Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 35934
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 08 مارس 2022 - 17:16 |

یمنی‌ها، عربستان را به فکر بومی‌سازی سامانه‌های پدافند هوایی انداختند

یمنی‌ها، عربستان را به فکر بومی‌سازی سامانه‌های پدافند هوایی انداختند

در پی حملات پهپادی و موشکی ارتش یمن، مقامات سعودی از توافق با یک شرکت آمریکایی به منظور بومی‌سازی بخش‌هایی از سامانه پدافند هوایی «تاد» خبر دادند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از خبرگزاری فارس، عربستان سعودی، روز دوشنبه، اعلام کرد که با شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» متخصص در صنایع هوایی و تجهیزات نظامی یک توافق امضاء کرده است.

بنابر گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)،‌ دو طرف توافق کرده‌اند که بخش‌هایی از سامانه هوایی «تاد» در خاک عربستان سعودی تولید شود. سازمان کل صنایع نظامی عربستان سعودی در این خصوص اعلام کرد که با «دو پروژه بومی‌سازی ساخت سکوهای شلیک موشک‌های رهگیر به‌ اضافه ساخت داخلی کانتینرهای موشک» موافقت کرده است. در ادامه این بیانیه آمده است که این اقدام با همکاری شعبه محلی شرکت لاکهید مارتین در عربستان سعودی صورت خواهد گرفت و به عنوان یکی از طرح‌های بومی‌سازی سامانه پدافند هوایی تاد خواهد بود.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی به نقل از «قاسم المیمنی» معاون رئیس سازمان مذکور نوشت که هدف از این طرح  «کمک به ارتقای سطح آمادگی نظامی و امنیتی سامانه‌های پدافند هوایی» در عربستان سعودی است. این سازمان سعودی در عین حال، از امضای ۲۲ توافق مشارکت صنعتی با تعدادی از شرکت‌های داخلی و بین‌المللی متخصص در صنایع نظامی و دفاعی خبر داد.

بر اساس این گزارش، «ارزش کلی مشارکت در ساخت بالغ بر هشت میلیارد ریال سعودی (۲.۱ میلیارد دلار) است. این توافقات شامل چند حوزه از جمله بومی‌سازی مستقیم سامانه‌های نظامی، ایجاد قابلیت‌های کیفی در عرصه‌های صنعتی موردنظر مانند ساخت خطوط تولید و انتقال، بومی‌سازی فناوری‌ها و خدمات به اضافه آموزش کادر ملی و آماده‌سازی و توانمندسازی آن‌ها برای فعالیت در زمینه صنایع نظامی و دفاعی است».

این اعلام در حاشیه «نمایشگاه دفاع جهانی» به میزبانی عربستان سعودی در ریاض صورت گرفته است. عربستان سعودی پیش از این در اواخر سال ۲۰۱۸ با خرید ۴۴ سکوی شلیک موشک ثاد، موشک و دیگر تجهیزات به ارزش پانزده میلیارد دلار از این شرکت آمریکایی به توافق رسیده بود. وزارت دفاع عربستان سعودی نیز در ماه اکتوبر سال ۲۰۱۹ از استقرار یک سری تجهیزات نظامی از جمله موشک‌های پاتریوت و سامانه تاد را به منظور حفاظت از مواضع راهبردی خود در خاک عربستان خبر داده بود.

این در حالی است که «ولید ابو خالد» رئیس اجرایی شرکت صنایع نظامی عربستان سعودی اخیرا گفته بود که این کشور در تلاش برای تولید پهپاد است. ابو خالد در مصاحبه با شبکه «الاخباریه» خبر داده بود که این شرکت با همکاری شرکای داخلی از جمله اداره کل صنایع سعودی برای تولید پهپاد تلاش خود را به کار خواهد گرفت.

عربستان سعودی در حالی به بومی‌سازی تجهیزات نظامی روی آورده است که مواضع راهبردی این کشور در سال‌های اخیر چندین بار هدف حملات راکتی و پهپادی ارتش یمن قرار گرفته است. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همواره اعلام کرده‌اند که تا زمان تداوم تجاوزات ائتلاف سعودی به خاک این کشور به حملات خود علیه مواضع راهبردی عربستان و دیگر کشورهای عضو در ائتلاف به‌ویژه امارات عربی متحده ادامه خواهند داد.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.