Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 35978
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی, سرمقاله, فرهنگی تاریخ انتشار : 11 مارس 2022 - 11:12 |

کمک های جمهوری اسلامی ایران به افغانستان طی بیست سال اخیر

کمک های جمهوری اسلامی ایران به افغانستان طی بیست سال اخیر

افغانستان و جمهوری اسلامی ایران در دوره های مختلف تاریخی با یکدیگر روابط حسنه و دوستانه داشته اند. این دو کشور از  مشترکات فرهنگی؛ مثل دین، زبان و ارزش های مشترک تاریخی، برخوردار اند که احساس مشترک میان مردمان هر دو ملت را بوجود آورده است.

افغانستان در طول ۴۰ سال گذشته همواره دچار بحران بوده است؛ در این میان کشور، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشور های همسایه و دوست، بارها برای ثبات و استقرار صلح در افغانستان تلاش نموده است. قابل ذکر است که در این مدت؛ کشور ایران، دست مردم نیازمند و مستمند افغانستان را گرفته و کمک های بشردوستان و انسان دوستان داشته است. این کشور علاوه بر کمک های بشری در افغانستان، برای نظام سازی و حکومت داری خوب در افغانستان در دوره ریاست جمهوری حامد کرزی کمکهای نقدی زیادی داشت.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان چنین اظهار داشته است که جمهوری اسلامی ایران در ۱۳ سال حکومتش بر افغانستان از هیچ کمکی به مردم افغانستان دریغ نکرد. او هم چنین با اشاره به روابط افغانستان و ایران گفت: ایران در زمان ریاست جمهوری من دوست عزیز و صمیمی مردم افغانستان بود و از هیچ کمکی به مردم این کشور دریغ نکرد و در هر وضعیتی همکار و همگام افغانستان بود. او افزود: در دو دهه اخیر که آمریکا و ناتو در افغانستان حضور داشت و از سویی ایران با آمریکا و ناتو اختلاف دارد، اما با وجود این اختلافات عمیق، جمهوری اسلامی ایران بهترین همکاری را با افغانستان داشت. کرزی درباره حمله آمریکا به افغانستان با شعار مبارزه با تروریسم نیز گفت: شعار آمریکا برای مبارزه با تروریسم باعث دردسرعظیم برای مردم افغانستان شد، این شعار نتیجه معکوس داد، خانه‌های مردم افغانستان بمباران و ویران شد و مردم این کشور در این حملات کشته شدند.

کمک های ایران به افغانستان در دوره ریاست جمهوری حامدکرزی نقل مجالس بسیاری از کشور های بخصوص امریکا شده بود. در زمان نیویورک تایمز یک گزارش را در مورد کمک های ایران به افغانستان نشر کرده بود. در این گزارش چنین نوشته شده بود: روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود از قول مقام‌های افغان که نامشان ذکر نشده نوشت که پرداخت‌های ایران به عمر داودزی و حامد کرزی «میلیون‌ها دلار» است و به «صندوقی مخفی» می‌رود که از آن برای پرداخت پول به نمایندگان پارلمان، سران قبایل و حتی فرماندهان طالبان استفاده می‌شود.

نیویورک تایمز در گزارش خود نوشته بود که رئیس‌دفتر کرزای تاکنون بارها از مقامات ایرانی پول نقد دریافت کرده است. نشریه آمریکائی نوشته بود که هدف جمهوری اسلامی ایران از پرداخت این پول‌ها، گسترش نفوذ سیاسی در افغانستان است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت که مقام‌های افغان و آمریکایی به این روزنامه گفته‌اند عمر داودزی که از سفیران پیشین افغانستان در ایران بوده، بامداد هر روز با حامد کرزی جلسه دارد و پول‌های پرداختی ایران باعث می‌شود تا وی در این جلسات خط مشی ضد غربی را دنبال کند.در گزارش نیویورک تایمز آمده است: «پول‌ها هرباره به صورت اسکناس‌های یورو در چندین پاکت، به صورت یک بسته پلاستیکی، تسلیم رئیس‌دفتر کرزای شده است.»

حکومت ایران گزارش نیویورک تایمز را دروغ خواند و چنین گفت: برخلاف کشورهايى که با حضور نظامى خود به بهانه ۱۱ سپتامبر پول‌هاى زيادى را خرج کشتار مردم افغانستان کرده و امنيت منطقه را به هم زدند جمهورى اسلامى به عنوان همسايه افغانستان که ثبات و امنيت اين کشور براى آن از اهميت بالايى برخوردار است، در جهت بازسازى افغانستان کمک‌هاى زيادى را کرده که اين کمک‌ها از دولت هشتم آغاز شده و ادامه نيز خواهد يافت. وى بار ديگر گفت که جمهورى اسلامى به کمک‌هاى خود را براى ساختن افغانستان و آماده کردن زيرساخت‌هاى اين کشور ادامه خواهد داد.

از طرف افغانستان نیز حامد کرزی گفت: «پرداخت‌های نقدی از سوی کشورهای مختلف دوست، برای کمک به دفتر ریاست‌جمهوری و کمک به مخارج، انجام شده‌است.» رئیس‌جمهور افغانستان افزود: «دولت ایران سالی یک بار یا دو بار، مبلغ پانصد، ششصد یا هفتصد هزار یورو به ما کمک کرده‌است و این کمکی رسمی است.»

خبرگزاری فرانسه به نقل از کرزای نوشت: «این پرداخت‌ها شفاف بوده و به عنوان کمک رسمی یک کشور دوست در اختیار افغانستان قرار گرفته است. در ۹ سال گذشته کشورهای زیادی به افغانستان کمک کرده‌اند و ایران هم از این جمع مستثنا نیست.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای کرزی «با عصبانیت» گزارش‌های مربوط به مخفی بودن این پرداخت‌ها را رد کرد و افزود: «این هیچ کار مخفیانه‌ای نیست. ما از کمک ایران در این خصوص قدردانی می‌کنیم. ایالات متحده هم دارد همین کار را می‌کند. آنها هم به برخی از دفترهای ما پول نقد می‌دهند.» در حالی که رئیس‌جمهور افغانستان دریافت مرتب پول از ایران را تایید کرده، سفارت جمهوری اسلامی در افغانستان، با صدور اطلاعیه‌ای گزارش روزنامه نیویورک تایمز را تکذیب کرد و اهانت‌آمیز شمرد.

قربان فهام.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.