Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 37530
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 27 آوریل 2022 - 17:36 |

چارچوب هماهنگی عراق: بدون توافق با الصدر در پارلمان حاضر نمی‌شویم

چارچوب هماهنگی عراق: بدون توافق با الصدر در پارلمان حاضر نمی‌شویم

کمیته هماهنگی احزاب شیعی عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» تاکید کرد که بدون حصول توافق با مقتدی الصدر در هیچ نشست پارلمانی حاضر نخواهد شد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، کمیته هماهنگی احزاب شیعی عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) اعلام کرد که بدون دستیابی به توافق با «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر در نشست بعدی پارلمان این کشور شرکت نخواهد کرد.

«علی الزبیدی» عضو ائتلاف الفتح به ریاست «هادی العامری» در گفت‌وگو با «شفق نیوز» تصریح کرد: «ائتلاف الفتح که یکی از مهمترین قطب‌های چارچوب هماهنگی است، در هیچ جلسه و نشست پارلمانی، قبل از دستیابی به توافق نهایی با مقتدی الصدر رهبر جریان صدر، در خصوص فراکسیون بزرگتر، شرکت نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: «چارچوب هماهنگی در تلاش است تا راه‌حل‌های مناسبی برای پایان دادن به وضعیت بن بست سیاسی موجود پیدا کند و جلسه مهمی بین چارچوب هماهنگی و ائتلاف السیاده پس از پایان تعطیلات عید فطر برگزار خواهد شد».

الزبیدی ادامه داد: «بیش  از ده نماینده از ائتلاف السیاده از این ائتلاف خارج شده و به چارچوب هماهنگی پیوسته‌اند. هرگونه جدایی در ائتلاف “انقاذ الوطن” به ناچار بر معادله آماری تاثیر می‌گذارد که به شدت ارکان و قواعد معادله سیاسی را که صحنه عراق را کنترل می‌کند، تغییر می دهد».

«علاء الرکابی» رئیس ائتلاف پارلمانی «من اجل الشعب»، درخواستی را به صورت رسمی به ریاست پارلمان برای برگزاری نشست فوری در هفتم ماه می آینده برای بررسی سازوکارهای حل و فصل بن‌بست سیاسی و قدم برداشتن در مسیر تشکیل دولت و تصویب قانون بودجه ارائه کرده است.

دفتر اطلاع‌رسانی ائتلاف «دوله القانون» به ریاست «نوری المالکی»، نیز به نوبه خود، سه‌شنبه (دیروز) با انتشار بیانیه از عدم شرکت اعضای چارچوب هماهنگی و همپیمانان آن در این نشست پارلمانی خبر داد.

«هشام الرکابی»  رئیس دفتر رسانه‌ای ائتلاف دوله القانون به خبرگزاری شفق گفت که چارچوب هماهنگی و نیروهای همپیمان با آن از غیرشیعیان، در این نشست پارلمان شرکت نخواهند کرد، مگر این‌که مشکلی که در این راه وجود دارد، حل شود. یعنی تنها در صورت توافق چارچوب هماهنگی با جریان صدر در کنار وحدت بیت سنی و همچنین کُردی و در نتیجه فراهم شدن ملزومات لازم برای حرکت در مسیر تشکیل دولت و پایان دادن به بن‌بست سیاسی، چنین امری میسر خواهد شد.

وی توضیح داد که چارچوب هماهنگی تمایل دارد و حتی به دنبال اتحاد مجددشیعیان به صورت هماهنگ و یکپارچه است و تاکنون نیز تلاش‌های زیادی برای پایان دادن به اختلافات میان مهم‌ترین احزاب شیعه انجام  داده  و این تلاش‌ها شامل برقراری تماس با اکثر نیروهای سیاسی برای پایان دادن به وضعیت رکود موجود است و قطعاً به زودی راهی برای خروج از این بن‌بست پیدا خواهد کرد.

الرکابی همچنین گفت: «چارچوب هماهنگی با رهبران ردیف دوم همه نیروهای سیاسی از جمله جریان صدر در تماس است و تقریباً همه برای پایان دادن به اختلاف و اتحاد صفوف موافق هستند و ممکن است به زودی شاهد پیشرفتی در این زمینه باشیم».

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که چارچوب هماهنگی همچنان به دنبال تشکیل دولتی توافقی است. امری که از ابتدا بر آن تاکید داشت لذا تداوم گفت‌وگوها میان چارچوب هماهنگی و جریان صدر برای نجات روند سیاسی جاری در عراق همچنان ضروری به نظر می‌رسد.

این در حالی است که مقتدی الصدر، پس از آن‌که در جریان جلسه دوم پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور، شاهد عقب نشینی آشکاری از سوی برخی اعضای ائتلاف سه‌گانه «انقاذ الوطن» شد، اوایل فروردین جاری و پیش از آغاز ماه مبارک رمضان، بار دیگر اعلام کرد که وی و همپیمانانش، فراکسیون بزرگتر پیروز در انتخابات هستند و این یک پیروزی بی‌سابقه محسوب می‌شود.

صدر در ادامه افزود که اولین نفری بوده که توانسته فراکسیون بزرگتر (انقاذ الوطن) را تشکیل دهد و نامزدی مقبول را برای نخست وزیری معرفی کند.

رهبر جریان صدر تاکید کرد که برای آنکه عراق بدون دولت نماند و با توجه به وخامت اوضاع امنیتی، اقتصادی و خدمات‌رسانی، وی به یک سوم تعیین‌کننده، از روز اول ماه مبارک رمضان تا روز ۹ ماه شوال فرصت می‌دهد تا با همه جریان‌ها برای تشکیل دولت اکثریت ملی بدون جریان صدر گفت‌وگو کند. وی همچنین از اعضای جریان صدر خواست که هیچگونه دخالت منفی و یا مثبت در این امر نداشته باشند.

اما «احمد الموسوی» نماینده چارچوب هماهنگی شیعیان عراق در واکنش به این ضرب‌الاجل دستیابی توافق با نیرو‌های اهل سنت، کُرد‌ها و برخی طرف‌های شیعه برای تشکیل دولت آینده را بعید دانست و گفت: «موفقیت چارچوب هماهنگی در متقاعد کردن نیرو‌های کُرد، اهل سنت و رفتن به سمت ائتلاف با آن‌ها برای تشکیل دولت نتیجه‌ای غیر از تکرار سناریوی شکست جریان صدر و ائتلاف سه گانه در پی نخواهد داشت».

آژانس خبری صدای پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.