Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ حمل , ۱۴۰۳ - 10 شوال 1445
شناسه خبر : 38176
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 15 می 2022 - 19:58 |

موسسه ریستارد انرژی: طوفان زمستانی تمام‌عیار در انتظار اروپا/ احتمال ۳ برابر شدن قیمت گاز

موسسه ریستارد انرژی: طوفان زمستانی تمام‌عیار در انتظار اروپا/ احتمال ۳ برابر شدن قیمت گاز

موسسه «ریستاد انرژی» با اشاره به احتمال ۳ برابر شدن قیمت انرژی در اروپا، اعلام کرد: اگر جریان گاز روسیه فردا قطع شود، گازی که در حال حاضر در ذخایر موجود است، پیش از پایان سال تمام خواهد شد و اروپا را در معرض زمستانی بی رحمانه قرار خواهد داد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، تحلیلگران «ریستاد انرژی» در بیانیه مطبوعاتی از احتمال شکل‌گیری یک «طوفان زمستانی تمام عیار» در اروپا خبر دادند چراکه این قاره به دنبال محدود کردن جریان گاز روسیه است.

به گفته آنها، ممکن است «ال ‌ان‌ جی» کافی برای جایگزین کردن گاز روسیه در زمان سرد شدن هوا وجود نداشته باشد. پیش بینی شده است که قیمت گاز در اتحادیه اروپا به ازای هر هزار مترمکعب به ۳۵۰۰ دلار برسد.

بر اساس این گزارش، روسیه سال گذشته ۱۵۵ میلیارد مترمکعب گاز به این قاره ارسال کرده است که بیش از ۳۱ درصد عرضه گاز این قاره را تشکیل می دهد.

«جایگزین کردن بخش قابل توجهی از این رقم بسیار دشوار خواهد بود و پیامدهای گسترده ای برای جمعیت، اقتصاد اروپا و نقش گاز در انتقال انرژی منطقه خواهد داشت.»

موسسه ریستارد انرژی توضیح داد، اتحادیه اروپا با کنار گذاشتن گاز روسیه، کل بازار «ال ‌ان ‌جی» (گاز طبیعی مایع) در جهان را بی ثبات کرده است و این درحالی که پس از سال آشفته ۲۰۲۱، سالی نامتعادل را آغاز کرده است. تصمیم برای کم کردن شدید وابستگی به گاز و «ال  ‌ان‌جی» روسیه از سطح فعلی ۳۰ تا ۴۰ درصد، بازار جهانی را دگرگون خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود، تقاضا برای «ال ‌ان‌ جی» در جهان در سال ۲۰۲۲ به ۴۳۶ میلیون تن افزایش یابد و از عرضه در دسترس که در حال حاضر ۴۱۰ میلیون تن است، پیشی بگیرد.

وی افزود: «عدم تعادل عرضه و قیمت‌ های بالا، زمینه را برای افزایشی‌ ترین شرایط برای پروژه‌ های «ال ان جی» در بیش از یک دهه آینده فراهم خواهد کرد، اگرچه محصول این پروژه‌ ها پس از سال ۲۰۲۴ به بازار خواهد رسید و تسکین ایجاد خواهد کرد.»

بر اساس این گزارش، اگر جریان گاز روسیه فردا قطع شود، گازی که در حال حاضر در ذخایر موجود است (۳۵ درصد ذخایر پر است) پیش از پایان سال تمام خواهد شد و اروپا را در معرض زمستانی بی رحمانه قرار خواهد داد.

بر اساس چنین سناریویی، در نبود ترتیبات خرید مشترک و رقابت کشورها برای گاز محدود، قیمت رسمی گاز در اروپا می تواند به بیش از ۱۰۰ دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا (MMBtu) برسد و این امر به کم کردن گاز صنعتی و انتقال گسترده گاز به بخش تولید برق خواهد شد.

در یک سناریوی با یک زمستانی به شدت سرد، «حتی بخش مسکونی نیز امنیت نخواهد داشت.»

قیمت گاز در این هفته، پس از اینکه مسکو نخستین بخش تحریم‌ های تلافی جویانه را بر بخشی از شرکت های انرژی اروپایی اعمال کرد، به شدت افزایش یافت.

قیمت گاز در اروپا در روز پنج شنبه به ازای هر ۱۰۰۰ مترمکعب به ۱۲۰۰ دلار رسید.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت شاخص گاز نسبت به سال گذشته تقریبا ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.