Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ حمل , ۱۴۰۳ - 10 شوال 1445
شناسه خبر : 36667
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, فرهنگی تاریخ انتشار : 31 مارس 2022 - 19:49 |

برگزاری جشنواره فیلم «دیدنو» در کابل

برگزاری جشنواره فیلم «دیدنو» در کابل

مسئولان برگزاری جشنواره فیلم کوتاه «دیدنو» در کابل تاکید دارند که از هنر سینما استفاده خواهد شد و این جشنواره نیز با هدف سوق دادن هنرمندان و تربیت نسل با اخلاق اسلامی برای استفاده از صنعت سینما است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، «دکتر لبیب» رئیس بخش هنرهای نمایشی رادیو و تلویزیون افغانستان در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم کوتاه دیدنو اظهارداشت که هدف از برگزاری این جشنواره سوق دادن هنرمندان و تربیت یک نسل با اخلاق اسلامی برای استفاده از صنعت سینما برای آبادی افغانستان است.

وی افزود که سینما با دین تعارضی ندارد و باید از ظرفیت این هنر برای تبلیغ اسلام و پیشرفت افغانستان استفاده کنیم.

رئیس بخش هنرهای نمایشی رادیو و تلویزیون افغانستان همچنین اظهارداشت: بر همه هویداست که هنر سینما در جهان از اروپا و آمریکا تا هند و سایر کشورها براساس جهان بینی خاص خود شکل گرفته و ما مسلمان نیز باید براساس فرهنگ و جهان بینی خود فیلم‌های سینمایی تهیه کنیم.

دکتر لبیب خاطرنشان کرد: سینما در طول تاریخ خود همواره وسیله ای برای تنوع طلبی و سرگرمی منفی بوده و برای ابتذال استفاده شده است.

وی اضافه کرد: سینما چه در افغانستان و چه جهان در خدمت فساد و ابتذال بوده و با اسلام سازگاری ندارد، اما اگر هویت ذاتی سینما و عناصر تشکیل دهنده آن بحث انجام گیرد می تواند از این هنر متفاوتر و فراتر استفاده کرد.

رئیس بخش هنرهای نمایشی رادیو و تلویزیون افغانستان تصریح کرد: از هنر سینما می‌توان برای تبیلغ و ترویج اسلام بهره گرفت و موضوع سینمای اسلامی در دستور کار دولت فعلی قرار داشته و در این راستا اقدام به برگزاری نخستین جشنواره فیلم کوتاه تحت عنوان دید نو برای برررسی هنر نوظهور و سینمای اسلامی اقدام شده است.

دکتر لبیب با اشاره به پیشینه سینما در افغانستان گفت: در گذشته نسبت به سینما دید خوبی وجود نداشته و اما ما تلاش داریم تا از سینما به عنوان ابزار تبلیغ دینی و عرفانی، ملی بهره بگیریم .

وی در ادامه نیز با بیان اینکه می‌توان با مدیریت سینما، از این ابزار مناسب برای ترویج فرهنگ اسلامی استفاده کرد، گفت: قطعا نمی‌توان یک تعریف همه شمول از سینمای اسلامی ارائه داد، اما می‌توان با استفاده از ساختار و محتوا برای هدف اسلام بهره گرفت.

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.