Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ ثور , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 37567
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 28 آوریل 2022 - 15:49 |

مسئله «قدس» از نگاه کارشناس روس؛ افتراق جهان اسلام بلای جان فلسطین

مسئله «قدس» از نگاه کارشناس روس؛ افتراق جهان اسلام بلای جان فلسطین

به اعتقاد کارشناس علوم سیاسی روسیه تا زمانی که وحدت اسلامی در جهان اسلام وجود نداشته باشد، رؤیای آزادی قدس (بیت‌المقدس) محقق نخواهد شد.

گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از خبرگزاری فارس. «رئیس سلیمان اف» کارشناس موسسه استراتژی ملی فدراسیون روسیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، افتراق مسلمانان را دلیل اصلی مسئله فلسطین دانست و تاکید کرد تا زمانی که وحدت اسلامی در جهان بوجود نیاید، رویای آزادی قدس (بیت‌المقدس) محقق نخواهد شد.

فارس: مشکل اشغال قدس بیش از نیم قرن است که ادامه دارد، وضعیت کنونی آن را چگونه می‌بینید و چه آینده‌ای در انتظار آن است؟

سلیمان اف: مسئله قدس از سال ۱۹۶۷ پس از جنگ ۶ روزه اسرائیل آغاز شد و در آن نه تنها قدس شرقی، بلکه قسمتی اشغال شد که در سال ۱۹۴۷ با تصمیم سازمان ملل برای ایجاد یک کشور عربی در فلسطین در نظر گرفته شده بود.

در همان زمان، پس از مذاکرات در «اسلو» در سال ۱۹۹۳-۱۹۹۵ اگرچه اسرائیل حق فلسطینیان را برای داشتن کشور خود در مرزهای کرانه باختری رود اردن و نوار غزه به رسمیت شناخت، اما همچنان مناطقی را اشغال می‌کند.

فارس: چرا ظلم به فلسطینیان و حق حضور آنها در الاقصی از سوی جامعه جهانی نادیده گرفته می‌شود؟ چرا کشورهای عربی نسبت به این موضوع بی‌تفاوت هستند؟

سلیمان اف: مشکل فلسطین با آغاز انقلاب‌های خاورمیانه در سال ۲۰۱۰-۲۰۱۱ اهمیت خود را از دست داد و تحت الشعاع مشکل پناهندگان قرار گرفت. یعنی مورد دوم برای کشورهای غربی چند برابر از مشکل آوارگان فلسطینی مهم‌تر است.

با توجه به وقایع خاورمیانه در دهه دوم قرن بیست و یکم، مسائل مربوط به سقوط رژیم‌های خودکامه در مصر، تونس، لیبی، سازمان تروریستی داعش، جنگ در سوریه، مشکل فلسطین نه تنها به پس‌زمینه، بلکه حتی در برنامه سوم نیز قرار نگرفته است.

در عین حال، در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ اسرائیل رسما توسط ۴ کشور عربی از جمله مراکش، امارات متحده عربی، بحرین و سودان به رسمیت شناخته شد.

فارس: چرا رسانه‌ها و جامعه جهانی به جنگ‌های یمن، عراق، سوریه، افغانستان و فلسطین همانطوری که به درگیری‌های روسیه و اوکراین واکنش نشان می‌دهند، عکس العمل نشان نمی‌دهد؟

سلیمان اف: دنیای ما کلاً غرب‌محور است، چه مردم دوست داشته باشند و چه دوست نداشته باشند. بر این اساس، رویدادهایی که در جایی از غرب رخ می‌دهد، ناگزیر توجه جامعه جهانی  بیش از رویدادها هر گوشه‌ای از جهان را به خود جلب می‌کند.

بگذارید یک مثال واضح و ملموس برای شما بیاورم: کشور پرجمعیتی مانند هند وجود دارد که جمعیت ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر است، که با توجه به جمعیت کنونی جهان، ۷٫۹ میلیارد نفر، از هر ۷ نفر یک نفر ساکن هند است، اما اگر شروع به بررسی منابع اطلاعاتی خارجی جهان کنید، خواهید دید که آنچه در هند اتفاق می‌افتد بسیار کمتر از موارد زیر پوشش داده شده است. به عنوان مثال، آنچه در بریتانیا با جمعیت ۶۷ میلیون نفری آن اتفاق می‌افتد. این طرح مورد توجه رسانه‌های جهان است.

چرا جامعه جهانی به درگیری‌های نظامی در جایی در خاورمیانه مثلا افغانستان واکنش متفاوتی نشان می‌دهد، در حالی که توجه بسیار بیشتری به رویدادهای اوکراین وجود دارد؟

پاسخ واضح است؛ زیرا رویدادهای نظامی اوکراین در اروپا در حال وقوع است. می‌توان آن را یورومرکزی (یا به طور گسترده‌تر، مرکزگرایی غربی) نامید تا توضیحی باشد برای این که چرا نگرش‌های متفاوتی نسبت به درگیری‌های مسلحانه در نقاط مختلف سیاره ما وجود دارد.

بر این اساس، این اثر خود را در درک و همدلی نسبت به تراژدی اقوام مختلف بر جای می‌گذارد.

فارس:  برای فعال شدن موضوع آزادی قدس چه باید کرد؟ کدام طرف‌ها باید در این امر دخیل باشند؟

سلیمان اف: وقتی می‌گوییم «جهان اسلام»، باید بفهمیم که این موضوع باید محقق شود زیرا وحدت واقعی میان مسلمانان وجود ندارد. هر یک از کشورهای اسلامی منافع خاص خود را دارند. حتی اختلافاتی بین آنها از درازمدت وجود دارد که تا به حال حل نشده است.

عدم اتحاد جهان اسلام دلیل حل نشدنی مسئله فلسطین است.

اجازه دهید مثال خوب دیگری را برای شما بیاورم، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور فعلی ترکیه که اغلب از اسرائیل انتقاد می‌کند، در جریان حوادث خونین ماه می ۲۰۲۱ در فلسطین چطور عکس العمل نشان داد؟!

اردوغان اتهامات علنی بسیاری را علیه اسرائیل مطرح کرد، هزاران راهپیمایی در ترکیه برای همبستگی با فلسطینی‌ها برگزار شد، اما آنکارا همچنان به روابط رسمی دیپلماتیک خود با اسرائیل ادامه می‌دهد.

تا زمانی که وحدت اسلامی در جهان اسلام وجود نداشته باشد، رؤیای آزادی قدس (بیت‌المقدس) تعبیر نخواهد شد.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.