Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ ثور , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 35816
  پرینتخانه » اخبار جهان, انتخاب سردبیر تاریخ انتشار : 05 مارس 2022 - 16:37 |

خبرهای راست و دروغ از مزدورگیری برای جنگ اوکراین

خبرهای راست و دروغ از مزدورگیری برای جنگ اوکراین

برخی رسانه های ضد نظام سوریه مدعی شدند که روس ها و ترکیه ای ها در سوریه در حال ثبت نام داوطلبان جنگ در اوکراین هستند؛ هنوز هیچ منبع رسمی این گزارش ها را تایید نکرده، اما حضور جنگجویانی از کشورهای اروپایی در اوکراین تایید شده است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، “العربی جدید” رسانه عرب زبان منطقه امروز (شنبه) از قول یک تشکیلات موسوم به “سوری ها برای حقیقت و عدالت” مدعی شد که سرویس های امنیتی سوریه، از مردان سوری برای جنگ در کنار ارتش روسیه، در اوکراین ثبت نام کرده‌اند.

این رسانه عرب زبان، ضمن طرح ادعای فوق، به درگیری های لیبی و استفاده روسیه و ترکیه از نیروهای مزدور سوری اشاره کرده است که یکی در کنار نیروهای حفتر و دیگری در کنار نیروهای وفادار به دولت وفاق جنگیدند.

این گزارش، با استناد به منابعی در داخل نیروهای دولت سوریه ادعا کرده که لیست هایی در حال آماده سازی است تا قبل از آغاز روند اعزام جنگجویان برای تایید به نیروهای روسی حاضر در سوریه ارائه شود.

این رسانه همچنین از مرد جوانی نقل قول کرده که می گوید در یکی از لیست ها ثبت نام کرده و دلیل این کارش را هم بیکاری و مشکلات زندگی و نبود برق، گاز و گرمایش عنوان کرده است.

این گزارش مدعی است که هر داوطلب سوری در صورت اعزام به اوکراین ۲۰۰ هزار لیره سوریه دریافت می کند.

 کردهای سوریه اعزام جنگجو به اوکراین را تکذیب کردند

به دنبال انتشار برخی خبرها مبنی بر حضور جنگجویان کرد سوریه در صفوف نظامیان اوکراین، نیروهای کرد دمکراتیک سوریه موسوم به «قسد» اعزام هرگونه نیرو به این کشور را تکذیب کردند.

قسد امروز (شنبه) در بیانیه ای اعزام هرگونه جنگجو به اوکراین برای جنگ با روسیه را تکذیب کرد و انتشار این اخبار را اتهام های نادرست در راستای تلاش های ناامیدانه برای خدشه دار کردن وجهه نیروهای دموکراتیک سوریه دانست.

دفتر اطلاع‌رسانی نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) تأکید کرده که این ادعاها به طور کامل به دور از واقعیت و کوششی حقیرانه از سوی رسانه‌های ترکیه است.

در این بیانیه بدون اشاره به همراهی این گروه با آمریکا علیه مردم و حکومت سوریه، ادعا شده که قسد نیرویی برای حفاظت از سرزمین و مردم و مبارزه علیه تروریست ها و اشغالگران است.

قسد اعلام کرده که این بیانیه در پاسخ به ادعاهای رسانه های ترکیه اشغالگر در مورد اعزام جنگجویان سوریه دموکراتیک به اوکراین صادر و منتشر شده است.

ثبت نام در مناطق تحت کنترل ترک ها

اما گزارش های دیگری هم از سوریه مخابره شده مبنی بر اینکه، در مناطق تحت کنترل ارتش ترکیه هم در حال ثبت نام برای اعزام به اوکراین هستند.

براساس گزارش ها ، این نیروها می بایست علیه روسیه و در کنار ارتش و نیروهای مردمی اوکراین بجنگند، اما در گزارش ها به صراحت عنوان نشده که چه کسی برای اوکراینی ها مزدور ثبت نام می کند؟

البته طرف ترکیه ای ها تلاش دارند خود را از دامنه اتهام ها درخصوص گسیل نیروی مزدور به اوکراین مبرا کنند، اما اینکه فرودگاه ها و کریدورهای ارتباطی را برای انتقال این جنگجویان اجاره ای باز خواهد گذاشت، رد نمی کنند؛ همانگونه که ترک ها در جریان جنگ ۱۰ ساله سوریه، هیچگاه راه تردد تروریست ها را برای ورود و خروج به سوریه نبستند.

درعین حال پول این مزدوران را چه کسی و یا کشور یا نهادی می پردازد؟، هنوز معلوم نیست.

در حالی حواس رسانه های منطقه امروز (شنبه) به مزدورگیری در سوریه متمرکز شده است که دیروز جمعه گزارش های دریافتی، از حرکت ستون هایی از جنگجویان خارجی به سمت شرق اوکراین حکایت داشت که گفته می شود، سازماندهندگان آن کشورهای اروپایی و اعضای ناتو هستند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین پنجشنبه گذشته در سخنرانی خود خطاب به مردم این کشور گفته بود که برای کمک به اوکراین ۱۶ هزار جنگجوی داوطلب خارجی خواهند آمد و اولین کاروان در شرف رسیدن به این کشور است.

اعزام جنگجویان خارجی که عمدتا در سوریه و عراق در قالب گروه های تکفیری و تروریستی القاعده، داعش و النصره با دولت های قانونی سوریه و عراق جنگیده اند و سوابق وحشتناک تروریستی دارند، می تواند اوضاع اوکراین را پیچیده تر کند.

اینکه اوکراین تبدیل به کانون تجمع تروریست های حرفه ای دنیا شود، مطلوب بسیاری از کشورها و بازیگران بین المللی و منطقه ای است؛ از جمله آمریکا و اسرائیل و حتی دولت های ثروتمند نفتی منطقه خاورمیانه!، اما سوال اساسی این است که ورود این نیروهای منحوس به صحنه بحران، چه تاثیری بر سرنوشت مردم اوکراین و آینده این کشور خواهد داشت؟

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.