Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ ثور , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 37629
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سرمقاله, سیاسی تاریخ انتشار : 29 آوریل 2022 - 18:09 |

قدس؛ محور وحدت مسلمانان جهان

قدس؛ محور وحدت مسلمانان جهان

قُدس؛ محور وحدت مسلمانان جهان است. زیرا؛ به تعبیر حضرت امام خمینی؛ قُدس پاره‌ی تن اسلام است و جهان اسلام؛ نسبت به پاره‌ی تن خود؛ بی‌تفاوت نیست؛ بل‌که احساس عشق و علاقه دارد و در برابر تعدی و تهاجم صهیونیست‌ها؛ آرام نمی‌نشیند و عکس‌العمل درخورِ شأن و شرافت و قُدسیتِ قُدس و شرف و شهامت و شجاعت خود نشان می‌دهد.

قُدس برای مسلمانان قُدس است. قدس را مقدس می‌دارند و محترم می‌شمارند. قُدسیتِ کدامین قدس؛ بیش‌تر از بیت‌المقدس است که قبله‌ی ما بود و قیام و قعودِ افضلِ انبیا و اکرم آدمیان و نیایش‌گاه مسلمانان به‌سویش بود. بی‌گمان زبان حال و قال مسلمانان؛ در ابراز عشق و علاقه به نیایش‌گاه نخستین‌شان این خواهد بود:

به‌سوی تو

به شوق روی تو

به طرفِ کوی تو

سپیده‌دم آیم…

چه زیباست که مسلمانان در عصر آزادی؛ نماز وحدت را در بیت‌المقدس؛ و به‌سوی بیت‌العتیق و روبه بیت‌الله الحرام بخوانند که بی‌شک این نماز قبله در قبله و از قبله به‌سوی قبله و نور علی نور خواهد شد و انعکاس نه تنها اتحاد اسلامیان که انعکاس اتحاد و ائتلاف عموم آدمیان و اهل ایمان به انبیای عظام (ع) و ادیان آسمانی خواهد بود و واگویه‌ی این آیت عظیم قرآن در بیان ایمان مسلمانان و مومنان به محمدِ محبوب و به تمام انبیای عظام (ع) و ادیان آسمانی است: «آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ».

بیت‌المقدس؛ بیت‌العتیق است. هم کاشانه‌ای است کهن برای ایمانیان و هم چونان کعبه؛ خانه‌ی آزادی است و الهام‌بخش آزادگان راه خدا و انبیای عظام (ع) و هرگز در تیول طاغوتیان نمی‌آید و آوای آزادی؛ از گنبد طلایی‌رنگ مسجد قبه‌الصخره؛ مدام مجاهدان و مبارزمردان را به مبارزه بر علیه عوامل ضدِ آزادی و انسانیت می‌خواند.

فلسطین و بیت‌المقدس؛ در طول تاریخ بشریت؛ مأمن و مأوای موحدان و مومنان بوده‌است. خداوند حضرت لوط (ع) و نیز حضرت ابراهیم (ع) را پس از انکسار اصنام؛ از بابل بیرون و به این سرزمین سربلندی و سعادت ‌برد و از نار نمرود؛ نجات بخشید: «وَ نَجَّيْناهُ وَ لُوطاً إِلَى الْأَرْضِ الَّتي‏ بارَكْنا فيها لِلْعالَمينَ». چون این سرزمین با وجود ابراهیم، اولاد او و انبیای الهی (ع) مبارک شده‌است؛ برای همه‌ی عالمیان نیز مبارک است. اوج این میمنت و مبارکی آن‌گاه متجلی می‌شود که این سرزمین؛ معراج‌گاه محمد محبوب (ص) می‌گردد: «سُبْحانَ الَّذي أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذي بارَكْنا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّميعُ الْبَصيرُ». خداوند گویی؛ بهترین تغزل طرب‌ناک توحید را در فاصله‌ی مسجدالحرام و المسجد الاقصی خوانده‌است. چه تغزلی طرب‌ناک‌تر از تغزل توحید که محمد (ص)؛ از مکه تا بیت‌المقدس؛ با تسبیح و تنزه ذات اقدس اله به معراج برود و این مکان مقدس؛ میعادگاه معراج محمدی شود؟.

مسجدالاقصی؛ عَلَم و علامت ایمان به الله است. چه‌این‌که فلسفه‌ی وجودی مسجد؛ همین است و غیر از این نیست. از همین‌روی است که عبادت غیر الله و به تعبیر قرآن‌کریم؛ حتی بردن نام غیر الله در مسجد؛ ممنوع است: «وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَداً». بردن نام غیر خدا؛ خلاف توحید و به معنای تعدد و تکثر ارباب ستم‌گر دنیاگراست و مسجدالاقصی؛ علم آزادی در برابر بدی و بیداد صهیونیسم و ستمگران دنیاست. از همین‌روی؛ استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌المللی؛ با ترور و تهاجم و توحش؛ در صدد استیلا بر مسجدالاقصی و بیت‌المقدس است. اما امّت اسلامی؛ در نقطه‌ی مقابل استبکار جهانی و بررغم روند عادی‌سازی عده‌ای از حاکمان خودفروخته و شرف‌باخته‌ی سرزمین‌های اسلامی؛ در حمایت از فلسطین و محافظت از قدس شریف؛ اتحاد دارند و یک‌صدا آرمان آزادی قدس را؛ سر می‌دهند.آری؛ بیت‌المقدس؛ محور مقاومت مسلمانان را در برابر مستکبران جهان تشکیل می‌دهد. مقاومت مسلمانان در بیت‌المقدس و برای آزادی قدس از چنگال صهیونیست‌ها؛ کانون تمام مقاومت‌های مسلمانان در برابر دشمنان است. آزادی قدس؛ آزدی جهان از استکبار است و اشغال و استیلای استبکار بر قدس؛ به‌معنای استیلا و اشغال تمام سرزمین‌های اسلامی است. مسلمانان جهان؛ قدس را همواره در پیش رو داند و مسجدالاقصی را؛ اقصای مقاومت خود می‌بینند. برای مجاهدمردان مسلمان؛ عزیزتر از قدس؛ چیزی نیست و دورتر از اقصا؛ مکانی نخواهد بود. قدس؛ نماد اسلام، نماد اصالت انسان، نماد ارزش‌های عالی انسانی و نماد تقدس است و آزادی قدس؛ یعنی آزادی انسان از سلطه‌ی عوامل استکبار و استبداد.

برای مسلمانان دردآور است که در مدت مدید؛ پاره‌ی تن خود را در دهان گرگِ صهیونیسم و با تیغِ ترور و تهاجم استکبار؛ مجروح و خون‌بار ببینند و در آه و عزا بنشینند. وااسفا که عملیات انقطاع این عضو عزیز اسلام؛ همواره خون‌بار بوده‌است. خصم خون‌ریز؛ مدام خنجر خویش را به خون ما خونین کرده و پیکر ما را می‌درد. به یقین زبان حال و قال تمام مسلمانان و موحدان جهان این است:

لأجلك يا مدينة الصلاة أصلّي

لأجلك يا بهيّة المساكن يا زهرة المدائن

يا قدس يا مدينة الصلاة أصلّی…

الطفل في المغارة وأمّه مريم

وجهان يبكيان

لأجل من تشرّدوا

لأجل أطفال بلا منازل

لأجل من دافع واستشهد في المداخل

واستشهد السلام في وطن السلام…

الغضب الساطع آتٍ وأنا كلي إيمان

الغضب الساطع آتٍ سأمرُّ على الأحزان

مطالعات مؤسسه وحیانی منهاج

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.