Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 37560
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 28 آوریل 2022 - 10:04 |

ره‌آوردهای دفاع از قدس برای امت اسلامی

ره‌آوردهای دفاع از قدس برای امت اسلامی

از روزگاری که مسجد الاقصی (قبله‌ی نخستِ مسلمانان و محلِ عروج پیامبر اسلام به معراج) با توطئه و دسیسه‌ی دنیای استکبار و استعمار و صهیونیزم بین الملل، تحت سیطرۀ رژیم اشغالگر قدس قرار گرفت؛ مسلمانان و آزادی‌خواهانِ جهان، همدست و همداستان، در دفاع و حمایت از آرمان آزادی قدس شریف، جهد و جهادِ گسترده و پیگیر کرده‌اند. اکنون این پرسش در اذهان مطرح می‌شود که ره‌آوردها و دستاوردهای ملموس و مشهودِ اینهمه جهد و جهاد چه بوده است! در این نوشتار کوتاه تلاش کرده‌ایم تا تنها بخشی از این ره‌آوردها را مورد بررسی و بازخوانی قرار دهیم:

۱) «قدس» محورِ وحدتِ امت اسلامی:

اولین و مهم‌ترین ره‌آوردِ دفاع از قدس شریف، وحدت و همگرایی امت اسلامی است. امت بزرگ اسلامی با همه‌ی اختلافاتِ کلامی، فقهی، سیاسی، فرقه‌ای، قومی، زبانی و جغرافیایی که رنگین‌کمان زیبای هفتاد و دو ملت را رقم زده‌ است؛ اما در دفاع از قدس و حمایت از آرمان فلسطین به طرزِ شگفت‌انگیزی از وحدت کلمه و یک‌صدایی برخوردارند و حولِ این موضوع به اجماع و وفاقِ بی‌سابقه دست یافته‌اند.

هرگاه شمارِ معدودی از سرانِ خائن و وابسته‌ی دولت‌های اسلامی را داخل پرانتز بگذاریم، اکثریتِ قاطع مسلمانان در حمایت از آرمان آزادی قدس و حقِ تعیین سرنوشتِ ملت فلسطین، همدست و همداستان هستند و هیچ مسلمانِ متعهّد و غیوری در حقانیت این آرمان شک ندارد. موضوعِ قدس شریف و فلسطینِ غصب شده تنها مسأله و معضله در جهان اسلام است که مسلمانان (فارغ از مذهب و جغرافیا و زبان و قومیت) در بارۀ آن وحدتِ نظر و اتفاقِ رأی دارند و دفاع از آرمان قدس و فلسطین یکی از محورهای وحدت و همگرایی در جهان اسلام است.

حتی اعضای «سازمان کنفرانس اسلامی» پیشین و «اتحادیۀ همکاری‌های اسلامی» کنونی علی‌رغم اختلاف نظر و بلکه رقابت و خصومت در اکثر موضوعات و مسائل دنیای اسلام، غالباً در موضوعِ قدس و فلسطین به اجماع نظر و اتفاق آراء می‌رسند و این نشانگر آن است که حتی در سطح سیاسی و روابط بین الملل نیز «قدس شریف» محور وحدت امت اسلامی به شمار می‌رود.

۲) زنده و پویا ماندن مسأله‌ی فلسطین:

یکی از مهم‌ترین برکات و حسناتِ دفاع از آرمان آزادی قدس، زنده و پویا ماندنِ مسأله‌ی غصب و اشغال فلسطین و جلوگیری از فراموشی آن رخدادِ تلخ و غمبار است. علی‌رغم هزینه‌های هنگفتِ رژیم اشغالگر قدس و صهیونیست‌های سراسر جهان و حامیان بین المللی آنان (امریکا، انگلیس و سایر دولت‌های غربی) در جهتِ به فراموشی سپردن مسأله‌ی اشغال فلسطین و آوارگی میلیون‌ها فلسطینی؛ اما جهد و جهادِ پیگیرِ مسلمانان در جهت دفاع از قدس شریف، موضوع غصبِ فلسطین را به مسأله‌ی اول جهان اسلام تبدیل نموده است و آن را از یک موضوع خُرد (متعلق به ملت فلسطین یا دنیای عرب) به یک آرمان مقدسِ دینی و جهانی مبدل کرده است که هیچگاه به فراموشی و بایگانی تاریخ سپرده نخواهد شد.

با وجود اینکه بیش از یک قرن از مبارزاتِ ملت فلسطین علیه استعمار انگلیس و صهیونیست‌های اشغالگر می‌گذرد؛ اما هنوز هم داغ فلسطین تازه است و مقاومت فلسطینیان به اشکال مختلف ادامه دارد. مبارزان ملت فلسطین با صدور اعلامیه‌ی بالفور در سال ۱۹۱۷ دایر بر وعدۀ تشکیل دولت یهود در سرزمینِ فلسطینیان، آغاز گردید و با قیام‌ها و اعتصاب‌های سال‌های ۱۹۲۰، ۱۹۲۳و ۱۹۲۹ وارد مرحله‌ی نوین شد و با شهادت شیخ عزّ الدین قسام (نخستین روحانی مبارزی که اقدام به تشکیل گروه‌های جهادی نمود) در سال ۱۹۳۵ به اوج خود رسید.

تا اینجا مبارزات ملتِ فلسطین علیه سلطۀ استعماری انگلیس ادامه یافت. با خروج نیروهای استعمارگر در سال ۱۹۴۷ و تشکیل دولت یهود در سال ۱۹۴۸، اینبار مجاهدت‌های مردم فلسطین علیه رژیم غاصب اسرائیل تداوم یافت و پس از گذشت ۷۳ سال از اشغال فلسطین، این مبارزاتِ حق‌طلبانه کماکان ادامه دارد.

بنابر این، تداومِ بیش از یک قرن مبارزات خستگی‌ناپذیر ملت فلسطین و زنده و پویا ماندنِ آرمان آزادی فلسطین، یکی از ره‌آوردهای مهمِ دفاعِ امت اسلامی از آرمان آزادی قدس است.

۳) دست کشیدن اسرائیل از رؤیای نیل تا فرات:

حقیقت این است که صهیونیزم بین الملل و حامیان جهانی و جهانخوار آن، هیچگاه قصد نداشتند به غصب و اشغال فلسطین بسنده کنند؛ بلکه رؤیای تسلط بر جغرافیایی از نیل تا فرات را در سر می‌پروراندند و این رؤیای اهریمنی و شعارِ شیطانی را کتمان و پنهان هم نمی‌کردند.

اما بر اثرِ مقاومت و پایداری امت اسلامی در دفاع از قدس شریف و آرمان فلسطین، امروز رژیم غاصب اسرائیل نه تنها رؤیای استیلا بر جغرافیای از نیل تا فرات را از یاد برده است؛ بلکه در همان بخشی از فلسطین اشغالی که در سیطرۀ خود دارد، نیز به دور خود دیوار حایل کشیده است و در محاصرۀ دیوارهای بتونی به حیات ننگین خود ادامه می‌دهد. اکنون رژیم غاصب اسرائیل نه تنها از صحرای سینا و جنوب لبنان و کرانۀ باختری رود اردن و نوار غزه و دیگر اراضی اشغالی مسلمانان ناچار به فرار و عقب‌نشینی شده است؛ بلکه در سرزمین‌های اشغال ۱۹۴۸ نیز امنیت و آرامش ندارد و فقط با سیاست مشت آهنین و سرکوب خونین و کودک‌کشی بزدلانه به حیات خود ادامه می‌دهد.

۴) شکست‌های خفت‌بار از گروه‌های مقاومت اسلامی:

شکست‌های پی در پی و خفت‌بارِ رژیم صهیونیستی و ارتش کودک‌کش آن از جنبش‌های مقاومت اسلامی (حزب الله، حماس، جهاد اسلامی و …) طی دو دهه‌ی اخیر و فروپاشی هیمنه‌ی شکست‌ناپذیری ارتش اسرائیل، یکی از ره‌آوردهای مهمِ دفاعِ امت اسلامی از آرمان آزادی قدس و فلسطین است که اکنون سنگر مقاومتت را در درون سرزمین‌های اشغالی و دیوارهای بتونی کشانده است.
مطالعات مؤسسه وحیانی منهاج

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.