Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 37557
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 27 آوریل 2022 - 23:27 |

ﺭﻭﺯ ﻗﺪﺱ؛ ﻓﺮﺻﺖ ﺗﺠﺪﯾﺪ ﭘﯿﻤﺎﻥ ﻣﺪﺍﻓﻌﺎﻥ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﺸﺮ

ﺭﻭﺯ ﻗﺪﺱ؛ ﻓﺮﺻﺖ ﺗﺠﺪﯾﺪ ﭘﯿﻤﺎﻥ ﻣﺪﺍﻓﻌﺎﻥ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﺸﺮ

ﭘﺮﺳﺶ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺍﯾﻦ ﻧﻮﺷﺘﺎﺭ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺭﻭﺯ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻗﺪﺱ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﺑﺘﮑﺎﺭ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ)ﺭﻩ( ﺑﻨﯿﺎﻧﮕﺬﺍﺭ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﺧﺮﯾﻦ ﺟﻤﻌﻪ ﻣﺎﻩ ﻣﺒﺎﺭﮎ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﻧﺎﻡ ﮔﺬﺍﺭﯼ ﺷﺪ، ﺩﺭ ﭼﻬﻞ ﻭ ﺍﻧﺪﯼ ﺳﺎﻝ ﺍﺧﯿﺮ ﭼﻪ ﻧﻘﺸﯽ ﺩﺭ ﺗﺤﻮﻻﺕ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﺳﻼﻡ ﺑﺎ ﻣﺤﻮﺭﯾﺖ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ ﺍﯾﻔﺎ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟ ﺁﯾﺎ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯ ﺻﺮﻓﺎ ﯾﮏ ﺭﻭﺯ ﻧﻤﺎﺩﯾﻦ ﻭ ﺗﺒﻠﯿﻐﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﯾﺎ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪ ﻣﻨﺸﺎ ﺗﺤﺮﮐﺎﺕ ﻭ ﺍﺛﺮﺍﺕ ﻋﻤﻠﯽ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺩﺭ ﻗﺒﺎﻝ ﺗﺤﻮﻻﺕ ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ ﻭ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﺳﻼﻡ ﺑﺎﺷﺪ؟ ﺁﯾﺎ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯ ﺩﺭ ﺷﮑﻞ ﮔﯿﺮﯼ ﺍﻧﺘﻔﺎﺿﻪﻫﺎﯼ ﻓﻠﺴﻄﯿﻨﯽ ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﻣﺤﻮﺭ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺩﺭ ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖﻫﺎﯼ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﻧﻘﺶ ﻣﺤﻮﺭﯼ ﻭ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﯾﺎ ﺧﯿﺮ؟ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺗﻈﺎﻫﺮﺍﺕ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺟﻬﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯ

ﭼﻪ ﭘﯿﺎﻡ ﻭ ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎﯼ ﻣﺤﺴﻮﺱ ﻭ ﻋﯿﻨﯽ ﺩﺍﺭﺩ؟

ﺑﺮﺍﯼ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﭘﺮﺳﺶﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﮐﻤﯽ ﺑﻪ ﻋﻘﺐ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﯾﻢ. ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ (ره) ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۸٥۳١ ﺩﺭ ﭘﯿﺎﻣﯽ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﺿﻤﻦ ﻧﺎﻣﯿﺪﻥ ﺁﺧﺮﯾﻦ ﺟﻤﻌﻪ ﻣﺎﻩ ﻣﺒﺎﺭﮎ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺭﻭﺯ ﻗﺪﺱ، ﺧﻮﺍﺳﺘﺎﺭ »ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻰ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﻤﻠﻠﻰ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﺍﺯ

ﺣﻘﻮﻕ ﻗﺎﻧﻮﻧﻰ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ« ﺷﺪﻧﺪ.

ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺳﭙﺲ ﺩﺭ ﺳﺨﻨﺮﺍﻧﯽﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﺯ ﺭﻭﺯ ﻗﺪﺱ ﺑﺎ ﺗﻌﺎﺑﯿﺮ ﻣﮑﻤﻞ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﯾﺎﺩ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ:

  • ﺭﻭﺯ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﻣﺴﺘﻀﻌﻔﯿﻦ ﺑﺎ ﻣﺴﺘﮑﺒﺮﯾﻦ،
  • ﺭﻭﺯ ﺟﺪﺍ ﺷﺪﻥ ﻣﻨﺎﻓﻘﯿﻦ ﺍﺯ ﻣﺘﻌﻬﺪﯾﻦ،
  • ﺭﻭﺯ ﺍﻋﻼﻡ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﻠﺖﻫﺎﯼ ﻣﺴﺘﻀﻌﻒ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻣﺴﺘﮑﺒﺮﯾﻦ،
  • ﺭﻭﺯ ﻗﯿﺎﻡ ﻣﻠﺖﻫﺎ ﻋﻠﯿﻪ ﺟﺮﺛﻮﻣﻪ ﻫﺎﯼ ﻓﺴﺎﺩ، ﺭﻭﺯ ﻧﺠﺎﺕ ﻗﺪﺱ ﻭ ﻟﺒﻨﺎﻥ،
  • ﺭﻭﺯ ﺍﺣﯿﺎﯼ ﺍﺳﻼﻡ ﻭ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﻗﻮﺍﻧﯿﻦ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ،
  • ﺭﻭﺯ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺍﺳﻼﻣﯽ،
  • ﺭﻭﺯ ﺧﺮﻭﺝ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﻧﺰﻭﺍ،
  • ﺭﻭﺯ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩﮔﯽ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﺟﺎﻧﺐ ﺑﺎ ﺗﻤﺎﻡ ﻗﻮﺕ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ،
  • ﺭﻭﺯ ﺟﺪﺍﯾﯽ ﺣﻖ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻞ  (ﺻﺤﯿﻔﻪ ﻧﻮﺭ ، ﺟﻠﺪ ۸ ، ﺻﻔﺤﻪ ۳۳۲ ﻭ ٤۳۲)

ﺍﯾﻦ ﺗﻌﺎﺑﯿﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ (ره) ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻫﺮﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯ ﻗﺪﺱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﻬﺎﻧﻪ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ ﭘﺎﯾﻪ ﮔﺬﺍﺭﯼ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺁﻏﺎﺯﯼ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﯾﮏ ﻧﻬﻀﺖ ﺑﺰﺭﮒ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻭ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﻋﻠﯿﻪ ﺑﺮﺧﯽ ﺩﻭﻟﺖﻫﺎ ﻭ ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎ ﻭ ﻣﻮﺍﺿﻊ ﻭ ﺭﻭﯾﮑﺮﺩﻫﺎ ﮐﻪ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﻭ ﻣﺘﮑﯽ ﺑﺮ ﺳﺮﮐﻮﺏ ﻣﻈﻠﻮﻣﯿﻦ ﻭﻣﺴﺘﻀﻌﻔﯿﻦ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻗﺎﻋﺪﻩ ﻣﺬﻣﻮﻡ ﻭ ﻧﮑﻮﻫﯿﺪﻩ »ﺍﻟﺤﻖ ﻟﻤﻦ ﻏﻠﺐ« ﺍﺳﺖ. ﺭﻭﯾﮑﺮﺩﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﺩﺑﯿﺎﺕ ﻣﺪﺭﻥ ﻧﺎﻡ ﻭ ﻧﻘﺎﺏ

ﻭﺍﻗﻊ ﮔﺮﺍﯾﯽ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﻤﻠﻞ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺑﺮﺍﯾﻦ ﺍﺳﺎﺱ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﺎﺣﺐ ﻗﺪﺭﺕ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﻧﻪ ﺻﺎﺣﺐ ﺣﻖ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺣﻖ ﺍﺻﺎﻟﺖ ﺫﺍﺗﯽ ﻗﺎﺋﻞ ﻧﯿﺴﺖ. ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ ﺑﺎ ﻧﺎﻡ ﮔﺬﺍﺭﯼ ﺭﻭﺯ ﻗﺪﺱ ﻋﻠﯿﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﺟﺮﯾﺎﻥ ﻭ ﻃﺮﺯ ﺗﻔﮑﺮﯼ ﺍﻋﻼﻡ ﻣﻮﺟﻮﺩﯾﺖ ﻭ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺭﻣﺰ ﻣﺎﻧﺎﯾﯽ ﻭ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎﺭﯼ ﺭﻭﺯ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻗﺪﺱ ﺩﺭ ٤۳ ﺳﺎﻝ ﺍﺧﯿﺮ ﻧﯿﺰ ﺭﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﻫﻤﯿﻦ ﺣﻖ ﻃﻠﺒﯽ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﮐﺮﺩ. ﺣﻖ ﻃﻠﺒﯽﺍﯼ ﮐﻪ ﺑﺎ ﭘﯿﺮﻭﺯﯼ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﻭ ﺷﮑﻞ ﮔﯿﺮﯼ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩ

ﻫﺮﭼﻨﺪ ﺁﺭﻣﺎﻧﮕﺮﺍﯾﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﯽ ﺑﺮ ﻭﺍﻗﻌﯿﺖ ﺑﯿﺮﻭﻧﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮔﺬﺍﺭ ﻭ ﺣﺘﯽ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺩﺭ ﺧﺎﻭﺭﻣﯿﺎﻧﻪ ﻭ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺩﺭ ٤ ﺩﻫﻪ ﺍﺧﯿﺮ ﺷﮑﻞ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﻗﺪﺭﺗﻤﻨﺪﺗﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎﯼ ﻋﯿﻨﯽ ﺍﯾﻦ ﻧﻮﻉ ﻧﮕﺎﻩ ﺑﻪ ﺟﻬﺎﻥ ﻭﻣﺴﺎﺋﻞ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﭘﯿﺎﻣﺪ ﻋﯿﻨﯽ ﺷﮑﻞ

ﮔﯿﺮﯼ ﮔﻔﺘﻤﺎﻥ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﮐﻪ ﻣﺪﯾﻮﻥ ﻧﺎﻡ ﮔﺬﺍﺭﯼ ﺭﻭﺯ ﻗﺪﺱ ﺍﺳﺖ ﻧﮕﺎﻫﯽ ﺍﺟﻤﺎﻟﯽ ﻣﯽﺍﻓﮑﻨﯿﻢ.

١- ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺣﺰﺏ ﺍﻟﻠﻪ ﻟﺒﻨﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﺯﺍﺩ ﺳﺎﺯﯼ ﺟﻨﻮﺏ ﻟﺒﻨﺎﻥ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺭﮊﯾﻢ ﺍﺷﻐﺎﻟﮕﺮ ﻗﺪﺱ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺣﺪﻭﺩ ٠۲ ﺳﺎﻝ ﺍﺷﻐﺎﻝ ﻭ

ﺗﺠﺎﻭﺯ ﺑﻪ ﺟﻨﻮﺏ ﻟﺒﻨﺎﻥ

۲- ﭘﯿﺮﻭﺯﯼ ﻗﺎﻃﻊ ﺣﺰﺏ ﺍﻟﻠﻪ ﻟﺒﻨﺎﻥ ﺑﺮ ﺍﺳﺮﺍﺋﯿﻞ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ۳۳ ﺭﻭﺯﻩ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۶٠٠۲ ﻣﯿﻼﺩﯼ

۳- ﺷﮑﺴﺖ ﺳﺨﺖ ﺍﺳﺮﺍﺋﯿﻞ ﺍﺯ ﻧﯿﺮﻭﻫﺎﯼ ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺩﺭ ﻏﺰﻩ ﺩﺭ ﺍﻭﺍﺧﺮ ﺳﺎﻝ ۸٠٠۲ ﻣﯿﻼﺩﯼ ﻣﻮﺳﻮﻡ ﺑﻪ ﺟﻨﮓ ۲۲

ﺭﻭﺯﻩ ﻏﺰﻩ ٤- ﻧﺎﮐﺎﻣﯽ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﺍﺳﺮﺍﺋﯿﻞ ﺑﻪ ﻏﺰﻩ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۲١٠۲ ﻣﯿﻼﺩﯼ ﻣﻮﺳﻮﻡ ﺑﻪ ﺟﻨﮓ ٩ ﺭﻭﺯﻩ

٥- ﭘﯿﺮﻭﺯﯼ ﺣﻤﺎﺱ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ ﺳﺮﺍﺳﺮﯼ ﻏﺰﻩ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۶٠٠۲

۶- ﺷﮑﻞ ﮔﯿﺮﯼ ﺟﻨﺒﺶ ﻫﺎﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﻋﻠﯿﻪ ﺣﮑﺎﻡ ﻣﺴﺘﺒﺪ ﻭ ﻭﺍﺑﺴﺘﻪ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﻋﺮﺑﯽ ﮐﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺑﯿﺪﺍﺭﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ

ﺷﺪ.

۷- ﺷﮑﻞ ﮔﯿﺮﯼ ﺍﻧﺘﻔﺎﺿﻪﻫﺎﯼ ﻓﻠﺴﻄﯿﻨﯽ ﺩﺭ ﺳﺎﻝﻫﺎﯼ ۷۸٩١ ﺩﺭ ﭘﯽ ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪﻥ ﭼﻨﺪ ﻓﻠﺴﻄﯿﻨﯽ ﻭ ٠٠٠۲ ﺩﺭ ﭘﯽ ﻭﺭﻭﺩ

ﺭﺋﯿﺲ ﺟﻤﻬﻮﺭ ﺭﮊﯾﻢ ﺻﻬﯿﻮﻧﯿﺴﺘﯽ ﺑﻪ ﻣﺴﺠﺪ ﺍﻻﻗﺼﯽ

۸- ﺑﯽ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻣﺎﻧﺪﻥ ﻣﺬﺍﮐﺮﺍﺕ ﺳﺎﺯﺵ ﺩﺭ ﮐﻨﻔﺮﺍﻧﺲ ﻣﺎﺩﺭﯾﺪ ﺩﺭ ١٩٩١، ﭘﯿﻤﺎﻥ ﺍﺳﻠﻮ ﺩﺭ ۳٩٩١، ﺷﺮﻡ ﺍﻟﺸﯿﺦ ﺩﺭ ٩٩٩١، ﮐﻤﭗ ﺩﯾﻮﯾﺪ ﺩﺭ ٠٠٠۲، ﻧﻘﺸﻪ ﺭﺍﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﺻﻠﺢ ﺩﺭ ۲٠٠۲ ﻭ ﺍﻧﺎﭘﻮﻟﯿﺲ ﺩﺭ ۷٠٠۲ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﮐﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﻣﺴﻠﻢ ﻣﺮﺩﻡ ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ

ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺎﺩﯾﺪﻩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ ﻭ ﺍﮔﺎﻫﯽ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺧﺼﻮﺹ ﻧﯿﺰ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺷﺪ.

٩- ﻧﺎﮐﺎﻣﯽ ﺭﮊﯾﻢ ﺻﻬﯿﻮﻧﯿﺴﺘﯽ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﺳﻔﺎﺭﺗﺨﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺍﺷﻐﺎﻟﯽ ﺍﺯ ﺗﻞ ﺁﻭﯾﻮ ﺑﻪ

ﺑﯿﺖﺍﻟﻤﻘﺪﺱ

٠١- ﻧﺎﮐﺎﻣﯽ ﻃﺮﺡﻫﺎﯼ ﺭﮊﯾﻢ ﺻﻬﯿﻮﻧﯿﺴﺘﯽ ﻭ ﺍﯾﺎﻻﺕ ﻣﺘﺤﺪﻩ ﺩﺭ ﻋﺎﺩﯼﺳﺎﺯﯼ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﺑﺎ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﻋﺮﺑﯽ ﺩﺭ ﺳﺎﻝﻫﺎﯼ

ﺭﯾﺎﺳﺖﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺩﻭﻧﺎﻟﺪ ﺗﺮﺍﻣﭗ.

ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺭﻭﺯ ﻗﺪﺱ ﺑﺮ ﺗﺤﻮﻻﺕ ﻣﻨﻄﻘﻪﺍﯼ ﻭ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻭ ﺳﻄﺢ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩ:

١- ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺑﺮ ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ :

ﻣﺎﺟﺮﺍﯼ ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ ﺍﺯ ﺳﺎﻝ ۷١٩١ ﯾﻌﻨﯽ ﺳﺎﻝ ﺻﺪﻭﺭ ﺍﻋﻼﻣﯿﻪ ﺑﺎﻟﻔﻮﺭ ﻭ ﺍﺗﺨﺎﺫ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺭﺳﻤﯽ ﺑﺮﯾﺘﺎﻧﯿﺎ ﺩﺭ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﺍﺯ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻭﻃﻦ ﺑﺮﺍﯼ ﯾﻬﻮﺩﯾﺎﻥ ﺗﺎ ﮐﻨﻮﻥ ﺣﮑﺎﯾﺖ ﮔﺮ ﯾﮏ ﻧﻘﺸﻪ ﺷﻮﻡ ﻭﻇﺎﻟﻤﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻥ ﻫﻢ ﺑﯽ ﻭﻃﻦ ﮐﺮﺩﻥ ﯾﮏ ﻣﻠﺖ ﺻﺎﺣﺐ ﻭﻃﻦ

ﯾﻌﻨﯽ ﻓﻠﺴﻄﯿﻨﯽﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻭﻃﻦ ﺩﺍﺭ ﮐﺮﺩﻥ ﯾﮏ ﻗﻮﻡ ﭘﺮﺍﮐﻨﺪﻩ ﯾﻌﻨﯽ ﯾﻬﻮﺩﯾﻬﺎ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﺳﺖ.

ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺣﺪﻭﺩ ٠٠١ ﺳﺎﻝ ﺍﺧﯿﺮ ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ ﯾﻬﻮﺩﯾﺎﻥ ﺩﺭ ﻧﻘﺸﻪﺍﯼ ﺑﺮﯾﺘﺎﻧﯿﺎﯾﯽ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺍﻣﺮﯾﮑﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﻫﺮﻗﻤﯿﺘﯽ ﺷﺪﻩ ﺍﻋﻢ ﺍﺯ ﺟﻨﮓ ﻭ ﺗﻮﺍﻓﻖ ﻧﺎﻣﻪﻫﺎﯼ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﺗﻼﺵ ﮐﺮﺩﻩﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺗﺪﺭﯾﺞ ﺑﺎ ﺍﺷﻐﺎﻝ ﻭ ﺗﺼﺮﻑ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﻣﺎﺩﺭﯼ ﻓﻠﺴﻄﯿﻨﯿﺎﻥ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻗﺎﻣﺖ ﻭﺳﮑﻨﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺟﺎﯾﯽ ﺑﺎﺯ ﮐﻨﻨﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﺳﯿﺮ ﺗﺤﻮﻻﺕ ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ ﺍﺯ ۸٤٩١ ﺑﻪ ﺑﻌﺪ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺩﺭﺻﺪ ﻭ ﺳﻬﻢ ﺳﺮﺯﻣﯿﻨﯽ ﺍﺷﻐﺎﻟﮕﺮﺍﻥ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻭ ﺳﻬﻢ ﻭ ﺩﺭﺻﺪ ﺳﺮﺯﻣﯿﻨﯽ ﻣﺎﻟﮑﺎﻥ ﺍﺻﻠﯽ ﺍﯾﻦ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﺭﻭ ﺑﻪ ﮐﺎﻫﺶ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ

ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﮐﻤﺘﺮ ﺍﺯ ٥١ ﺩﺭﺻﺪ ﺍﺯ ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ ﺭﺳﯿﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

ﺁﯾﺎ ﺍﯾﻦ ﺁﻣﺎﺭ ﺑﻪ ﺭﻭﺷﻨﯽ ﻭ ﺁﺷﮑﺎﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻇﻠﻤﯽ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﻪ ﯾﮏ ﻣﻠﺖ ﻣﻈﻠﻮﻡ ﻧﯿﺴﺖ؟ ﻭ ﺁﯾﺎ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻋﻠﻨﯽ ﺑﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﺸﺮ ﺩﺭ ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﻧﺸﻮﺩ، ﺍﯾﻦ ﺧﻄﺮ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺩﻭﻣﯽ ﺩﺭ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﺑﺸﺮﯾﺖ ﺭﺥ ﺩﻫﺪ؟ ﺍﯾﻦ ﺗﻌﺪﯼ ﺑﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﻓﻠﺴﻄﯿﻨﯽﻫﺎ ﺑﻪ ﺣﺪﯼ ﺁﺷﮑﺎﺭ ﻭ ﻇﺎﻟﻤﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺣﺘﯽ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺩﺭ ﺩﺭﻭﻥ ﻗﻮﻡ ﯾﻬﻮﺩ ﻧﯿﺰ ﺟﻨﺒﺶﻫﺎﯾﯽ ﻋﻠﯿﻪ ﺻﻬﯿﻮﻧﯿﺴﺖﻫﺎﯼ ﺯﯾﺎﺩﻩ ﺧﻮﺍﻩ ﺷﮑﻞ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﻭﻝ ﺧﻮﺍﺳﺘﺎﺭ ﺟﺪﺍﺷﺪﻥ ﺣﺴﺎﺏ

ﺻﻬﯿﻮﻧﯿﺴﺖﻫﺎ ﺍﺯ ﯾﻬﻮﺩﯾﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻓﮑﺎﺭ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ (ره) ﺑﺎ ﺩﺭﮎ ﭼﻨﯿﻦ ﻭﺍﻗﻌﯿﺘﯽ ﺭﻭﺯ ﻗﺪﺱ ﺭﺍ ﺍﻋﻼﻡ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﯾﻦ ﺧﺪﻣﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﺯﺍﺩﯾﺨﻮﺍﻫﺎﻥ ﻭ ﻣﺪﺍﻓﻌﺎﻥ ﺣﻘﯿﻘﯽ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﺸﺮ ﺍﺭﺍﯾﻪ ﮐﺮﺩﻧﺪ. ﻫﻤﯿﻦ ﻣﻮﺿﻊ ﮔﯿﺮﯼ ﺻﺤﯿﺢ ﻭﻋﺪﺍﻟﺘﺨﻮﺍﻫﺎﻧﻪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻗﻀﺎ ﺧﻼﻑ ﻫﻤﻪ ﻧﻘﺸﻪﻫﺎﯼ

ﭘﺸﺖ ﭘﺮﺩﻩ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻣﺪﺍﺭﺍﻥ ﻭﺍﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻻﺑﯽ ﺻﻬﯿﻮﻧﯿﺴﺘﯽ ﺑﻮﺩ، ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪﻩ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺭﻭﺷﻨﻔﮑﺮﺍﻥ، ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮔﺎﻥ، ﻫﻨﺮﻣﻨﺪﺍﻥ ﻭ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻣﺪﺍﺭﺍﻥ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻭ ﺁﺯﺍﺩﯾﺨﻮﺍﻩ ﺑﺎ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭ ﺍﺯ ﻣﻠﺖ ﻣﻈﻠﻮﻡ ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ ﺩﻓﺎﻉ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺧﻮﺍﺳﺘﺎﺭ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﻣﯿﻠﯿﻮﻥﻫﺎ ﺁﻭﺍﺭﻩ ﻓﻠﺴﻄﯿﻨﯽ ﺑﻪ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﻣﺎﺩﺭﯼ ﻭ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭﯼ ﺭﻓﺮﺍﻧﺪﻭﻡ ﺗﺤﺖ ﻧﻈﺮ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻠﻞ ﺑﺮﺍﯼ

ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺭﮊﯾﻢ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺣﺎﮐﻢ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﮐﺸﻮﺭ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺗﺎ ﻧﻈﺎﻣﯽ ﺩﻣﻮﮐﺮﺍﺗﯿﮏ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﺭﺍﯼ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﮐﺸﻮﺭ ﺣﺎﮐﻢ

ﮔﺮﺩﺩ.

۲- ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺑﺮ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﺳﻼﻡ ﻭ ﺧﺎﻭﺭﻣﯿﺎﻧﻪ :

ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﮐﻪ ﺩﺭ ﭘﯿﺎﻡ ﻫﺎ ﻭ ﻋﺒﺎﺭﺍﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ )ﺭﻩ( ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺳﺒﺖ ﺭﻭﺯ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻗﺪﺱ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻧﮕﺎﻩ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﻪ ﻗﺪﺱ ﻭ ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ ﺣﮑﺎﯾﺖ ﺍﺯ ﻭﺟﻮﺩ ﯾﮏ ﺟﺮﯾﺎﻥ ﺑﺰﺭﮒ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺩﺍﺷﺖ ﮐﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺎ ﺯﻭﺭﻣﺪﺍﺭﯼ ﻭ ﻗﻠﺪﺭﻣﺎﺑﯽ ﺳﻌﯽ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻗﯿﻤﺘﯽ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻗﺪﺍﻣﺎﺕ ﻣﺘﺠﺎﻭﺯﺍﻧﻪ ﺧﻮﺩ ﻣﺘﻘﻠﺒﺎﻧﻪ ﻣﺸﺮﻭﻋﯿﺖ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻧﻤﺎﯾﺪ. ﻣﺴﺎﻟﻪﺍﯼ ﮐﻪ ﺑﺎﺭﻫﺎ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﻤﻠﻞ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﮐﺸﻮﺭ ﮔﺸﺎﯾﯽ ﺁﻟﻤﺎﻥ ﻧﺎﺯﯼ ﺩﺭ ﺟﻨﮓﻫﺎﯼ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺩﻭﻡ ﮐﻪ ﺟﺎﻥ ﺑﺎﻟﻎ ﺑﺮ ٠٥ ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻓﻨﺎ ﺩﺍﺩ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺁﺷﮑﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎﯼ ﻧﺎﺑﺨﺮﺩﺍﻧﻪ ﺩﺭ ﻧﯿﻤﻪ ﺍﻭﻝ ﻗﺮﻥ ﺑﯿﺴﺘﻢ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭﻧﯿﻤﻪ ﺩﻭﻡ ﻗﺮﻥ ﺑﯿﺴﺘﻢ ﺷﺎﺧﺺ ﺗﺮﯾﻦ ﻭﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﺗﺮﯾﻦ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻭ ﻣﺼﺪﺍﻕ ﺁﻥ ﻗﺼﻪ ﭘﺮﻏﺼﻪ ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ

ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ ﻧﯿﺴﺖ.

ﺟﻠﻮﮔﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﺷﮑﻞ ﮔﯿﺮﯼ ﺣﮑﻮﻣﺖﻫﺎﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﺳﺎﻻﺭ ﺩﺭ ﺧﺎﻭﺭﻣﯿﺎﻧﻪ ﺩﺭ ﺩﻫﻪﻫﺎﯼ ﺍﺧﯿﺮ، ﺣﻤﺎﯾﺖ ﻏﺮﺏ ﺍﺯ ﮐﻮﺩﺗﺎﻫﺎﯼ ﻧﻈﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺁﺧﺮﯾﻦ ﺁﻥ ﺗﺤﻮﻻﺕ ﺍﺧﯿﺮ ﻣﺼﺮ ﺍﺳﺖ، ﺣﻤﺎﯾﺖ ﺍﺯ ﺩﻭﻟﺖﻫﺎﯼ ﺍﺭﺗﺠﺎﻋﯽ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮔﯽ، ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﺟﻨﺒﺶﻫﺎﯼ ﺁﺯﺍﺩﯾﺒﺨﺶ ﻭ ﻋﺪﻡ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﺍﺯ ﺭﻭﺷﻨﻔﮑﺮﺍﻥ ﻭ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻭ ﻣﺘﻌﻬﺪ ﻭ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻣﺤﺪﻭﺩﯾﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﺳﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻭ ﺭﻭﺷﻨﮕﺮ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺗﺤﺮﯾﻢﻫﺎﯼ ﺑﯽﺭﺣﻤﺎﻧﻪ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﻭ ﺩﺍﺭﻭﯾﯽ ﻋﻠﯿﻪ ﻣﻠﺖﻫﺎﯼ ﺭﻭﺑﻪ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻭ ﻣﺴﺘﻘﻞ، ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎﯼ ﻣﺘﺨﺬﻩ

ﺍﺯ ﺳﻮﯼ ﻏﺮﺏ ﺩﺭ ﺩﻫﻪﻫﺎﯼ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.

ﺭﻭﺯ ﻗﺪﺱ ﻓﺮﺻﺖ ﻭ ﺑﻬﺎﻧﻪﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎ ﻭ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭﯼ ﻣﻨﺎﺳﺒﺎﺗﯽ ﻋﺎﺩﻻﻧﻪ، ﺁﺯﺍﺩ ﻭ ﺭﻭ ﺑﻪ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ

ﺑﺎ ﻣﺤﻮﺭﯾﺖ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻭ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪﻫﺎﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﺧﺎﻭﺭﻣﯿﺎﻧﻪ ﻭ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﺳﻼﻡ ﻧﻪ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻭ ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎﯼ ﺩﻭﻝ ﺑﯿﮕﺎﻧﻪ ﻭ ﺧﺎﺭﺟﯽ .

ﺭﻭﺯ ﻗﺪﺱ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻤﺮﺍﺭ ﺳﺎﻻﻧﻪ ﺍﺯ ﻓﺮﺍﻣﻮﺷﯽ ﺍﯾﻦ ﺁﺭﻣﺎﻥﻫﺎﯼ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﻭ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﻭ ﺍﺧﻼﻗﯽ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮﯼ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻭﺍﺟﺎﺯﻩ ﻧﻤﯽﺩﻫﺪ ﺍﯾﻦ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﻣﻘﺪﺱ ﺩﺭ ﭘﯿﭻ ﻭ ﺧﻢ ﻫﯿﺎﻫﻮﻫﺎﯼ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﺷﻮﺩ. ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺣﺪﻭﺩ ٠٤ ﺳﺎﻝ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﻪ ﺁﯾﯿﻨﯽ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻭ ﻣﯿﻌﺎﺩﮔﺎﻫﯽ ﻓﺮﺍﻣﺮﺯﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﻓﺮﯾﺎﺩ ﻋﻠﯿﻪ ﻇﻠﻢ ﻭ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻭ ﺗﻌﺪﯼ ﻭ ﺩﻓﺎﻉ ﺍﺯ ﻣﻈﻠﻮﻣﯿﻦ ﻭ ﻣﺴﺘﻀﻌﻔﯿﻦ ﻋﺎﻟﻢ ﺗﺒﺪﯾﻞ

ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻫﻤﺎﻥ ﭼﯿﺰﯼ ﮐﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ )ﺭﻩ( ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﺁﺭﺯﻭ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ.

ﺩﺭﺑﺎﺭﮤ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﻩ:

ﺩﮐﺘﺮ ﺍﻣﯿﺮ ﺩﺑﯿﺮﯼ ﻣﻬﺮ ﭘﮋﻭﻫﺸﮕﺮ ﻭ ﻣﺪﺭﺱ ﻋﻠﻮﻡ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻭ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﻤﻠﻞ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ٥١ ﺳﺎﻝ ﺍﺧﯿﺮ ﻣﻘﺎﻻﺕ ﻣﺘﻌﺪﺩﯼ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩ ﺳﯿﺎﺳﺖ ، ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻭﯼ ﺩﮐﺘﺮﺍﯼ ﻋﻠﻮﻡ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺑﺎ ﮔﺮﺍﯾﺶ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺳﺎﻟﻬﺎﯼ ﺍﺧﯿﺮ ﺩﺭ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﮐﻨﻔﺮﺍﻧﺲ ﻫﺎﯼ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﺑﻪ ﺍﺭﺍﯾﻪ ﺳﺨﻨﺮﺍﻧﯽ ﻭ ﻣﻘﺎﺍﻟﻪ

ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﺩﯾﺪﮔﺎﻫﻬﺎﯼ ﺍﻭ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺩﺭ ﻭﺏ ﺳﺎﯾﺖ ﺷﺨﺼﯽ ﺍﺵ ﺑﻪ ﻧﺸﺎﻧﯽ www.dabirimehr.irﻣﻨﻌﮑﺲ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.