Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 37948
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 08 می 2022 - 16:38 |

تجربه‌ای تلخ‌تر از بمباران آرامکو در انتظار ریاض است؟

تجربه‌ای تلخ‌تر از بمباران آرامکو در انتظار ریاض است؟

تحلیلگران و ناظران معتقدند که در سایه نقض‌های مکرر آتش‌بس یمن از سوی ائتلاف سعودی، در صورتی که ریاض جدیتی از خود برای تحقق صلح نشان ندهد، باید منتظر عواقبی بدتر از آتش‌سوزی اخیر تاسیسات آرامکو باشد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، زمانی که نماینده سازمان ملل از اجرایی شدن آتش بس بین صنعاء و ائتلاف سعودی برای مدت دو ماه خبر داد، این سوال مطرح شد که آیا این آتش‌بس می تواند موفقیت آمیز و تمدید شود و سپس دروازه‌ای برای صلح پایدار در یمن و منطقه باشد؟

تداوم نقض آتش‌بس از سوی ائتلاف سعودی

در سایه انتشار گزارش‌های مستمر و روزانه از شمار نقض‌های صورت گرفته این آتش‌بس از سوی ائتلاف سعودی، اتاق عملیات افسران رابط و هماهنگی مسئول رصد تخلفات ائتلاف سعودی، امروز اعلام کرد که تنها طی روز گذشته، ۹۶ مورد تخلف و نقض آتش‌بس را رصد کرده است.

این تخلفات شامل تلاش برای نفوذ در حیس، پرواز هواپیماهای جاسوسی در حریم هوایی حیس، ۲۱ مورد نقض با گلوله های توپخانه و ۶۴ مورد نقض با گلوله‌های مختلف است.

آیا صنعاء به تمدید آتش‌بس تن خواهد داد؟

وبگاه «الخبر الیمنی» با انتشار یادداشتی، با اشاره به این موضوع، نوشت:  پس از گذشت ۳۷ روز از این آتش بس، این سؤال مطرح شده است: آیا این آتش بس تا پایان زمان اعلامی و عمرش باقی خواهد ماند؟ پاسخی که صنعاء پس از نقض مهم‌ترین مفاد توافق توسط ائتلاف از جمله ادامه تحریم فرودگاه صنعاء، توقیف کشتی‌های حامل مشتقات نفتی، پرواز هواپیماهای جاسوسی جنگی و سایر نقض‌های مستمر ، آماده می‌کند، چیست؟

انگیزه‌های صنعاء و ریاض از موافقت با آتش‌بس دوماهه سازمان ملل

 بر این اساس، ناظران بر این باورند که ائتلاف سعودی برای تنظیم مجدد صفوف خود از نظر سیاسی و نظامی به آتش بس نیاز داشت. گواه آن نیز، سرنگونی عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور فراری یمن و تشکیل شورای ریاستی تحت هدایت «رشاد العلیمی» پس از اعلام آتش‌بس بود. اقدامی که گامی برای متحد کردن جناح های وفادار به ائتلاف سعودی در مقابل صنعاء به شمار می‌رفت.

نگارنده در ادامه می‌نویسد: «پس از آن‌که صنعاء، عملیات “کسر الحصار” (شکستن محاصره) را که خسارات زیادی به ریاض وارد کرد،‌ آغاز کرد، آتش‌بس به نیاز اصلی عربستان سعودی برای محافظت از نفت و دیگر تأسیسات حیاتی خود تبدیل شد. البته این امر نیاز مشترک ریاض و واشنگتن در سایه نیاز مبرم و فوری ‌آن‌ها به سوخت به دلیل جنگ اوکراین محسوب می‌شد».

به اعتقاد نویسنده، صنعاء نیز برای اثبات جدیت خود در برقراری صلح، به آتش بس نیاز داشت و علیرغم نقض مهم‌ترین شروط ذکر شده در آن از سوی ائتلاف سعودی، صنعاء از طریق وزیر دفاع خود، سرتیپ ستاد «محمد ناصر العاطفی» اعلام کرد:« تعهد به آتش بس، علیرغم نقض آن از سوی  ائتلاف، فرصت را برای دلالان جنگ می‌سوزاند و در خدمت منافع عالی یمن و مردم آن خواهد بود». با این وجود، صنعاء تاکید می‌کند که واقعیت‌های سناریوی سیاسی جدید ائتلاف سعودی تصویر واضحی از این که ریاض هیچ قصدی برای صلح ندارد را فاش می‌سازد.

در ادامه این یادداشت آمده است: «با این حال، صبر صنعاء در برابر نقض آتش‌بس از سوی ائتلاف، ممکن است تا پایان عمر خود که دوم سوم آن سپری شده، دوام نیاورد و به گفته “محمد عبدالسلام” رئیس هیئت مذاکره‌کننده یمن، پافشاری در این نقض‌ها به نابودی آتش‌بس منجر شود.

بر این اساس، چه آتش‌بس قبل از پایان آن به طور کامل از بین برود یا صنعاء تا پایان ماه می امسال به آن پایبند باشد، حتی خوشبین‌ترین افراد نیز انتظار ندارند که آن تمدید شود، به ویژه با توجه به نشانه‌هایی که حاکی از آماده‌شدن ائتلاف  برای تشدید تنش نظامی در چندین جبهه است.

به اعتقاد نویسنده، چه این تشدید تنش اتفاق بیفتد یا خیر، به نظر نمی‌رسد که صنعاء با تمدید آتش بس موافقت کند، مگر این‌که ائتلاف در روزهای باقیمانده اوضاع را اصلاح کند و اگر این کار را انجام ندهد، شرایط پس از آتش‌بس، مانند قبل آن نخواهد بود. زیرا همانطور که سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای صنعاء آن را توصیف می کند، لحظات سرنوشت سازی در حال گذر است. یا دشمن نیت صادقانه خود برای صلح و جدیتش در اجرای آتش‌بس را نشان داده و به تجاوزگری و محاصره پایان می‌دهد و نیروهای خارجی از یمن خارج خواهند شد یا همچون عادت سابق خود از اجرای تعهداتش شانه‌ خالی کرده و چهره حقیقی و مکر و حیله خود را بار دیگر نشان می‌دهد.

بر این اساس، صنعاء امیدوار است که ائتلاف گزینه اول را انتخاب کند و حسن نیت از خود نشان دهد و خود را از آن‌چه در انتظار آن است نجات دهد، زیرا اگر نیت پنهان آن‌، همچنان حیله‌گری و فریب باشد، به اعلام وزارت دفاع یمن، چیزی جز زیان آشکار نصیبش نخواهد شد.

پاسخی تلختر از آتش‌سوزی آرامکو در انتظار ریاض است

نویسنده در پایان تاکید می‌کند: بنابراین، ممکن است عملیات صنعاء برای شکستن محاصره بازگردد و آتش سوزی آرامکو که در مارس گذشته بیش از ۲۴ ساعت در جده به طول انجامید، با توجه به انتظارات ناظران ممکن است در مقایسه با آتش سوزی‌های آتی، بسیار ابتدایی و ساده  به نظر برسد.

زبانه‌های آتش در آرامکو؛ ضرب شست صنعاء به ریاض

اوایل ماه حمل گذشته بود که نیروهای مسلح یمنی از انجام عملیات «شکست محاصره۳» در عمق خاک عربستان خبر دادند. «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که طی این عملیات، تاسیسات شرکت نفتی آرامکو در جده و تاسیسات حیاتی دیگری در ریاض و شهرهای دیگر عربستان را تعداد زیادی پهپاد مورد هدف قرار داده است.

رسانه‌های عربی از تداوم آتش‌سوزی در تأسیسات نفتی آرامکو واقع در جده به مدت ۲۴ ساعت، بعد از عملیات نیروهای یمنی در عمق خاک عربستان سعودی خبر دادند.

شبکه الحدث با انتشار تصاویری زنده از پالایشگاه آرامکو در جده، گزارش داد که شعله‌های گسترده‌ای در این تأسیسات زبانه می‌کشد و دود غلیظ سیاه تمام منطقه را دربرگرفته است.همزمان نیز برخی منابع از جلسه «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی با فرماندهان نظامی ارشد این کشور خبر می‌دهند.

سایر رسانه‌های عربی نیز گزارش دادند پس از هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی در عمق عربستان توسط نیروهای یمنی، سطح هشدار و آماده‌باش در امارات عربی متحده نیز افزایش یافته است.

«ضیف‌الله الشامی» وزیر اطلاع‌رسانی دولت یمن هم خطاب به عربستان سعودی گفت: «شعله‌های آتش [در آرامکو] نشانه محاصره مردم یمن است و تا زمانی که محاصره رفع نشود، تمام دولت‌ها هم نمی‌توانند آن را خاموش کنند».

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نیز نوشت: «مخازن نفتی که در جده هدف قرار گرفتند، بیش از یک چهارم از ذخایر سوخت سعودی را در خود جای داده بودند».

پیش از این، منابع مطلع به شبکه «المیادین» خبر دادند که اطلاعاتی مبنی بر سوختن کامل تاسیسات آرامکو در جده و وقوع آتش سوزی به شکلی بی‌سابقه در دست است.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.