Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 38362
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 21 می 2022 - 16:31 |

افزایش ۲ برابری قیمت مواد غذایی ایرانی در افغانستان

افزایش ۲ برابری قیمت مواد غذایی ایرانی در افغانستان

فروشندگان مواد غذایی در افغانستان می‌گویند که افزایش قیمت مواد غذایی در ایران تاثیر مستقیم بر بازارهای این کشور داشته و قیمت این کالاها در افغانستان افزایش ۲ برابری داشته است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، پس از افزایش قیمت کالاهای یارانه‌ای در ایران، فروشندگان مواد غذایی در افغانستان می‌گویند که قیمت مواد غذایی وارداتی از ایران ۲ برابر افزایش یافته است.

«محمدرفیع» از فروشندگان مواد غذایی در بازار هرات در این باره گفت: از چند روز پیش تاکنون بیشتر کالاهایی که از ایران وارد هرات می‌شد افزایش ناگهانی پیدا کرد و در حال حاضر مواد غذایی و مواد شوینده در بازار هرات با دو برابر قیمت نسبت به گذشته فروخته می‌شود که سبب کاهش مشتریان شده است.

«سید مهدی» نیز که سال‌ها در بازار هرات کالاهای مرغوب ایرانی را می‌فروشد، درباره تاثیر افزایش قیمت‌ها گفت که در گذشته بیشتر خانواده‌ها از کالاهای ایرانی استفاده می‌کردند اما پس از افزایش قیمت این کالاها تنها ۳۰ درصد از شهروندان از او خرید می‌کنند و بیشتر مشتریان کالاهای افغانی را با قیمت پایین می‌خرند.

«توریالی غوثی» از تجار هرات نیز در این باره گفت: افزایش قیمت کالاهای مختلف در ایران به دلیل اینکه افغانستان بیشترین واردات را از این کشور دارد تاثیر مستقیمی بر بازار هرات داشته است.

وی همچنین پیشنهاد داد تا بازرگانان و هیئت حاکمه افغانستان از این فرصت استفاده کنند تا کالاهای داخلی را وارد بازار کرده و با قیمتی مناسب به مردم ارائه کنند.

«حمید الله خادم» رئیس اتاق معادن و صنایع هرات گفت: اگر قیمت کالاهای وارداتی در بازار افزایش یافته و مواد خام برای تولید به شدت گران شده است، باید این فرصت خوب را غنیمت بشماریم و دولت در کنار بخش خصوصی تلاش کند تا با استفاده از منابع داخلی و نیروی کار جوان اقدام به تولید کند و افغانستان را به سمت خودکفایی در تمام عرصه‌ها بکشاند.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.