Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 36038
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 13 مارس 2022 - 15:07 |

واکنش‌ها در عراق به حمله موشکی علیه دو مرکز موساد در اربیل

واکنش‌ها در عراق به حمله موشکی علیه دو مرکز موساد در اربیل

مقامات و چهره‌های سیاسی عراق از جمله مصطفی الکاظمی، مسرور بارزانی و مقتدی الصدر حمله موشکی شب گذشته به دو مرکز موساد در اربیل عراق را محکوم کردند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر،  منابع رسانه‌ای عراق، بامداد امروز (یکشنبه، ۱۳ مارس)، از شنیده‌شدن صدای انفجارهای مهیب در شهر «اربیل» واقع در منطقه کردستان عراق خبر دادند و کانال خبری «صابرین‌نیوز» به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داد که «دو مرکز آموزشی پیشرفته متعلق به موساد اسرائیل در اربیل در شمال عراق با موشک‌های بالستیک مورد حمله قرار گرفتند».

اداره مبارزه با تروریسم در منطقه کردستان عراق نیز بامداد امروز اعلام کرد که شهر اربیل با ۱۲ موشک بالستیک که از خارج از مرزهای عراق و به طور مشخص مرزهای شرقی شلیک شد هدف قرار گرفت و برخی از این موشک‌ها، به ساختمان شبکه ماهواره‌ای کردستان ۲۴ اصابت کرد و این حمله هیچ تلفاتی برجای نگذاشت.

وزارت داخله منطقه کردستان نیز اعلام کرد که این ۱۲ موشک که ساختمان جدید کنسولگری امریکا در اربیل را هدف قرار داد، از بیرون مرزها و شرق عراق شلیک شد و به مناطق غیر نظامی نزدیک به دفتر شبکه «کردستان ۲۴» و اطراف آن اصابت کرد.

«امید خوش‌ناو» استاندار اربیل نیز با تائید حملات موشکی به اربیل گفت که هدف حملات مشخص نیست که آیا کنسولگری آمریکا بوده یا فرودگاه بین‌المللی اربیل.

ارتش عراق: نیروهای امنیتی تحقیقات را آغاز کردند

پس از انتشار این خبر، گروه رسانه‌ای «الاعلام الامنی» عراق وابسته به ارتش این کشور با صدور بیانیه‌ای، حمله موشکی بامداد امروز به اربیل را تایید و اعلام کرد که مناطق مختلف شهر اربیل بامداد امروز، با چندین موشک هدف قرار گرفت و نیروهای امنیتی تحقیقات در مورد این حادثه را آغاز کردند و جزئیات آن متعاقبا در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

در این بیانیه تاکید شد که چنین اقداماتی غیرقابل توجیه هستند و مرتکبین به مجازات عادلانه خود خواهند رسید.

مصطفی الکاظمی: حمله اربیل، حمله به امنیت مردم ماست

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق طی پستی در توئیتر به این حمله واکنش نشان داد و نوشت: «حمله‌ای که شهر عزیز اربیل را هدف قرار داد و ساکنان آن را به وحشت انداخت، حمله‌ای به امنیت مردم ماست. ما با نخست وزیر منطقه کردستان تحولات را پیگیری کرده‌ایم و نیروهای امنیتی ما این حمله را بررسی خواهند کرد و هرگونه آسیبی به امنیت شهرهایمان و سلامت شهروندانمان را برطرف خواهیم کرد».

مسرور بارزانی: اربیل در برابر ترسوها سر تسلیم فرود نمی‌آورد

«مسرور بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان نیز، امروز حمله صورت گرفته به اربیل را تروریستی خواند و آن را محکوم کرد.

وی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «اربیل در برابر ترسوها سر تعظیم فرود نخواهد آورد. ما به شدن حمله تروریستی به برخی مناطق در اربیل را محکوم می‌کنیم. و از ​ساکنان قهرمان و استوار اربیل می‌خواهم که صبور باشند و به دستورات دستگاه های امنیتی عمل کنند. قدردان پایداری شما هستم».

مقتدی الصدر کردها را به صبوری تا تشکیل دولت اکثریت ملی فراخواند

«مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر عراق نیز به این حمله واکنش نشان  داد و طی پستی در توئیتر با منطقه کردستان اعلام همبستگی کرد و با استفاده از هشتگی بر تشکیل دولت اکثریت ملی تاکید کرد.

وی نوشت: «اربیل زیر آتش خیانت و خسران.. و زیر درد گرسنگی… گویی کردها عراقی نیستند..کردها به منزله ریه عراق و بخشی لاینفک از آن هستند..اربیل جز برای اعتدال، حاکمیت و استقلال زانو نخواهد زد..»

رهبر جریان صدر ضمن ابراز همبستگی با اربیل و منطقه کردستان، کردها را به صبوری تا رسیدن به «دولت اکثریت ملی»فراخواند.

مسعود بارزانی: حمله به اربیل را محکوم می‌کنم

«مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق نیز ضمن محکوم کردن این حمله آن را جنایت علیه بشریت دانست و گفت: این حمله را محکوم می‌کنم و از مردم می خواهم صبور باشند.

برهم صالح: حمله به اربیل جنایتی تروریستی و مشکوک است

«برهم صالح» رئیس جمهور عراق نیز حمله به اربیل را «جنایتی تروریستی» خواند و آن را محکوم کرد و طی پستی در توئیتر نوشت که این حمله به لحاظ زمان‌بندی آن که با آشکار شدن نشانه‌های حل بحران سیاسی در عراق رخ داده، مشکوک است و هدف از آن برهم زدن اقدامات برای تشکیل دولتی مقتدر در عراق است.

وی بر ضرورت برخورد قاطع با تلاش‌ها برای کشاندن کشور به آشوب تأکید کرد و خواستار یکپارچگی و اتحاد در حمایت از نیروهای امنیتی و تثبیت جایگاه نهاد حکومت و مبارزه با تروریست‌های قانون‌شکن شد.

محمد الحلبوسی: حمله به اربیل تعرض به حاکمیت کشور است

رئیس پارلمان عراق نیز طی پستی در توئیتر، حمله موشکی به اربیل را تعرض به حاکمیت عراق و امنیت شهروندان آن دانست و نوشت: «این حمله محکوم و نیازمند موضع ملی متحد و قاطع برای بازدارندگی و مقابله است».

هیئت سازمان ملل در عراق خواستار بازخواست عاملان حمله به اربیل شد

هیئت سازمان ملل در عراق (یونامی) نیز در واکنش به این حمله، با انتشار بیانیه‌ای آن را به شدت محکوم و اعلام کرد: از عراقی‌ها خواسته می‌شود در مقابل هر اقدامی که حاکمیت/تمامیت ارضی عراق را نقض می‌کند؛ یا هدف از آن تضعیف ثبات/وحدت است، بایستند…عاملان این حمله بزدلانه باید بازخواست شوند.

نیچروان بارزانی: حملات مکرر به اربیل خطرناک و نقض حاکمیت عراق است

رئیس منطقه کردستان عراق در واکنش به این حمله موشکی تصریح کرد که هدف قرار دادن اربیل به این شکل و به طور مکرر، رویه‌ای خطرناک و نقض آشکار امنیت، ثبات و حاکمیت عراق است و نتیجه‌ای جز پیچیده شدن اوضاع و آسیب رساندن به شرایط کنونی و آینده عراق نخواهد داشت.

بارزانی از بغداد و جامعه جهانی خواست تا به طور جدی در مقابل این تجاوزات ایستاده و نهایت تلاش خود را بکنند تا مانع نقض مجدد حاکمیت و ثبات کشور و لطمه زدن به امنیت شهروندان شوند.

رئیس  منطقه کردستان ضمن محکوم کردن این حمله، آن را بزدلانه، وحشیانه و بدون توجیه خواند و افزود: خدا را شکر این حمله خسارت جانی برجای نگذاشت و ما با شهروندان عزیز در اربیل که شرایط دشواری را گذراندند، اعلام همبستگی می‌کنیم.

بارزانی همچنین تاکید کرد که مقابله با تهدیدها و چالش‌ها نیازمند آن است تا همه طرف‌ها در منطقه کردستان دارای انسجام و اتحاد باشند.

استاندار اربیل: اسرائیل مقرهای مخفیانه‌ای در منطقه کردستان ندارد

 «اومید خوشناو» استاندار اربیل امروز طی نشستی خبری، گزارش‌های مطرح‌شده درباره هدف قرار گرفتن مراکز محرمانه اسرائیل در اربیل را بی اساس دانست و گفت: هیچ یک از موشک‌های شلیک‌شده به هدف اصابت نکرده و امنیت منطقه کردستان محفوظ است.

او افزود که هیچ‌گونه نهاد یا پایگاه مخفیانه تابع هیچ طرف خارجی در منطقه کردستان وجود ندارد و مناطقی که هدف قرار گرفته هیچ ارتباطی با اسرائیل ندارد.

خوشناو تصریح کرد که کنسولگری آمریکا در اربیل هدف این حملات بود اما موشک‌ها به هدف اصابت نکرد بلکه به مناطق مجاور آن اصابت کرد و به زخمی شدن دو نفر منجر شد، هرچند که جراحت آن‌ها سطحی است.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.