Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ ثور , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 35940
  پرینتخانه » اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 08 مارس 2022 - 19:02 |

چرایی جنگ روسیه با اوکرائین

چرایی جنگ روسیه با اوکرائین

پیرامون ریشه‌های آغاز عملیات ویژه در اوکراین

روسیه عملیات نظامی در خاک اوکراین و در منطقۀ دونباس تحت ادارۀ جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوهانسک را در ۲۴ ماه فوریه سال روان میلادی آغاز کرده است. از آغاز این عملیات بیشتر از یک هفته می‌گذرد، و جا دارد پی برد که کدام عوامل روسیه را وادار کرده‌اند تا به چنین اقدام دست بزند.

بر اساس موضع‌گیری رسمی مسکو، غیرنظامی کردن و غیرنازیستی کردن اوکراین پیش‌تر از همه اهداف این عملیات ویژه را تشکیل می‌دهند. از زمان کودتای دولتی که در سال ۲۰۱۴ میلادی به حمایت کشورهای غربی انجام شد، ایدئولوژی نئونازیسم در اوکراین فعالانه پیشرفت کرده است و حقوق مردم روسی‌زبان نقض گردیده‌اند. جمهوری‌های دونباس که در همان سال ایجاد گردیده‌اند، در طول ۸ سال در معرض گلوله باری و محاصره از طرف اوکراین قرار داشتند، و ازاین‌رو، به حمایت و دفاع از جانب روسیه نیاز دارند.

به این ترتیب، اقدامات روسیه با فقرۀ ۷ مادۀ ۵۱ اساسنامۀ سازمان ملل متحد مطابقت داشته، مورد تصویب پارلمان ملی نیز قرارگرفته و بنابر درخواست رسمی رهبری جمهوری‌های دونباس، انجام می‌شوند. بناً، این عملیات قانونی و مشروع به نظر می‌رسد.

نماینده‌های وزارت دفاع فدراسیون روسیه بارها اعلام کرده‌اند که ضربات راکتی بر خاک اوکراین با سلاح قطعاً دارای دقت بالا وارد می‌شوند تا که از تلفات در بین افراد ملکی جلوگیری شود. هم‌زمان با این، معلومات تأیید شده در دست است که ارتش اوکراین نقاط آتش را اکثراً در عقب دیوارهای مکتب‌ها، کودکستان‌ها و سایر تأسیسات زیرساخت‌های ملکی ایجاد نموده و از باشندگان غیرنظامی منحیث سپر استفاده می‌کند.

سیاست هواداری اوکراین از امریکا طی چندین سال منجر به بروز چنین پیامدها گردیده که منافع امنیتی روسیه را کاملاً هدف قرار داده است و واکنش مقتضی با استفاده از نیرو، در مقابل آن نشان داده شد.

مردم افغانستان بیشتر از هر کس دیگر می‌دانند که نماینده‌های کشورهای غربی چگونه رفتار دارند، و دوستی تنگاتنگ با آنها کدام عواقب را ببار می‌آورد. امروز اوکراین است که “ثمرات” چنین همکاری‌ها را درو می‌کند.

مصاحبه سفیر روسیه آقای دمیتری ژیرنوف-افغانستان

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.