Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 37642
  پرینتخانه » اخبار جهان, سرمقاله تاریخ انتشار : 30 آوریل 2022 - 12:18 |

قدس و فلسطین در منظومه فکری شهید حاج قاسم سلیمانی

قدس و فلسطین در منظومه فکری شهید حاج قاسم سلیمانی

سُبْحانَ الَّذي أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذي بارَكْنا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّميعُ الْبَصيرُ. منزه است آن (خدايى) كه بنده‏اش را شبانگاهى، از مسجدالحرام به‌سوی مسجدالاقصى،كه پيرامونش را پربرکت كرده‏ايم، سير داد، تا برخى از نشانه‏هايمان را به او بنمايانيم كه تنها او شنوا (و) بيناى (حقيقى) است. سه تا شهر از شهرهای معظم و مقدس نزد مسلمانان هستند. یکی شهر مکه مکرمه است که خداوند با مسجدالحرام به آن شرف و برتری داد است. دومین شهر باعظمت مدینه منوره است که توسط مسجدالنبی جایگاه والایی یافت است و حرم مطهر نبوی هم در آن قرار دارد. سومین شهر در اسلام، قدس یا بیت‌المقدس است که به سبب مسجدالاقصی شرف و برتری داده شده است.

خداوند معراج پیامبر را از مسجدالاقصی آغاز می‌کند تا قدس و مسجدالاقصی با اسلام و قرآن پیوند جاویدانی پیدا کنند و هرگز به بوته فراموشی سپرده نشود. طبق نص صریح قرآنی که بیان شد، خداوند اطراف مسجدالاقصی که شهر قدس است را، مبارک قرار داده است. مسجدالاقصی محل معراج پیامبر است. فلسطین جایگاه و محل ظهور ادیان ابراهیمی و توحیدی بوده است. فلسطین از دیدگاه معنوی و فکری خیلی باارزش است و جایگاهی همچون مکه و مدینه در نزد مسلمانان دارد. مسلمانان در ادوار مختلف به عنوان«پاره ی تن» خود به آن نگاه نموده‌اند و در راه دفاع از قدس و فلسطین از جان ودل مایه گذاشته‌اند. مجاهدان فی سبیل الله در مسیر آزادی قدس شریف هستی خود را فدا نمودند. یکی از آن جان برکفان و اخلاص‌مندان و دل داده ی مظلومین و محرومین عالم حاج قاسم سلیمانی بود. فلسطین و آزادی قدس شریف در منظومه فکری حاج قاسم یک آرمان بلند و هدف مقدسی بود که در طول زندگی مجاهدانه و با برکت خود از هیچ نوع کوششی مقدسی در راه آزادی و استقلال فلسطین دریغ نکردند.

سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که تمام عمر خود را در راه جهاد فی سبیل الله در میدان‌های جهاد و مبارزه  در شهرها و بلاد اسلامی گذرانده بود، بیش از بیست سال از عمر پرثمر و بابرکت خود را در قامت فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صرف توانمندسازی جبهه مقاومت و الگودهی به جوانان رشید و غیرتمند امت اسلامی عموماً و به مجاهدان و مبارزان فلسطینی خصوصاً، برای رهایی ملت مظلوم فلسطین و احقاق حقوق حقه آنان کرد. حاج قاسم، در این مسیر عزت بخش و در راه آزادی قدس شریف از دست رژیم جعلی و کودک کشی صهیونیستی؛ لحظه‌ای درنگ نکرد.

جنایت‌های سران صهیونیست و اقدامات نژادپرستانه آن‌ها در تبانی با ابر جنایت‌کاران دنیا و بعضی کشورهای مرتجع منطقه، در برخورد با ملت‌های مسلمان منطقه به‌ویژه ملت مظلوم فلسطین بر هیچ‌کس پوشیده نیست، گوش‌های شنوا و چشم‌های بینا، ملت مظلوم فلسطین و شهدای باشرف و سرزمین غصب شده و به غارت برده شده‌ای آن‌ها را می‌بیند و صدای مظلومیت و محرومیت آن خداباوران را می‌شنوند.

وجدان‌های بیدار و انسان‌ها متعهد و آشنایی با دردهای امت اسلامی و پیکر ضربت‌خورده ی فلسطین عزیز، عمق فاجعه و جنایات اسرائیل غاصب را علیه مردم فلسطین درک می‌کنند. سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از آن متعهدینی بود که نقش و رسالت خود را در قبال فلسطین و جبهه مقاومت به‌خوبی ایفا کرد، و علی گونه در این میدان مبارزه و کار و زار بر ضد دشمنان اسلام و ملت بی‌دفاع فلسطین و غزه ظاهر شد و همچون خورشید در راه تقویت و حمایت از فلسطین و قدس شریف درخشید. حاج قاسم، انرژی رشادت و آمپول مقاومت را در رگ‌های جوانان و مجاهدان فلسطینی در سال‌های متمادی تزریق کرد. امروز ما شاهد آمپول مقاومت و صحت مندی ملت قهرمان فلسطین هستیم. چنان اثر و تحرکی در مقاومت گران ایجاد نموده است که خواب را از چشمان کور آنها وتوان را از بازوان وکمر شکسته شده ای آنها ربوده است.

ویژگی برجسته در زندگی حاج قاسم مظلوم محوری وحمایت از مظلومان بود:

یکی از بزرگ‌ترین ویژگی شهید حاج قاسم سلیمانی حمایت ازمظلوم بود. از طرف دیگر وجود وحضور پر خیرو برکت وگره گشای حاج قاسم سلیمانی در جبهه‌های حق علیه باطل وشیطان صفتان عالم همیشگی بود، و تنها مخصوص یک زمان، مکان وتاریخ خاص ومعین نبود بلکه هرجا صدای مظلومی بلند ‌می شد او با قدرت ایمان به خدا و اتکا به حقانیت اسلام لباس رزم می‌پوشید و به فریاد مظلومان می رسید. واین درس را در مکتب افتخار آفرین وانسان ساز مولایش علی (علیه السلام) آموخته بود. چنان که در واپسین لحظات عمر شریفش در وصیتی به حسنین (علیهما السلام) فرمودند: «كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْنا، شما دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید». امروزه کدام ملتی در طراز مظلومیت ومحرومیت ملت فلسطین قرار دارد؟ کدام دشمنی بی رحم تر، ظالم تر و جنایت کارتر از رژیم غاصب صهیونیستی است؟ کدام سر زمینی به اندازه سر زمین مقدس فلسطین زیر چکمه های ناپاک یهود غاصبانه پایمال شده است؟ کدام مسجد وعبادتگاهی به میزان مسجدالاقصی بی حرمتی به خود دیده است؟ کدام قبله ای همانند قبله‌ای اول مسلمانان جفای نامردان و بی ادبان را به خود دیده است؟ این جاست که ارزش وجایگاه فلسطین را ما در منظومه فکری حاج قاسم سلیمانی درک می کنیم. وخطاب یا لقب «شهیدقدس» را به حاج قاسم به طور حتمی حقیقت می دانیم نه مجاز.

حاج قاسم عمق وحقیقت کلام سترگ مراد خود امام خمینی (ر) را درک نموده بود: «اگر مسلمین مجتمع بودند، هر کدام یک سطل آب به اسرائیل می‌ریختند او را سیل می‌برد» ایشان در راه مبارزه علیه اسرائیل هیچ گونه ترس و واهمه ای به خود راه نمی داد و اسرائیل را هم به اندازه پشه ای به حساب نمی آورد. نمونه سخنان ایشان در مورد فلسطین ولزوم حمایت آنها چنین است: «رحمت و رضوان الهی بر ملت شجاع فلسطین که به واسطه زخم‌های بسیار و محاصره ظالمانه و هجوم وحشیانه دشمنان آن‌هم در مقابل چشمان صد‌ها میلیون مسلمان، غمی عمیق و دردی فروخورده در سینه دارد. سلام بر هنیه مبارز و مقاوم و بر یاران باوفایش که از بلندای عزت در غزه، با ایمان و دیدگانی چشم‌دوخته به طلوع صبح پیروزی، فریاد ایستادگی و حی‌علی‌الجهاد سر می‌دهند. به همه اطمینان دهید که ایران اسلامی، هر میزان هم که فشار‌ها افزایش یابد و محاصره‌اش تنگ‌تر شود، فلسطین این نگین جهان اسلام و قبله اول مسلمانان و محل معراج رسول خدا (ص) را تنها نخواهد گذاشت. هرگز در ازای زرق و برق و لاشه این دنیا، از این واجب دینی یعنی «حمایت از فلسطین» دست نخواهیم کشید. دفاع از فلسطین مصداق واقعی دفاع از اسلام و قرآن است و هر کس ندای شما را بشنود و به یاری شما نشتابد مسلمان نیست». دفاع از فلسطین در منظومه‌ای فکری حاج قاسم واجب است و بی تفاوتی نسبت به آن مساوی با عدم اسلام  ومسلمانی است. حاج قاسم در راستای دفاع وحمایت از مردم فلسطین دست به ایجاد جبهه مقامت از ملت های مختلف اسلامی زد وتلاش های چشم گیر و قابل توجهی دراین مسیرانجام دادند. ایشان تمام هستی خودرا در راه دفاع از قدس وآزادی آن و در حمایت از ملت مبارز فلسطین علیه اشرار عالم داد. وسر انجام خون پاک خویش را در راه تقویت وعزت امت اسلامی وآزادی قدس ومسجد الاقصی تقدیم تاریخ پر افتخار مجهدان وجان برکفان راه سبز آزادی و مسیر سرخ مقاومت وشهادت کرد.

یکی از شاهکارهای حاج قاسم تقویت نظامی فلسطینی‌هابود

حاج قاسم فلسطینی ها را از پرتاب سنگ به موشک نقطه زن رسانید. او کسی بود که از مقاومت فلسطین ومجاهدان جان برکف محور مقاومت با انواع سلاح و امکانات حمایت کرد تا امروز به جایگاهی برسد که در آن قرار دارد. شهید حاج قاسم کسی بود که تصمیم ورود موشک‌های فجر را به نوار غزه و فلسطین اتخاذ کرد. او کسی بود که تصمیم گرفت موشک کورنت وارد غزه شود که موجب تحقیر تانک‌ها و زره‌پوش‌های اسرائیلی شد تا به شکاری آسان برای مقاومت تبدیل شوند. این یعنی عزت وغرور ملت فلسطین در مقابل دشمنان بی عزت و زبون و از خدا بی خبرسرزمین های اشغالی وقدس شریف. زیاد النخاله دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین در این رابطه چنین بیان نموده است: «قدرت و امکاناتی که امروز غزه به آن دست یافته است، نتیجه تلاش‌های بزرگ شهید سلیمانی است گام راهبردی سردار سلیمانی با ارسال موشک‌ها و اسلحه‌ها به نوار غزه آغاز شد و این مسئله شبیه یک معجزه بود و از نظر فنی و امنیتی و امکان‌پذیر بودن بسیار سخت بود، امّا انجام شد، سردار سلیمانی شخصاً در این مسیر تلاش کرد و به کشورهای متعدد سفر کرد و برای رساندن این سلاح‌ها برنامه‌ریزی و مقدمه‌چینی کرد و واقعاً این سلاح‌ها به غزه رسید. سلاح‌هایی که سردار سلیمانی به نوار غزه رساند، با همان موشک‌ها راه برای بمباران تل آویو باز شد.» این است جایگاه حاج قاسم در تقویت محور مقاومت واقتدار آفرینی برای ملت مبارز فلسطین. آزادی قدس شریف از اشغال رژیم غاصب صهیونیستی درمنظومه فکری شهید حاج قاسم یک ارزش غیر قابل تغییر است. چنان با اهمیت است که نه تهدید ایشان را از مبارزه در راه آزادی آن باز می دارد و نه تحریم وتهدید حتی حمله ای به ایران. می توان گفت حاج قاسم متوطن در دو وطن بود یکی ایران ودیگری فلسطین. حاج قاسم معتقد بود دفاع از فلسطین، مایه‌ی عزت و شرافت ماست و هرگز در ازای زرق و برق و لاشه‌ی این دنیا، از این واجب دینی دست نخواهیم کشید.

شهید سلیمانی امید را به فلسطینی ها برگرداند و دست آنهارا پرکرد، بر خلاف آمریکایی ها که نقشه‌ای فراموشی فلسطین را داشتند، وتلاش داشتند آنهارا درحالت ضعف نگهدارند وجرئت نکنند حرفی از مبارزه بزنند، حاج قاسم دست آنهارا پر کرد وکاری کرد که نوار غزه در مقابل رژیم صهیونیستی با اقتدار تمام قد می استد. فلسطین امروز پاسخ موشک را با موشک می دهد واز پهباد را باپهباد. واین وعده ای حتمی خداوند است که پیروزی وفرجام نیک درانتظار خداباوران است: وَ كانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنينَ، روم/۴۷،  يارى مؤمنان، حقّى بر عهده ماست. مسیر سبز آدای قدس را حاج قاسم باخون سرخ خود فراهم نموده است، فقط اندکی صبر بهار نزدیک است لازم می باشد ان شاء لله.

مطالعات مؤسسه وحیانی منهاج

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.