Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 37021
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 15 آوریل 2022 - 18:41 |

جمعه در تحولات فلسطین؛ ۱۵۲ زخمی و دستگیری ۴۰۰ فلسطینی در درگیری‌های مسجدالاقصی

جمعه در تحولات فلسطین؛ ۱۵۲ زخمی و دستگیری ۴۰۰ فلسطینی در درگیری‌های مسجدالاقصی

درگیری‌ها میان نیروهای رژیم صهیونیستی و فلسطینیان که مدتی است آغاز شده، صبح امروز در مسجد الاقصی تشدید شد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، نظامیان رژیم صهیونیستی، صبح امروز (جمعه)، به صحن‌های مسجد الاقصی یورش بردند و تعداد زیادی از نمازگزاران فلسطینی را مجروح و آن‌ها را دستگیر کردند.

ساعت ۱۵:۳۰

منابع عبری بعدازظهر امروز (جمعه)، از یک عملیات استشهادی در حیفا خبر دادند. طبق گزارش رسانه‌ها، یک دختر پانزده‌ساله فلسطینی با سلاح سرد به یکی از ساکنان اراضی اشغالی حمله و او را مجروح کرده است. پلیس رژیم صهیونیستی این دختر را دستگیر کرد.

ساعت ۱۳

«حازم قاسم» سخنگوی حماس به رخدادهای امروز در قدس واکنش نشان داد و تأکید کرد: «حمله‌ای که امروز علیه مسجد الاقصی رخ داد، یک جنایت صهیونیستی است. ملت ما آماده جانفشانی در راه [مسجد الاقصی] است. ده‌ها هزار نمازگزار به مسجد الاقصی می‌روند تا پیامی قوی مبنی بر آمادگی برای فداکاری و حفظ هویت مخابره کنند».

کانال ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که هشت نیروی پلیس این رژیم در درگیری‌های امروز با جوانان فلسطینی در مسجد الاقصی مجروح شده‌اند. طبق این گزارش‌، سه نفر از این نیروها به بیمارستان منتقل شده‌اند.

 «جبهه خلق برای آزادسازی فلسطین» در ارتباط با تحولات امروز در مسجد الاقصی بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که یورش به مسجد الاقصی «صاعقه‌ منفجر‌کننده اوضاع در امتداد فلسطین است.

در این بیانیه همچنین تأکید شد که آنچه در مسجد الاقصی در جریان است، تجاوزی صهیونیستی و یک تنش خطرناک است که نیازمند پشتیبانی تحصن‌کنندگان در مسجدالاقصی و مردم قدس است. این گروه فلسطینی همچنین از شهروندان خواست که در میدان در عالی‌ترین شکل با یکدیگر وحدت داشته باشند و با نیروهای رژیم صهیونیستی مقابله کنند.

جبهه خلق در ادامه از سکوت جامعه‌جهانی درباره یورش نظامیان رژیم صهیونیستی انتقاد و تأکید کرد که این سکوت اشغالگران را برای تداوم کارشکنی‌ها و تجاوزات ترغیب می‌کند. این گروه در پایان از مردم کشورهای عربی خواست که به منظور حمایت از قدس و مسجد الاقصی در برابر اشغالگران هر چه سریعتر اقدام کنند.

 «جبهه دموکراتیک برای آزادسازی فلسطین» نیز در بیانیه‌ای به رویدادهای جاری در مسجد الاقصی واکنش نشان داد و اعلام کرد: «آنچه در مسجد الاقصی، جنین و سراسر کرانه باختری رخ داده و می‌دهد، یک تنش خطرناک است که احتمال انفجاری بزرگ را به دنبال دارد و اشغالگران مسئول آن هستند».

این جبهه تأکید کرد: «ملت ما به اشغالگران اجازه تغییر وقایع میدانی در مسجد الاقصی را نخواهد داد. آن‌ها اطمینان یافته‌اند که اشکال مختلف مقاومت راه تحمیل راهکار ملی آرمان فلسطین است».

«یاسر خلف» سخنگوی جنبش فلسطینی «الاحرار» نیز در این ارتباط گفت که یورش به مسجد الاقصی یک تعرض است که رژیم اشغالگر صهیونیستی مسئول آن می‌باشد. وی تأکید کرد که اشغالگران در تلاش برای «تخلیه مسجدالاقصی و اجازه به شهرک‌نشینان برای ادای آیین تلمودی در این مسجد هستند که این مسئله خطرناک است و عملی نخواهد شد».

یاسر خلف اضافه کرد: «تعرض به مسجد الاقصی بازی با آتش است و یک صاعقه است که می‌تواند اوضاع را ملتهب کند. معادله بازدارندگی تغییر نخواهد کرد و اشغالگران باید عواقب خطرناک تعرضشان به [مسجد] الاقصی را متحمل شوند». وی در پایان از مردم فلسطین را به برپایی راهپیمایی فراخواند و در عین حال، تأکید کرد که این جنبش اجازه تداوم تجاوزها را نخواهد داد.

انجمن «واعد» که در زمینه رسیدگی به امور اسرا فعالیت دارد، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دستگیری مصدومان و مجروحان در صحن‌های مسجد الاقصای شریف و بستن دست آن‌ها و شکنجه کردن آنان -با وجود جراحت شدیدشان- یک جنایت جنگی است که عرق بر چهره آزادگان جاری می‌کند. این اقدامات نیازمند مداخله فوری سازمان‌های بین‌المللی ذیربط است».

«فوزی برهوم» سخنگوی حماس نیز به تحولات امروز واکنش نشان داد و با «حشیانه» خواندن تعرض امروز نظامیان صهیونیست به نمازگزاران فلسطینی، اعلام کرد: «ما به‌شدت تعرض وحشیانه سربازان [رژیم] اشغالگر اسرائیل به نمازگزاران مسجدالاقصای شریف را محکوم می‌کنیم. این رژیم مسئول تمام اقدامات خطرناکی است که احساسات ملت فلسطین و مردم ما در قدس را جریحه‌دار می‌کند. مردم ما در قدس برای دفاع از مسجد الاقصی در یک نبرد حقیقی به سر می‌برند».

برهوم در ادامه تأکید کرد که ملت فلسطین و نمازگزاران فلسطینی در نبرد با رژیم اشغالگر پیروز خواهند شد و این قدرت و اراده را دارند که خواسته‌های خود را محقق کنند و نگذارند رژیم اشغالگر معادلات خود را تحمیل کند.

او در پایان از تمام اهالی کرانه باختری و فلسطینیان ۴۸ خواست که در هر کجا که هستند، از شهروندان در قدس حمایت کنند.

ساعت ۱۲:۳۰

پلیس رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای فلسطینیانی را که برای ادای نماز به مسجد الاقصی آمده بودند، «اغتشاشگر» خواند و اعلام کرد که حدود ۳۰۰ نفر از آن‌ها را دستگیر کرده است.

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جبنش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش تحولات امروز اعلام کرد: « در برابر یاغیگری‌ صهیونیست‌ها و یورش به مسجد الاقصای شریف تنها دو گزینه وجود دارد یا اشغالگری، ستمگری و قربانی کردن در مسجد الاقصی یا نگهبانی و تثبیت اسلامی بودن قدس و مسجد الاقصی».

هنیه ادامه داد: «این ما ملت فلسطین و امت اسلامی هستیم که تصمیم می‌گیریم و تصمیم ما این است که به هر بهایی که شده، از مسجد الاقصای شریف دفاع و محافظت کنیم».

وی اضافه کرد: «مهاجمان در قدس و اقصای ما جایی ندارند و هر چقدر هم طول بکشد، ما در نبرد اراده و هویت پیروز خواهیم شد».

خبرنگار المیادین گزارش داد که نیروهای رژیم صهیونیستی کماکان به دستگیری جوانان فلسطینی در اطراف مسجد الاقصی ادامه می‌دهند.

ساعت ۱۲

هلال احمر فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد که شمار مجروحانی که تا این لحظه از مسجد الاقصی به بیمارستان «المقاصد» و  بیمارستان میدانی هلال احمر منتقل شده‌اند، به ۱۵۲ نفر رسیده و تعداد کمی از افراد به صورت سرپایی در محل درمان شده‌اند.

مدیر مسجد الاقصی اعلام کرد که نیروهای رژیم صهیونیستی پس از یورش به مسجد، تا این لحظه ۴۰۰ فلسطینی را دستگیر کرده‌اند. پلیس رژیم صهیونیستی مدعی است که صد فلسطینی را دستگیر کرده است.

المیادین به نقل از خبرنگار خود گزارش داد که فلسطینیان همچنان در تلاش برای ورود به صحن مسجد الاقصی به منظور برپا کردن نماز هستند.

وزارت امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین با بیان اینکه رخدادهای امروز در مسجد الاقصی قصد حقیقی اشغالگران را نشان می‌دهد، اظهارات «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «اسحاق هرتزوگ» رئیس این رژیم درباره حفظ وضعیت موجود را دروغ خواند.

وزارت امور خارجه چین به تحولات اخیر در اراضی اشغالی واکنش نشان داد. چین اعلام کرد: «پکن درباره تلفات غیرنظامیانی در پی تشدید جنگ فلسطینیان و اسرائیلی‌ها بسیار نگران است». وزارت امور خارجه چین در ادامه تمامی طرف‌ها را به آرامش و خویشتنداری دعوت کرد.

ساعت ۱۱:۳۰​

نیروهای رژیم صهیونیستی پس از دستگیری ده‌ها فلسطینی در مسجد الاقصی، نمازگزاران را وادار به خروج از مسجد کردند.

نیروهای رژیم صهیونیستی تا این لحظه حدود ۸۰ نمازگزار فلسطینی را در صحن‌های مسجد الاقصی دستگیر کرده‌اند.

هلال احمر فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد که شمار مجروحان فلسطینی به ۱۱۷ نفر افزایش پیدا کرده است. هلال احمر ساعاتی پیش از مجروح شدن ۹۰ فلسطینی خبر داده بود.

جنبش جهاد اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دشمن به این نتیجه خواهد رسید این آتشی که با کینه کور خود آن را روشن کرده است، گریبان‌گیر خودشان خواهد شد و آن‌ها را خواهد سوزاند».

جهاد اسلام اضافه کرد: «تعرض به نمازگزاران در مسجد الاقصی یک جنایت و تجاوز است و [رژیم] اشغالگر کاملا مسئول این جنایت و پیامدهای ناشی از این تعرض‌هاست».

وزارت امور خارجه اردن در بیانیه‌ای یورش پلیس و نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی و تعرض به نمازگزاران فلسطینی را محکوم کرد.

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.