Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 38046
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 11 می 2022 - 21:04 |

تظاهرات و نافرمانی‌ مدنی در ایروان در مخالفت با پاشینیان

تظاهرات و نافرمانی‌ مدنی در ایروان در مخالفت با پاشینیان

هواداران یکی از احزاب اصلی مخالف دولت حاکم ارمنستان با برگزاری تظاهراتی در خیابان‌ها و میادین مهم پایتخت به نحوه مذاکره دولت با باکو بابت مسئله قره باغ معترض شدند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، «جنبش مقاومت ارمنستان»، حزب اصلی مخالف دولت  ارمنستان بعد از ظهر چهارشنبه به وقت تهران تظاهراتی را در میدان فرانسه در مرکز شهر ایروان علیه نخست وزیر ارمنستان و نحوه مذاکره او با باکو برگزار کرد.

به نوشته خبرگزاری «نیوز آرمنیا» این جنبش روز چهارشنبه در خیابان‌های پایتخت تظاهراتی برگزار کرد و معترضان ساعت چهار بعد از ظهر به وقت محلی  به «میدان فرانسه» رسیدند.

«ایشخان ساقاتلیان» از اعضای این جنبش و نایب رئیس مجلس ارمنستان گفت:«ما باید خیابان‌ها را پر کنیم. تمام شهر با پرچم‌های سه رنگ آرتساخ (قره باغ کوهستانی) تزئین شده و نافرمانی مدنی ادامه خواهد داشت.»

وی چندی قبل با متهم کردن نخست وزیر ۴۶ ساله ارمنستان مبنی بر این که می‌خواهد منطقه مورد منازعه را به  جمهوری آذربایجان تحویل دهد، گفت: «او خائن است، به مردم دروغ گفته است.»

این جنبش روز سه شنبه نیز راهپیمایی و اقدامات نافرمانی مدنی در ایروان برگزار کرد. هر روز تعدادی از خیابان‌ها در پایتخت ارمنستان بسته می‌شود. علاوه بر این، تجمعات مخالفان در میدان فرانسه برگزار می‌شود.

معترضان به شدت به رویکرد‌های دولت «نیکل پاشینیان» نخست ویر ارمنستان در گفت‌وگو با جمهوری آذربایجان معترض هستند.

جنگ  بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در  نهم نوامبر ۲۰۲۰ با توافق آتش‌بس به امضای «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و  روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد.

با این حال، این دو کشور کماکان در نقاط مرزی باهم مشکل دارند و طرفین اغلب همدیگر را به نقض آتش بس متهم می‌کنند.

«الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذر بایجان جمعه گذشته  با مطرح کردن ادعاهایی درباره جنگ اخیر با ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی گفت که روسیه از طریق قزاقستان، ترکمنستان و ایران در جریان جنگ ۲۰۲۰ ارمنستان و جمهوری آذربایجان، به ارمنستان تسلیحات عرضه می‌کرد.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.