Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 36997
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 14 آوریل 2022 - 17:59 |

آنکارا: احتمال دیدار روسای جمهور روسیه و اوکراین وجود دارد

آنکارا: احتمال دیدار روسای جمهور روسیه و اوکراین وجود دارد

وزیر خارجه ترکیه با تأکید بر تلاش برای آتش‌بس در اوکراین گفت که احتمال دیدار زودهنگام رؤسای جمهور روسیه و اوکراین وجود دارد.

 

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه امروز (پنجشنبه) در گفت‌وگو با شبکه «ان تی وی» تصریح کرد که احتمال دیدار زودهنگام «ولادیمیر پوتین» و «ولودیمیر زلنسکی» رؤسای جمهور روسیه و اوکراین وجود دارد.

 

وی در پاسخ به سؤالی درباره سناریویی که اوکراین و همپیمانان غربی این کشور در خصوص قتل عام غیرنظامیان در «بوچا» منطقه کی‌یف به دست نیروهای روس راه انداخته‌اند اشاره کرد و گفت: «آنچه در بوچا رخ داد، تأثیر منفی بر مذاکرات داشت». به گفته او، هرچه این مشکل طولانی‌تر شود، رسیدن به راه حل دشوارتر خواهد شد.

 

وزیر امور خارجه ترکیه با این حال در خصوص حصول آتش‌بس در اوکراین ابراز امیدواری کرد و گفت: «علی‌رغم تمامی مشکلات، احتمال آتش‌بس وجود دارد و ترکیه تمام تلاش‌ خود را برای نشست رهبران دو کشور اوکراین و روسیه به کار می گیرد. مذاکرات بین هیأت‌های ما ادامه دارد».

 

چاووش سپس ادامه داد: «تصاویر غیرانسانی از مناطقی مانند بوچا و ایرپین که ما نیز آن را محکوم می‌کنیم، جو را تغییر داد. جو منفی در طرف اوکراینی ایجاد شد. اظهارا نظرات مختلفی از سوی فدراسیون روسیه در این زمینه مطرح شد اما در نهایت این موضوع بر روند مذاکرات تأثیر منفی داشت».

 

این مقام ترکیه‌ای در ارتباط با خروج غیرنظامیان در اوکراین توضیح داد:‌«ترکیه تلاش‌های خود را برای یافتن راه‌حل ادامه می دهد. ما به شیوه‌ای متفاوت عملیات تخلیه غیرنظامیان را انجام دادیم و علی‌رغم تمامی خطرات، در زمینه تخلیه غیرنظامیان به موفقیت دست یافتیم. برای خروج اتباع ترکیه نیازی به کشتی نیست».

 

چاووش اوغلو در خصوص اینکه کمتر از ۳۰ شهروند ترکیه‌ای در ماریوپول هستند، گفت: «ما هنوز به نتیجه دلخواه دست نیافتیم و برای انتقال اتباع ترکیه نیازی به کشتی نیست».

 

وی در ارتباط با سؤالی در خصوص احتمال دیدار پوتین و زلنسکی در ترکیه گفت: «مذاکرات فشرده‌ای بین دو هیأت وجود دارد و برگزاری این نشست به رضایت پوتین بستگی دارد».

 

چاووش اوغلو همچنین گفت که اردوغان قصد دارد طی روزهای آینده با پوتین و زلنسکی گفت‌وگوی تلفنی برقرار کند.

 

مولود چاووش اوغلو در خصوص احتمال پیوستن به تحریم‌های ضدروسی غرب گفت: «ترکیه مطابق با قوانین بین‌المللی کار می‌کند و ما موضع متوازن خود را حفظ می‌کنیم. ما نیاز به اصلاح سازمان ملل داریم. دیدگاهها نسبت به ترکیه به نحوی مثبت تغییر کرده است. یک ترکیه قوی‌تر، بازیگر بسیار مهم تری در آینده خواهد بود».

 

چاووش اوغلو در مورد چراغ سبز آمریکا برای فروش جنگنده «اف ۱۶» به ترکیه گفت: «ما به این نامه اهمیت مثبت می دهیم، کنگره باید متقاعد شود، این دولت بایدن است که کنگره را متقاعد خواهد کرد. ما در ۱۸ می (۲۹ اردیبهشت ماه) در واشنگتن با (آنتونی) بلینکن دیدار خواهیم کرد. اگر آمریکا صادق باشد اقدامات لازم را انجام خواهیم داد».

 

سفر چاووش اوغلو به فلسطین اشغالی در هفته سوم می

وزیر امور خارجه ترکیه درباره سفر خود به سرزمین اشغالی گفت: در نظر داریم هفته سوم ماه می (اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل خرداد ماه) به اسرائیل بروم» و همچنین درباره روابط با مصر نیز اینگونه توضیح داد:‌«روابط با مصر نیاز به بهبود دارد. روابط دو کشور برای بسیاری از مناطق مهم است. عادی سازی برای شرق مدیترانه مهم است. ممکن است دو طرف سفیران خود را تعیین کنند».

 

توجیه ترکیه درباره انتقال پرونده خاشقچی به عربستان

چاووش اوغلو همچنین در پایان به تصمیم ترکیه برای انتقال پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد عربستانی به عربستان گفت: «انتقال این پرونده یک روند قانونی کارآمد است».

 

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.