Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 38514
  پرینتخانه » اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 24 می 2022 - 20:07 |

هشدار کیسینجر درباره عواقب فاجعه‌بار رویکرد غرب علیه روسیه

هشدار کیسینجر درباره عواقب فاجعه‌بار رویکرد غرب علیه روسیه

سیاستمدار کهنه‌کار ایالات متحده هشدار داد تلاش کشورهای غربی برای تحمیل شکست کوبنده به نیروهای روسیه در اوکراین، عواقب فاجعه‌باری برای ثبات بلندمدت اروپا در پی خواهد داشت.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، «هنری کیسینجر» سیاستمدار کهنه‌کار ایالات متحده از غرب خواسته تا از تلاش برای تحمیل شکست کوبنده به نیروهای روسیه در اوکراین دست بردارد و هشدار داد که این امر عواقب فاجعه‌باری برای ثبات بلندمدت اروپا خواهد داشت.

وزیر امور خارجه اسبق آمریکا و معمار نزدیکی آمریکا و چین در جنگ سرد در «داووس» گفت برای غرب کشنده خواهد بود که در حال و هوای آن لحظه غرق شود و جایگاه مناسب روسیه را در توازن قدرت اروپا فراموش کند.

به گزارش روزنامه «تلگراف»، کیسینجر گفت که نباید اجازه داد جنگ برای مدت طولانی‌تری ادامه یابد و به این درخواست از غرب که اوکراین را با قلدری به سمت پذیرش مذاکرات با شرایطی که بسیار دور از اهدافش در جنگ کنونی است، بکشاند، نزدیک شد.

وی افزود: مذاکرات (صلح اوکراین) باید در دو ماه آینده آغاز شود قبل از اینکه آشفتگی‌ها و تنش‌هایی ایجاد کند که به راحتی نمی‌توان بر آن غلبه کرد. در حالت ایده آل، خط تقسیم باید بازگشت به وضعیت قبلی باشد. ادامه دادن جنگ فراتر از آن نقطه، درباره آزادی اوکراین نیست، بلکه جنگی جدید علیه خود روسیه خواهد بود.

او در نشست مجمع جهانی اقتصاد در سوئیس با بیان این که روسیه به مدت ۴۰۰ سال بخش مهمی از اروپا و ضامن ساختار توازن قدرت آن در مواقع حساس بوده است، افزود سران اروپایی نباید روابط بلندمدت را از دست بدهند و همچنین نباید روسیه را به سمت اتحاد دائمی با چین سوق دهند.

کیسینجر که به واقع‌گرایی سیاسی معروف است، اضافه کرد که نقش مناسب اوکراین این است که یک کشور حائل بی‌طرف بجای خط مقدم اروپا باشد.

طبق این گزارش، این اظهارات در بحبوحه نشانه‌های فزاینده‌ای مطرح شده که نشان می‌دهد ائتلاف غربی علیه ولادیمیر پوتین با عمیق‌تر شدن بحران غذا و انرژی به شدت رو به افول است و ممکن است تحریم‌ها به سرحد خود رسیده باشند.

اخیراً «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت، کشورهای غربی ارزش‌های خود را مخدوش کرده و حتی خط قرمزهای خودشان را نیز زیر پا گذاشته‌‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با بیان این که مسکو از تمام فرصت‌های ممکن برای حفظ تعادل بین المللی ایجاد شده از زمان جنگ جهانی دوم استفاده کرده، گفت با وجود تحریم‌های ضد روسی و «رفتار موهن با تاریخ ما» توسط غربی‌ها، روسیه حاضر است با غرب وارد سازش شده و تا لحظه آخر مذاکره کند.

این دیپلمات روس با اشاره به اینکه «ما تنها کشورهایی نیستیم که تحت تحریم‌های غرب قرار نگرفته‌ایم»، کوبا، ونزوئلا و چین را در این زمینه مثال زد.

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک در منطقه دونباس اوکراین برای دفاع در مقابل حملات کی‌یف، عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد و هدف آن‌ را خلع سلاح و نازی‌زدایی این کشور اعلام کرده است. در حالی آتش درگیری‌ها در اوکراین ادامه دارد که کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده و آمریکا با عرضه تسلیحات سنگین و تشدید تحریم‌ها علیه روسیه به این تحریم‌ها دامن می‌زنند. آمریکا و انگلیس پیشتاز کشورهای تحریک‌کننده اوکراین برای ادامه جنگ با روسیه هستند.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.