Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 35981
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 12 مارس 2022 - 17:11 |

میانجیگری تل‌آویو؛ نمایشی طنز با چاشنی اشک‌ تمساح برای پناهندگان اوکراینی

میانجیگری تل‌آویو؛ نمایشی طنز با چاشنی اشک‌ تمساح برای پناهندگان اوکراینی

اشک تمساح تل‌آویو برای پناهندگان اوکراینی و سپس برخورد نژادپرستانه با آن‌ها در فلسطین اشغالی همزمان با به راه انداختن یک نمایش برای میانجیگری میان کی‌یف و مسکو، سوژه یادداشت روزنامه عربی «رأی الیوم» شد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از  سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، با وجود آن‌که پیش‌بینی می‌شود همه تلاش‌ها برای پایان دادن به درگیری میان روسیه و اوکراین به دلیل حجم بالای اختلافات میان دو طرف و خطر تعمیق این بحران در واکنش به راهکارهای عادی طرح شده، به شکست منجر شود و تلاش‌های صورت گرفته در این مسیر با وجود به راه انداختن جنجال‌های رسانه‌ای تاکنون به بن‌بست رسیده است ، رژیم صهیونیستی به تماس‌های خود با طرف‌های روسی و اوکراینی ادامه می‌دهد و مدعی تلاش برای رسیدن به راهکارهای عملی برای پایان دادن به جنگی است که وارد سومین هفته شده است و تاکنون ویرانی‌های زیادی به جای گذاشته و بوی مرگ در همه جا پراکنده شده است.

نمایش طنز تل‌آویو در صحنه بحران اوکراین

روزنامه «رأی الیوم» با انتشار یادداشتی با این محور نوشت: «آیا اسرائیل موفق می‌شود به جنگ میان روسیه و اوکراین پایان دهد؟ آیا ورق‌هایی قوی در این راه در دست دارد یا این امر صرفا یک نمایش طنز است؟..دنیا در توقف این درگیری شکست خورده و تنها تل‌آویو در تکاپو است..گام‌هایی مبهم و شکستی محتوم..اشک تمساح در برابر نژادپرستی علیه پناهندگان اوکراینی در داخل فلسطین اشغالی شکست می خورد».

در آغاز این یادداشت به قلم «نادر الصفدی» آمده است: «اسرائیل از زمان آغاز جنگ و اعلام حمله روسیه به خاک اوکراین، تماس‌ها و ملاقات‌های محرمانه و آشکار زیادی با دو طرف بحران داشته، اما تا این لحظه این تحرکات نتیجه‌ای نداشته است که بتوان با تکیه بر آن،  به تشدید درگیری خونینی که در جریان است ، پایان داد یا دست‌کم یک آتش‌بس بشردوستانه، برقرار کرد».

اشک تمساح تل‌آویو برای پناهندگان اوکراینی و تحقیر آن‌ها در فلسطین اشغالی

در ادامه این یادداشت آمده است: «اگرچه اسرائیل برای قربانیان جنگ روسیه “اشک تمساح” می‌ریزد، اما گزارش‌های عبری که در چند روز گذشته منشتر شده، حاکی  از برخورد نژادپرستانه شدید با صدها اوکراینی فراری از بلای جنگ در داخل اسرائیل است. امری که دورغین بودن این اشک‌‌ها را ثابت کرد و موجب تیرگی بی‌سابقه روابط دیپلماتیک میان تل‌آویو و کی‌یف شد. به ویژه پس از این‌که کنست اعلام کرد، قاطعانه درخواست زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای گفت‌وگو با اعضای پارلمان اسرائیل از طریق یک تماس ویدیویی و تعیین تاریخ برای این گفت‌وگو قبل از آن‌که لغو شود، رد کرده است».

به اعلام روزنامه عبری «هاآرتص»، پناهندگان اوکراینی در فلسطین اشغالی، با بدرفتاری مواجهند و در شرایط بسیار بدی به سرمی‌برند، به طوری که شمار زیادی از آن‌ها مجبور شدند در فرودگاه «اللد» بمانند، بدون این‌که نیازهای اولیه آن‌ها مانند مکان اقامت تامین شود.آن‌ها تحقیر شده‌اند و حتی پس از تحمل این همه رنج برای رسیدن به فلسطین اشغالی، با خطر تبعید مواجهند.

این روزنامه در گزارشی که پنجشنبه پیش منتشر کرد، نوشت: این پناهندگان، گزینه‌ای برای دوش گرفتن یا گذاشتن سر روی بالش ندارند و به جای تخت های تاشو  (که قرار بود برای پناهندگان فراهم شود) در فرودگاه اللد،آن‌ها به صندلی های پلاستیکی رضایت داده‌اند و صدها نفر پس از یک سفر یک روزه در فرار از وحشت موشک‌های روسی ، ساعت‌ها بر روی آن می‌نشیند.

در ادامه این گزارش آمده است که کودکان در مکان‌های مختلف در فرودگاه می‌خوابند، و بزرگسالانی که حالشان خوب نیست، بر روی زمین دراز می‌کشند. در داخل فلسطین اشغالی نیز،کارمندان بخش‌های مسئول با بدرفتاری و بی‌تفاوتی با این پناهندگان رفتار می‌کنند.

بنا بر این گزارش، در داخل فلسطین اشغالی با این پناهندگان به گونه‌ای رفتار می‌شود که گویی آن‌ها، متهمانی هستند که به دنبال تخفیف در مجازات خود هستند.

تشدید تنش دیپلماتیک میان تل‌آویو و کی‌یف

نویسنده در ادامه تصریح می‌کند: «در چارچوب تشدید بحران بین اسرائیل و اوکراین که احتمال شکست میانجیگری “تل آویو” را بالا می‌برد،  “دیمیترو کولبا”، وزیر امور خارجه اوکراین، هفتم ماه جاری، شرکت هواپیمایی «ال‌عال» اسرائیلی را به دور زدن تحریم های اعمال شده علیه روسیه متهم کرد، امری که با تکذیب شرکت هواپیمایی مذکور همراه شد و ال‌عال مدعی شد “واقعیت‌ها کاملا متفاوت است.”».

 کولبا طی پستی در توئیتر نوشت که این شرکت هواپیمایی اسرائیلی با دریافت مبالغ مالی از طریق سیستم پردازش روسی، موسوم به «میر»، تحریم های بین المللی وضع‌شده علیه روسیه را دور می‌زند.

وی سپس اسکرین شاتی از برگهٔ رزرو بلیط هواپیما را بهمراه لوگوی پرداخت الکترونیکی روسی همرسان کرد و نوشت: «در حالیکه جهان، روسیه را به خاطر جنایات وحشیانه در اوکراین تحریم می‌کند، برخی هنوز ترجیح می دهند پولی را تحویل بگیرند که به خون اوکراین آغشته است. عملی غیراخلاقی و ضربه ای به روابط اوکراین و اسرائیل».

هرچند که کولبا، پس از توضیح شرکت هواپیمایی ال‌عال، از این موضع‌گیری تند خود علیه تل‌آویو عذرخواهی کرد.

اعتراف تل‌آویو به شکست زودهنگام میانجیگری در بحران اوکراین

بنا بر این یادداشت، عدنان ابوعامر، کارشناس و تحلیلگر مسائل اسرائیل، در خصوص میزان موفقیت یا شکست تل‌آویو در میانجیگری مبهم خود در پرونده بحران سوزان اوکراین و روسیه، معتقد است که «اسرائیل خیلی زود شکست میانجیگری خود را اعلام کرد. پس از آن‌که رسانه‌ها فاش کردند که نفتالی بنت، نخست‌وزیر این رژیم اشغالگر، به وزرای کابینه خود ابلاغ کرده که میانجی‌گری میان طرف‌های درگیر در روسیه و اوکراین را پیشنهاد نمی‌کند، بلکه «حامل پیام» بودن برای دو طرف را پیشنهاد می‌کند.

وی در ادامه هشدار داد که اشغالگران از این بحران و همچنین سایر بحران‌ها برای تبلیغ مهاجرت یهودیان و تلاش برای افزایش تعداد یهودیان اشغالگر در داخل فلسطین اشغالی استفاده می‌کنند. این امر یادآور مهاجرت یهودیان در آغاز اجرای پروژه صهیونیستی است.

به اعتقاد این تحلیلگر سیاسی، امواج مورد انتظار مهاجرت یهودیان از جمله اوکراینی بر اساس برآورد مقامات اشغالگر مستقیماً به تغییر اجباری توازن جمعیتی به نفع یهودیان در سرزمین اشغالی فلسطین کمک می‌کند.

شانس کم تل‌آویو برای میانجیگری به دلیل دستان خالی

«صالح النعامی» دیگر تحلیلگر امور اسرائیل نیز می‌گوید: «فرصت‌های موفقیت میانجیگری نفتالی بنت بین روسیه و اوکراین، که با سفر وی به مسکو انجام شد، بسیار اندک است».

وی با بیان این‌که کسی که به میانجیگری بین دو طرف می پردازد، باید اهرمی بر هر دو یا حداقل یک طرف داشته باشد و این چیزی است که اسرائیل در اختیار ندارد، افزود: «اسرائیل ورق‌های قدرتی در دست ندارد که بتواند علیه روسیه از آن استفاده کند. بلکه برعکس، برای اطمینان از تداوم اقدام نظامی خود در سوریه، به تأیید روسیه نیاز دارد  و این امر موقعیت آن را به عنوان میانجی بیش از پیش تضعیف می‌کند».

وی تصریح کرد: «در عین حال، اسرائیل، درخواست اوکراین برای ابراز همدردی با ارائه سامانه‌های دفاعی را نادیده گرفت، تا جایی که رئیس‌جمهور زلنسکی، همانطور که کانال ۱۲ عبری فاش کرد، تماس بنت را رد کرد».

نقش ارتش اسرائیل بر بی‌طرفی تل‌آویو در بحران اوکراین 

 به اعتقاد نویسنده این یادداشت، «از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، اسرائیل، موضع بی طرفی اتخاذ کرده و خواستار راه حل‌های مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک برای این بحران شده است. اکنون مشخص شده که این ارتش اسرائیل بود که از دولت آن خواست تا سیاست “بی‌طرفی” را در قبال این جنگ دنبال کند، زیرا از تأثیر موضع حمایت از کی‌یف بر وضعیت امنیتی سوریه و حملات ارتش اسرائیل به آن با هماهنگی روسیه نگران بود».

بر این اساس، در چنین فضایی بود که رئیس جمهور اوکراین از مواضع اسرائیل در قبال جنگ روسیه علیه کشورش انتقاد کرده و گفته بود که انتظار حمایت بیشتر از آن را دارد و به نقل از وی گفت: «ما رابطه بسیار خوبی با سران اسرائیل داریم، اما در سختی‌هاست که دوستی ثابت می‌شود».

همان‌طور که پیشتر فاش شده است، رئیس‌جمهور اوکراین، چندین تماس با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برقرار کرده بود و خواستار کمک تل‌آویو و اعطای تجهیزات نظامی به کی‌یف شده بود، اما این رژیم نپذیرفت و فقط کمک‌های بشردوستانه به اوکراین ارسال کرد.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.