Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ ثور , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 38190
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 16 می 2022 - 16:54 |

ابراز نگرانی کرملین از تصمیم فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو

ابراز نگرانی کرملین از تصمیم فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو

سخنگوی کاخ کرملین با ابراز نگرانی از تصمیم فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو، گفت گسترش این ائتلاف نظامی، کمکی به امنیت قاره اروپا نمی‌کند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، ارائه درخواست‌های رسمی از سوی دولت‌های فنلاند و سوئد برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با واکنش منفی دولت روسیه همراه شد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه امروز (دوشنبه) ضمن ابراز نگرانی از این مسئله، گفت عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، کمکی به امنیت آنها نمی‌کند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، پسکوف طی نشست خبری در کرملین توضیح داد: «ما نگران تصمیم فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو هستیم و تحلیل عمیقی از پیامدهای آن انجام خواهیم داد».

وی همچنین افزود: «گسترش ناتو و عضویت این دو کشور به آن، به تقویت امنیت قاره اروپا کمکی نخواهد کرد».

سخنگوی کرملین تصریح کرد: «روسیه هیچ مناقشه ارضی با فنلاند یا سوئد ندارد، در حالی که اوکراین به طور بالقوه می‌تواند عضو ناتو شود و پس از آن روسیه با این کشور مناقشه ارضی خواهد داشت، زیرا بخشی از اتحادی می‌شود که خطرات بزرگ و بزرگی را برای کل قاره به همراه دارد».

وبگاه «ریانووستی» نیز به نقل از پسکوف نوشت: «کرملین رفتار سرویس‌های ویژه آمریکا در رابطه با کارمندان آژانس‌های خارجی روسیه را بسیار متکبرانه و غیرقابل قبول می‌داند».

وی ادامه داد: «چنین اطلاعاتی در کرملین وجود دارد. ما واقعاً با نگرانی‌های رئیس هیأت دیپلماتیک خود در آمریکا شریک هستیم. رفتار بسیار گستاخانه یک نماینده سرویس ویژه آمریکا در رابطه با شهروندان ما و کارمندان آژانس‌های خارجی ما غیرقابل قبول است».

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز اقدام فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو را اشتباهی با پیامدهای گسترده خواند و افزود این عضویت باعث افزایش امنیت دو کشور مذکور نمی‌شود.

عصر یکشنبه حزب حاکم سوسیال دموکرات سوئد اعلام کرد که این کشور به طور رسمی تصمیم گرفته که برای عضویت در ناتو درخواست بدهد. چند ساعت پیش از آن نیز رئیس‌جمهور و دولت فنلاند اعلام کردند که این کشور قصد دارد برای عضویت در ناتو درخواست دهد تا راه را برای گسترش ائتلاف نظامی ۳۰ کشور غربی در بحبوحه عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین و در میانه هشدارهای مسکو، هموار کند.

طرح‌ها و تصمیماتی که هشدارها و واکنش‌های روسیه را در پی داشته است. پس از اعلام این تصمیمات، رئیس کمیسیون امنیتی و دفاعی شورای فدراسیون روسیه از تقویت خطوط مرزی با فنلاند خبر داد. فنلاند به عنوان یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی، حدود هزار کیلومتر مرز با روسیه دارد و اولین کشور دارای مرز مشترک با روسیه است که قرار است در ناتو عضویت پیدا کند.

پیشتر، «دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده روسیه در سازمان ملل هشدار داد «عضویت فنلاند و سوئد در ناتو و حضور نظامی این ائتلاف در این دو کشور سبب می‌شود که قلمروی سوئد و فنلاند به هدف احتمالی ارتش روسیه تبدیل شود».ژ

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.