Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 38708
  پرینتخانه » اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 30 می 2022 - 16:53 |

لهستان عرضه سوخت رایگان به اوکراین را متوقف کرد

لهستان عرضه سوخت رایگان به اوکراین را متوقف کرد

وزارت آب‌وهوای لهستان با اعلام قطع عرضه رایگان سوخت به اوکراین، گفت اما فروش منظم آن به این کشور ادامه خواهد داشت.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، علی‌رغم ادعاهای کشورهای اروپایی درباره حمایت از اوکراین برای مقابله با قطع احتمالی گاز به این کشور، لهستان امروز (دوشنبه) عرضه سوخت رایگان به کی‌یف را قطع کرد.

«آنا مسکو» وزیر محیط زیست لهستان خبر داد که کشورش ارسال رایگان سوخت به اوکراین را متوقف کرده است، اما به فروش آن به طور منظم ادامه می‌دهد.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، مسکو با بیان اینکه اولویت سوخت برای بازار داخلی لهستان است، درباره این اقدام توضیح داد: «هم اکنون، عرضه تجاری سوخت توسط شرکت نیمه‌دولتی اورلِن انجام می‌شود».

وی با بیان اینکه شرکت‌های سوخت اوکراینی باید خودشان با وضعیت فعلی کنار بیایند، اظهار داشت: «[سوخت رایگانی] که ما ارائه می‌کردیم پاسخی به بحران (جنگ با روسیه) است، اما این بخش اکنون به خوبی سازماندهی شده، بنابراین پتانسیل بازار (فروش سوخت) در آنجا (اوکراین) وجود دارد».

به نوشته ریانووستی، پیش از این مشخص شد که لهستان تصمیم گرفته است قرارداد خود را با شرکت روسی گازپروم زودتر از موعد مقرر فسخ کند؛ قراردادی که طبق آن سالانه تا ده میلیون متر مکعب گاز از روسیه دریافت می‌کند.

دولت لهستان قصد دارد این کمبود گاز را با کمک خرید گاز مایع از آمریکا و کشورهای عربی، و همچنین گاز طبیعی از نروژ جایگزین کند که انتظار می‌رود تا پایان سال جاری عملیات اجرایی آن آغاز شود.

پیش از این، «ماتئوش موراویتسکی» نخست‌وزیر لهستان از نروژ خواسته بود که درآمد ناشی از افزایش بهای نفت و گاز را در اختیار سایر کشورهای اروپایی قرار دهد.

در حالی که بیشتر قراردادهای عرضه گاز به کشورهای اروپایی به یورو یا دلار است، ماه گذشته روسیه صادرات گاز به بلغارستان، لهستان و فنلاند را به دلیل امتناع دو کشور از پرداخت هزینه آن به روبل، قطع کرد.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.