Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 37729
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 02 می 2022 - 11:24 |

دیپلمات مغربی خطاب به مسئول صهیونیست: انتخابات مغرب ارتباطی به تو ندارد

دیپلمات مغربی خطاب به مسئول صهیونیست: انتخابات مغرب ارتباطی به تو ندارد

نخست وزیر پیشین مغرب ضمن حمله به کشورهای سازشکار عربی، خطاب به رئیس دفتر ارتباطات رژیم صهیونیستی در این کشور گفت که انتخابات مغرب به وی هیچ ارتباطی ندارد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، «عبدالله بنکیران»  دبیر کل حزب عدالت و توسعه و نخست وزیر پیشین مغرب به شدت به کشورهای عربی که روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرده‌اند، حمله کرد.

روزنامه الکترونیکی رأی الیوم گزارش داد، بنکیران همچنین به «دیوید گوفرین» رئیس دفتر ارتباطات رژیم صهیونیستی در مغرب حمله کرد و گفت: «انتخابات مغرب، چه ارتباطی به تو دارد؟».

این اظهار نظر در واکنش به ادعای گوفرین است که اخیرا از شکست حزب عدالت و توسعه در انتخابات مغرب استقبال کرده بود.

وی با بیان اینکه مردم مغرب، مخالف کشتار مردم فلسطین هستند، تصریح کرد: «اگر مرزها بسته نبود، به سرزمین جهاد می‌رفتیم. چرا صهیونیستها، به مسجدالاقصی و نمازگزاران حمله می‌کنند و هیچ فرقی بین کوچک و بزرگ و زن و مرد قائل نیستند؟».

این سیاستمدار مغربی درباره کشورهای سازشکار عربی نیز گفت که «مردم این کشورها، از این مسئله راضی نیستند. خائنان فقط، دست به عادی‌سازی روابط می‌زنند. یهودیان چگونه از مردم مغرب می‌خواهند که از آنان استقبال کنند، در حالی که برادران فلسطینی آنان را می‌کشند؟».

بنکیران خطاب به رژیم صهیونیستی نیز هشدار داد: «اسرائیل اگر می‌خواهد بقایش تضمین شود، باید راهکار دو دولتی را انتخابات کند، و گرنه آینده‌ای نخواهد داشت».

این در حالی است که مغرب در دسامبر ۲۰۲۰ با حمایت و پافشاری دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، اقدام به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی کرد و ترامپ نیز در مقابل اعلام کرد که حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را به رسمیت شناخته است.

فعالان حقوق بشر مغربی و برخی از شخصیت‌های سیاسی این تصمیم را به شدت محکوم کردند و این اقدام را غیراخلاقی و خیانت به آرمان فلسطین خواندند. «احمد اوحمان» رئیس دید‌بان مغرب علیه عادی‌سازی در این زمینه گفت که توجیه عادی‌سازی با موضوع صحرای غربی «غیرقابل قبول» است.

«ناصر بوریطه» وزیر امور خارجه مغرب اما اخیرا طی حضور و مشارکتش در نشست نقب در سرزمین‌های اشغالی، مدعی وجود روابط روابط خونی بین مردم کشورش و صهیونیست‌ها شد و در اظهارنظری جنجالی گفت: «اسرائیلی‌ها اصل و تبار مغربی دارند».

 وزیر امور خارجه مغرب مدعی شد: «این ادعای اسرائیلی‌ها که در هر خانواده‌ حداقل یک نفرشان خون مغربی دارد، صحیح است. اگر شما بگویید که شاید در هر خانواده اسرائیلی خون یک نفر مغربی باشد، من می‌گویم این امر عین واقعیت است.»

کشور مغرب از متحدان آمریکا در شمال آفریقا محسوب شده و همواره در طرح‌های منطقه‌ای آمریکا در راستای منافع غرب و رژیم صهیونیستی ایفای نقش کرده است. امری که با مخالفت و اعتراض شدید مردم این کشور همراه است و همواره با برگزاری تظاهرات‌ها و تحصن‌های متعدد، عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را محکوم و اعلام می‌کنند که در کنار مردم مظلوم فلسطین و آرمان مقدس آن‌ها ایستاده‌اند و حسابشان از حکام سازشکار جداست.

هرچند که تظاهرات‌ها و اعتراض‌های مردمی در مغرب، تاکنون همواره با برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی این کشور همراه بوده، اما این مردم هرگز از آرمان فلسطین دست نکشیده‌اند و مقابل اقدامات سران سیاسی خود برای عادی‌سازی روابط سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی و فرهنگی با صهیونیست‌ها ایستاده‌اند.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.