Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 35831
  پرینتخانه » اقتصادی, فرهنگی تاریخ انتشار : 05 مارس 2022 - 23:13 |

کمک های بشر دوستانه جمهوری اسلامی ایران به مردم مستمند افغانستان

کمک های بشر دوستانه جمهوری اسلامی ایران به مردم مستمند افغانستان

جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهای همسایه و دوست افغانستان است که در دوره های مهم تاریخی در کنار مردم افغانستان بوده است. این کشور بارها در سیاست های اعلامی و عملی خود، از سیاست خارجی دوستانه و مبتنی بر همکاری با افغانستان یاد کرده است. همزمان با تحولات اخیر در افغانستان، بسیاری از کشورها به مردم نیازمند افغانستان کمک بشر دوستانه کردند، که در این میان جمهوری اسلامی ایران یکی از کشور های کمک کننده بوده است.

طی چند ماه گذشته که وضعیت اقتصادی مردم افغانستان نگران کننده بود/ است، جمهوری اسلامی ایران ده ها محموله کمکی خویش را به افغانستان روان کرده است. این محموله های کمکی در بسیاری از ولایت های افغانستان  به افراد مستمند و مستحق توزیع شده است که شامل آرد، برنج، روغن، پوشاک و نیازمندی های پزشکی و بهداشتی بوده است. کمک های ایران، هم از طریق هواپیما و بخشی از آن از مرز زمینی به مسؤلان طالبان تحویل داده شده اند تا توزیع عادلانه از آن صورت گیرد.

این کمک ها در آستانه سالزوز شهادت سردار سلیمانی بیشتر شد. به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، در ادامه کمک‌های بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران به مردم افغانستان و همزمان با دومین سالگرد شهادت سردار شهید سلیمانی یک محموله مواد غذایی و خوراکی در بین مردم بی‌بضاعت کابل توزیع شد. کمک‌های بشردوستانه ایران، یکهزار بسته غذایی شامل آرد، برنج و روغن مایع است.

به گزارش ایرنا، کنسولگری سفارت جمهوری اسلامی ایران در قندهار افغانستان در توئیتی اعلام کرد که این محموله کمکی به وزن ۱۵ تن که شامل مواد غذایی و خوراکی بود، بین مردم قندهار توزیع شده است. پیش از این نیز جمهوری اسلامی ایران ۱۱ محموله از کمک های بشردوستانه خود را در استانهای کابل، هرات، قندوز، قندهار و ننگرهار  میان نیازمندان و زخمی های حوادث تروریستی توزیع کرده است. .

دوازده محموله قبلی کمک‌های بشردوستانه ایران به مردم افغانستان در ماه های گذشته از مسیر‌های زمینی و هوایی به این کشور منتقل شده بود. بخشی از کمک‌های بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران به خانواده‌های شهدا و مجروحان حملات تروریستی داعش در مساجد قندوز، قندهار و بیمارستان چهارصد تختخوابه کابل اهدا شد. این کمک‌ها عمدتا مواد غذایی، پتو، پوشاک زمستانی، دارو و تجهیزات پزشکی بوده است.
سیزدهمین محموله کمک‌های بشردوستانه شامل سیزده تن مواد غذایی، پتو، دارو و تجهیزات پزشکی امروز با یک فروند هواپیما به فرودگاه جلال آباد رسید، این محموله کمک‌های بشردوستانه به مسوولان افغان تحویل داده شد تا در اختیار خانواده‌های مجروحان و جان باختگان حمله تروریستی شهرستان «اسپین غر» قرار گیرد، چندی قبل بر اثر انفجار تروریستی در مراسم نماز جمعه در یکی از مساجد شهرستان «اسپین غر» از توابع استان ننگرهار سه نفر جان باختند و حدود بیست نفر دیگر زخمی شدند.

در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و در ادامه کمک های جمهوری اسلامی ایران به مردم افغانستان، در ولایت سرپل توزیع شد. این محموله کمکی به وزن ۳۰ تن که شامل آرد، برنج و روغن بود بین مردم سوزمه قلعه توزیع شد که هر خانواده یک کیسه آرد ۵۰ کیلویی و یک کیسه برنج ۱۰ کیلویی و یک بطری روغن ۵ لیتری کمک دریافت نمودند. قابل ذکر است که در زمان توزیع کمک‌ها فرماندار سوزمه قلعه نیز حضور داشت. پیش از این نیز جمهوری اسلامی ایران ۱۳ محموله از کمک‌های بشردوستانه خود را در ولایت‌های کابل، هرات، قندوز، قندهار و ننگرهار میان نیازمندان و مجروحان حوادث تروریستی توزیع کرده است.

حسن مرتضوی،  معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان گفت: کسانی که مردم افغانستان را در بدترین وضعیت ممکن رها کردند باید پول‌های مسدود شده این کشور را هرچه زودتر آزاد کنند تا بخشی از مشکلات اقتصادی مردم این کشور برطرف شود.
در چند ماه اخیر سیزده محموله کمک‌های بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران برای کمک به مردم نیازمند افغانستان از مسیر‌های زمینی و هوایی به این کشور منتقل شد. این کمک‌ها شامل مواد غذایی، پوشاک، دارو و تجهیزات پزشکی بود که مردم افغانستان در شرایط دشوار کنونی از آن بهره‌مند شدند. جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۰ سال گذشته همواره از امردم افغانستان حمایت نموده است و در شرایط سخت و دشوار این حمایت ها و کمک های خویش را ادامه داده است.
قربان فهام

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.