Tuesday, 16 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۸ حمل , ۱۴۰۳ - 8 شوال 1445
شناسه خبر : 37490
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 26 آوریل 2022 - 18:00 |

جزییات جدید از ملاقات مقامات ایران و طالبان/اعلام سیاست‌های طالبان در قبال مسائل مرزی با ایران

جزییات جدید از ملاقات مقامات ایران و طالبان/اعلام سیاست‌های طالبان در قبال مسائل مرزی با ایران

رئیس ارکان قوای مسلح و سرپرست هیئت رهبری طالبان در دیدار با معاون سفارت ایران سیاست‌های هیئت حاکمه افغانستان در قبال مسایل مرزی با ایران را اعلام کرد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، «سید حسن مرتضوی» معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل ساعاتی قبل با «مولوی شبیر احمد» رئیس ارکان قوای مسلح و سرپرست هیئت رهبری طالبان در ساماندهی امور مرزی با جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

شبیر احمد با اشاره به فضای همکاری میان دو دولت جمهوری اسلامی ایران و هیئت حاکمه سرپرست افغانستان، در مورد حل و فصل برخی سوء تفاهم‌های مرزی اظهار داشت: بنا بر دستور هیئت رهبری طالبان، هیئتی چهار نفره از مقامات نظامی و دفاعی افغانستان تشکیل شده تا با مذاکره و گفت‌گو با مقامات جمهوری اسلامی ایران شرایط همکاری‌های مرزی میان دو کشور را تسهیل کند.

 

وی همچنین تصریح کرد: سیاست بزرگان ما در قبال کشورهای همسایه به ویژه جمهور ی اسلامی ایران که میزبان میلیون‌ها شهروند افغانستانی است، عدم بروز هرگونه جنگ و درگیری و حرکت به سوی همکاری‌های همه‌جانبه مرزی است.

 

شبیر احمد در مورد حضور برخی نیروهای طالبان در مرز کشورمان گفت: بزرگان حکومت به ویژه وزیر دفاع دستور داده‌اند که هیچ فردی اجازه بروز کوچکترین درگیری را در مرزهای جمهوری اسلامی ندارند و آرایش نظامی در مرز مشترک ممنوع است.

 

وی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات موجود از گذشته در مرزهای مشترک دو کشور افزود: از جمهوری اسلامی ایران این درخواست را داریم تا در زمینه‌های مختلف امنیت مرزی اعم از جلوگیری از قاچاق انسان و مواد مخدر و همچنین مبارزه با تروریسم با حکومت جدید افغانستان همکاری همه‌جانبه‌ای داشته باشد.

 

در پایان این دیدار مقرر گردید هیئت چهار نفره هیئت حاکمه سرپرست افغانستان بعد از عید فطر با مقامات کشورمان در یکی از پایتخت‌ها و یا در مرز مشترک دیدار و مسائل مختلف مرزی را حل و فصل نمایند.

 

همچنین مقرر گردید تا مولوی بریانی معاون سپاه هرات وعضو هیئت امروز در مرز با سردار شجاع مرزبان جمهوری اسلامی در خراسان بمنظور رفع سوء تفاهمات دیدار دوستانه داشته باشند.

 

گفتنی است که دو روز گذشته اخباری مبنی بر تشکیل آرایش نظامی و احتمال بروز درگیری در مرزهای مشترک ایران و افغانستان منتشر گردیده بود که مقامات هر دو کشور این موضوع را رد کرده و تاکید نمودند که به دنبال حل مسائل موجود از طریق گفت‌وگو و مذاکره هستند.

 

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.