Tuesday, 16 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۸ حمل , ۱۴۰۳ - 8 شوال 1445
شناسه خبر : 37073
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 16 آوریل 2022 - 14:34 |

کارشکنی ائتلاف سعودی و نگرانی‌ها از شکست آتش‌بس در یمن

کارشکنی ائتلاف سعودی و نگرانی‌ها از شکست آتش‌بس در یمن

علی‌رغم گذشت دو هفته از آغاز آتش‌بس در یمن، اما کارشکنی ائتلاف سعودی موجب افزایش نگرانی‌ها از ناکامی آتش‌بس شده است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، با گذشت یک چهارم آتش‌بس دو ماهه در یمن، اما ائتلاف سعودی از عمل به تعهدات اصلی خود، به ویژه رفع محاصره از فرودگاه صنعاء طفره رفته و همچنان سه کشتی نفتی یمن را در توقیف نگه داشته است؛ هرچند این کشتی‌ها مجوز سازمان ملل را با خود دارند.

همزمان با این خلف وعده‌ها، آمریکا نیز نیروی دریایی خود را وارد دریای سرخ کرده که با روح توافق آتش‌بس در تضاد است. در این راستا «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله و رئیس هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعاء) حضور گسترده نظامی آمریکا در مجاورت آب‌های یمن را در تضاد با ادعای واشنگتن مبنی بر حمایت از آتش‌بس و تلاش برای رفع محاصره از یمن عنوان کرد.

روز چهارشنبه، نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که یگان‌های جدیدی از نظامیان این کشور را برای برگزاری دوره‌ها و رزمایش‌های نظامی در دریای سرخ تشکیل داده است.

«براد کوپر» فرمانده ناوگان پنجم آمریکا در خاورمیانه، در گفت‌وگو با روزنامه‌نگاران از تشکیل این یگان‌ها خبر داده و گفته بود: «نیروهای مشترک شاهد پیوستن  ناو «یو اس اس مونت ویتنی» به ناوگان پنجم آمریکا در خاورمیانه خواهند بود؛ ناوی که پیش از این در اختیار ناوگان ششم نیروی دریایی واشنگتن در آفریقا و اروپا قرار داشت.»

در ادامه اظهار نظرات مقامات دولت صنعاء، «عبدالملک العجری» عضو هیأت مذاکره کننده صنعاء نیز گفته است که ائتلاف سعودی در قبال آتش‌بس، سازنده عمل نمی‌کند و همچنین رفتار سازمان ملل در این خصوص بر خلاف انتظارات بوده است.

او در صفحه توئیتر خود نوشت که از نظر صنعاء، آتش‌بس به مثابه فرصتی برای قرار دادن چرخ صلح بر روی ریل است، اما پاسخ و عملکرد کشورهای متجاوز، موجب خوش‌بینی به آینده آتش‌بس نمی‌شود.

«ضیف الله الشامی» سخنگوی دولت نجات ملی یمن نیز گفت که نشانه‌های آتش بس تا امروز ظاهر نشده است و همزمانی آن با تحرکات آمریکا در دریای سرخ، قرائتی تاریک از این آتش بس می‌دهد.

او افزود:‌ «کاملا هوشیار بوده و دست‌ها روی ماشه است؛ بنابراین یا به عهدتان عمل کنید یا کسانی که دست به عهدشکنی می‌زنند را تأدیب کنید.»

«حسین العزی» معاون وزیر خارجه دولت صنعاء نیز سخنان سازمان ملل را کذب دانست و گفت که این سخنان با هدف فریب دادن صنعاء و سرپوش گذاشتن بر ظلم ائتلاف سعودی است. او تأکید کرد که کشورهای متجاوز به یمن همچنان مانع پروازها از فرودگاه صنعاء و مانع حرکت کشتی‌ها می‌شوند.

او تأکید کرد: «ما در مقابل دشمنانی هستیم که به وعده‌های خود التزامی ندارند و تا زمانی که دست از خلف وعده و کارشکنی بر ندارند، بی تردید آتش‌بس در مسیر شکست قرار دارد.»

از سوی دیگر «عصام المتوکل» سخنگوی شرکت نفت یمن نیز خبر داد که ائتلاف سعودی همچنان سه کشتی حامل مشتقات نفتی یمن را علی‌رغم دریافت مجوزهای سازمان ملل در توقیف خود نگه داشته است.

او به خبرگزاری سبأنت گفت که ائتلاف سعودی همچنان به دزدی دریایی خود ادامه داده و روز گذشته نیز کشتی نفتی «هاروست» که حامل ۲۹.۹۷۶ تن گازوئیل بود را توقیف کرده و مانع حرکت آن به سوی بندر الحدیده شد. این کشتی در سواحل جیبوتی از سوی سازمان ملل مورد بازرسی قرار گرفته و مجوز عبور دریافت کرده بود.

علاوه بر این کشتی حامل گازوئیل، دو کشتی دیگر حامل بنزین نیز همچنان در توقیف ائتلاف سعودی است که مجموعا حاوی ۸۸۴۳۹ تن گازوئیل و بنزین هستند. این کشتی‌ها عمدتا به بنارد منطقه جازان در جنوب غرب عربستان منتقل می‌شوند.

توقیف سوخت‌های وارداتی به یمن در شرایطی است که درمانگاهها و بیمارستان‌ها برای ادامه کار و همچنین خودورهای دیزلی برای انتقال و جابه‌جایی مواد غذایی به این سوخت‌ها نیاز مبرم دارند و از این رو توقیف این کشتی‌ها به طور مستقیم بر افزایش مرگ و میر و همچنین افزایش کمبود مواد غذایی در یمن تأثیر مستقیم دارد.

مقامات نظامی و سیاسی دولت صنعاء پیش از قبول آتش‌بس بارها اعلام کرده بودند که هر آتش‌بسی که شامل رفع محاصره از یمن نشود، ارزشی ندارد و به مثابه ادامه تجاوز محسوب می‌شود.

نقض آتش‌بس در میادین نبرد

اما در خصوص نقش آتش‌بس در حوزه میدانی، منابع نظامی به خبرگزاری سبأنت یمن گفتند که ائتلاف سعودی و شبه‌نظامیان همسو با ریاض در ۲۴ ساعت گذشته ۵۵ مورد نقض آتش‌بس مرتکب شده‌اند.

طبق گفته این منابع ۴۵ مورد مربوط به پرواز پهپادهای تجسسی و عملیاتی در آسمان‌ استان‌های مأرب، الجوف، حجه، صعده، الحدیده، البیضاء، عمران، المحویت و مناطق مرزی می‌شود.

همچنین شبه‌نظامیان همسو با ریاض اقدام به شلیک چهار فروند کاتیوشا به مواضع ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مناطق العکد، النقعه و بلق الشرقی در استان مأرب کردند. توپخانه ائتلاف سعودی نیز دو مرتبه اقدام به گلوله‌باران مواضع نیروهای دولت صنعاء در مأرب کردند.

در استان‌های مأرب، الضالع و الجوف نیز هشت مرتبه منازل غیرنظامیان و مواضع ارتش و کمیته‌هاتی مردمی هدف گلوله‌باران شبه‌نظامیان ائتلاف سعودی قرار گرفت.

در استان الحدیده نیز که موارد نقض آتش‌بس با توجه به توافق استکهلم سوئد (۲۰۱۸) به طور جداگانه مستندسازی می‌شود، در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۴ بار نقش آتش‌بس صورت گرفته شود. از این مقدار ۲۳ بار مربوط به حملات توپخانه و ۸۸ بار نیز تیراندازی به سوی غیرنظامیان و مواضع ارتش و کمیته‌های مردمی می‌شود و باقی موارد نیز شامل پرواز پهپادهای جاسوسی و عمیاتی می‌شود.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.