Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 38028
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 11 می 2022 - 18:56 |

حزب جمعیت اسلامی افغانستان طالبان را به جنایت جنگی متهم کرد

حزب جمعیت اسلامی افغانستان طالبان را به جنایت جنگی متهم کرد

صلاح‌الدین ربانی رئیس حزب جمعیت اسلامی افغانستان در اطلاعیه ای ضمن واکنش به ادعای کشتارغیرنظامیان توسط طالبان در برخی از ولایت‌ها، از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته است که موضوع افغانستان را در اولویت قرار دهد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، حزب صلاح‌الدین ربانی در اطلاعیه ای که روز (سه‌شنبه) منتشر شد، تاکید کرده است: جهان نباید نسبت به مسئولیت‌های خود “در قبال مردم افغانستان کوتاه آمده و از جنایت‌های روزافزون گروه طالبان چشم‌پوشی کند”.
ربانی خطاب به این گروه گفته است که تاریخ گواهی می‌دهد که مردم افغانستان در برابر متجاوز و ظالم سکوت نکرده‌اند.
در این اطلاعیه آمده است: گزارش‌هایی وجود دارد که طالبان در مواجهه با اراده‌ی “خلل‌ناپذیر مردم برای دفاع از آزادی، هویت، عزت و شرف‌شان” در پنجشیر و اندراب‌ها دست به انتقام‌گیری، کشتار و شکنجه‌ی شهروندان بی‌گناه زده‌اند.
حزب جمعیت در این اطلاعیه آورده است: طالبان در دره‌ی عبدالله‌خیل ولایت پنجشیر و قاسان اندراب مرتکب جنایات “فجیع” شده‌اند.
این حزب با محکوم کردن برخورد ظالمانه‌ی طالبان در مناطق مذکور خطاب به این گروه خاطر نشان کرد: “به گواهی تاریخ، مردم افغانستان در برابر هیچ‌ متجاوز و ظالمی سکوت نکرده‌اند”.
حزب جمعیت اضافه کرده است که طالبان باید بفهمند که در عصرِ حقوق و آزادی‌ها با اِعمال قوه‌ی قهریه و سلب آزادی‌های مردم و تحمیل یک قرائت بدوی از مفاهیم بنیادین اسلام چون حجاب و محروم‌کردن زنان از حقوق مشروع مدنی‌شان، نمی‌توان نظام سیاسیِ پایدار و قابل قبول برای مردم ایجاد کرد.
در اعلامیه‌ی این حزب آمده است که ادامه‌ی “لجاجت” طالبان در زمینه‌ی قضایای کلان کشور، جز به درازا کشیدنِ جنگ و خون‌ریزی، نتیجه‌ی دیگری نخواهد داشت.
حزب جمعیت هم‌چنین اضافه کرده است که طالبان بدون احترام به تنوع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هویتی در کشور، سیاست انحصار، انکار و حذف را به اجرا گذاشته است؛ امری‌که به گفته‌ی این حزب، شرایط کشور را پیچیده‌تر می‌کند.
طی روزهای اخیر مخالفت‌های مسلحانه علیه طالبان در بخش‌های از پنجشیر و منطقه‌ی اندراب‌های بغلان افزایش یافته است. ادعا می‌شود که طالبان در این مناطق غیرنظامیان را به اتهام ارتباط داشتن با مخالفان‌شان آزار و آذیت کرده و به قتل می‌رساند. صبح امروز منابع محلی از کشته‌شدن چهار غیرنظامی در ولسوالی ده صلاح بغلان توسط طالبان خبر داده بودند.
آژانس خبری صدای پامیر- کابل
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.