Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ ثور , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 36372
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, فرهنگی تاریخ انتشار : 21 مارس 2022 - 19:23 |

برگزاری مراسم برافراشتن جهنده‌ سخی در ولایت بلخ

برگزاری مراسم برافراشتن جهنده‌ سخی در ولایت بلخ

مراسم برافراشتن جهنده‌ سخی با حضور کم‌رنگ شهروندان در شهر مزارشریف برگزار گردید.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از رسانه ها، مسئولین روضه سخی می‌گویند امروز، در نخستین روز سال ۱۴۰۱ به مناسبت نوروز، مردم و مسئولین زیارت سخی شاه مردان در نخستین لحظه‌ی صبح، به رسم هر سال جهنده‌ی سخی را بلند کردند. به گفته‌ی آنان؛ این مراسم اما به دستور طالبان با حضور کم‌رنگ مردم برگزار شد.
سید یوسف موسوی، مسئول روضه‌ی سخی در مصاحبه با آوا گفت: امسال از سوی حکومت موقت طالبان به ما دستور رسیده است تا رسم بلند نمودن جهنده سخی در اول صبح برگزار شده تا از تجمع مردم در این مکان خودداری شود. مردم در سال‌های گذشته از تمام نقاط کابل در اینجا حضور می‌یافتند ولی امسال اندکی متفاوت‌تر، از این مناسبت تجلیل به عمل آمد.
موسوی همچنین گفت:‌ در سال‌های گذشته ما علم را حدود ساعت‌ ۱۰ صبح بلند می‌کردیم ولی امسال از سوی حکومت موقت طالبان برای ما دستور رسید تا این مراسم زودتر از زمان معیینه (حدود ساعت ۷ صبح) برگزار شود تا به دلایل امنیتی و کنترل اوضاع از تجمع مردم خودداری شود.
موسوی اضافه کرد : عقیده‌ی مردم این است که اگر علم بدرستی و خوب بلند شود، آن را به فال نیک می‌گیرند و بر این باورند که سال خوبی را در پیش خواهند داشت. امسال علم مولا خیلی خوب بلند شد و این نشان‌دهنده‌ی این است که ما ان‌شاءالله سال خوبی خواهیم داشت.
گفتنی است که همه ساله با فرارسیدن روز نوروز، باشندگان پایتخت برای تجلیل از آن، روز اول سال نو را با شور و شوق فراوانی تجلیل می‌کردند.
آژانس خبری صدای پامیر-کابل
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.