Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 38388
  پرینتخانه » اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 21 می 2022 - 19:09 |

ارسال هزاران «موشک تاو» از سوی آمریکا به مصر

ارسال هزاران «موشک تاو» از سوی آمریکا به مصر

آمریکا قصد دارد موشک ضد تانک و سایر تجهیزات نظامی را به مصر، متحد راهبردی خود در شمال آفریقا بفروشد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، دولت آمریکا به کنگره این کشور اطلاع داده که فروش موشک‌های ضد تانک و سایر تجهیزات به ارزش ۶۹۱ میلیون دلار به مصر را تایید کرده است.

به نوشته وبگاه «میدل ایست آی» این فروش شامل ۵۰۷۰ تیر موشک ضد تانک «تاو»، ابزار، تجهیزات و خدمات آموزشی خواهد بود .این تسلیحات به مصر کمک می‌کند تا ذخایر تسلیحات موجود خود را پر کند و برای عملیات‌های ضد تروریستی و امنیتی مرزی استفاده شود.

در بیانه پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) آمده است: «این فروش با کمک به مصر، به بهبود امنیت متحد اصلی غیرناتو که همچنان  شریک راهبردی مهم در خاورمیانه است، حمایت خواهد کرد».

مصر سال‌ها درگیر نبرد با شبه‌نظامیان در جزیره سینا بوده است. در روزهای گذشته، گروه تروریستی داعش  مسئولیت حمله‌ای را برعهده گرفت که در آن ۱۱ نظامی مصری در سینا کشته شدند.

مصر کشوری با بیش از ۱۰۰ میلیون جمعیت در خاورمیانه و شمال آفریقا، متحد راهبری ایالات متحده در منطقه است. این کشور سالانه حدود ۱.۳ میلیارد دلار کمک نظامی از ایالات متحده دریافت می‌کند که دومین مبلغ بالاتر پس از رژیم موقت صهیونیستی است .با این حال، روابط بین دو متحد به دلیل انتقاد دولت بایدن از مسائل حقوق بشر در این کشور تحت تنش قرار گرفته است.

سال گذشته، دولت جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا ۱۳۰ میلیون دلار کمک نظامی به مصر را به دلیل مسائل حقوق بشری متوقف کرد. این تصمیم توسط برخی از قانونگذاران آمریکایی مورد انتقاد قرار گرفت

در سال‌های اخیر، مصر نیز تامین‌کنندگان تسلیحات خود را متنوع کرده و با فرانسه و روسیه قراردادهایی منعقد کرده است. بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، مسکو بزرگ‌ترین تامین‌کننده تسلیحات به این کشور بود.

اما تهاجم روسیه به اوکراین و تحریم‌های غرب، صنعت دفاعی مسکو را با مشکل مواجه کرده و این امید را در میان مقامات آمریکایی افزایش داده است که می‌توانند مصر و سایر کشورهای خاورمیانه را از کرملین دور کنند.

چندی قبل ژنرال «مایکل کوریلا»، فرمانده جدید تروریست‌های سنتکام در خاورمیانه، در سفری به مصر از نقش قاهره در منطقه قدردانی کرد. ژنرال مک‌کنزی، فرمانده سابق تروریست‌های سنتکام ماه مارس به کنگره گفت که معتقد است ایالات متحده هواپیماهای«اف-۱۵» به مصر خواهد فروخت و این نشانه دیگری است که ایالات متحده به دنبال افزایش فروش تسلیحات به مصر است.

رسانه‌ها چندی قبل از ارسال شماری جنگنده «میگ-۲۹» و «سوخو-۳۵» ساخت روسیه به نیروی هوایی مصر خبر دادند. به گفته منابع آگاه روس، ۱۲ فروند سوخو-۳۵ سفارش مصر قبل از ارسال در مجتمع هواپیماسازی «کومسومولکسان» مشاهده شدند.

بنابر گزارش موسسه سوئدی «سیپری»، ارتش مصر ۲۴ فروند سوخو-۳۵ خلال سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به روسیه سفارش داد و قرار است تا سال ۲۰۲۳ این جنگنده‌ها را به طور کامل دریافت کند.  نیروی هوایی مصر قصد دارد با دریافت کامل این جنگنده‌ها ، جت‌های میگ -۲۱ و جنگنده جی-۷ خود را بازنشست کند.

نیروی هوایی مصر همچنین ۳۰۰ تیر موشک‌ هوا به هوای «آر-۷۳» و «آر-۷۷» را برای جنگنده‌های میگ- ۲۹ خود دریافت کرده است.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.