل همه تعامل روسیه با ایران در خصوص نیروگاه اتمی بوشهر را به رسمیت می‌شناسند. چنین فعالیتی در هیچ‌یک از این برنامه‌ها تحریم نشده‌اند.»

 

روز چهارشنبه گزارش شد نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا طرحی ارائه کرده‌اند که خواستار جلوگیری از همکاری چین و روسیه با برنامه هسته‌ای ایران، به عنوان بخشی از مفاد توافق هسته‌ای برجام است.

 

پایگاه «واشنگتن‌فری‌بیکن» که این خبر را منتشر کرده بود گزارش داد این طرح را «تد کروز»، عضو جمهوری‌خواه ایالت تگزاس در مجلس سنا ارائه کرده و ۱۲ سناتور جمهوری‌خواه دیگر از آن حمایت کرده‌اند.

 

واشنگتن‌فری‌بیکن یک روز پیشتر گزارش داده بود شرکت دولتی روسیه، «روس‌اتم»، قصد انجام یک سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۰ میلیارد دلار برای ساخت نیروگاه اتمی بوشهر را دارد.

 

پیش از این، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرده بود از دولت آمریکا به ریاست «جو بایدن» ضمانتی دریافت کرده مبنی بر اینکه تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه به بهانه تحولات اوکراین در همکاری‌های ایران و روسیه در بخش هسته‌ای مانعی ایجاد نخواهد کرد.

 

دولت آمریکا، صدور چنین ضمانت مکتوبی را تأیید نکرده، اما در چند نوبت اعلام کرده که همکاری‌ در پروژه‌های هسته‌ای ایران، از جمله در نیروگاه بوشهر، بخشی از مفاد توافق هسته‌ای برجام است و آمریکا به دنبال تحریم آن نخواهد بود.

 

دولت آمریکا با وجود این مشخص کرده که تحریم‌ها علیه روسیه درباره همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری با ایران مشمول تحریم‌ها خواهد بود و واشنگتن، معافیتی برای آنها صادر نخواهد کرد.

 

دولت‌های کشورهای غربی از جمله آمریکا بعد از حمله روسیه به اوکراین چند بسته تحریمی را علیه روسیه معرفی کرده و از جمله برخی بانک‌های این کشور را از سامانه پیام‌رسان سوئیفت اخراج کرده‌اند.

 

همکاری در پروژه‌های هسته‌ای مرتبط با نیروگاه بوشهر، رآکتور اراک و رآکتور تحقیقاتی تهران ذیل توافق هسته‌ای برجام مجاز هستند، اما دولت «دونالد ترامپ» معافیت‌های تحریمی مربوط به این همکاری‌های را ملغی کرده بود. دولت جو بایدن چندی پیش این معافیت‌ها را بازگرداند.

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.