Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 38574
  پرینتخانه » اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 26 می 2022 - 19:34 |

ثبت ۱۳۵ بار نقض آتش‌بس یمن طی تنها ۲۴ ساعت

ثبت ۱۳۵ بار نقض آتش‌بس یمن طی تنها ۲۴ ساعت

یک منبع آگاه یمنی اعلام کرد که ائتلاف متجاوز سعودی طی تنها ۲۴ ساعت اخیر، ۱۳۵ بار آتش‌بس یمن را نقض کرده است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، در حالی که «هانس گرودنبرگ» فرستاده سازمان ملل به یمن بر گفت‌وگو با طرف‌های درگیری در یمن برای تمدید آتش‌بسی که نزدیک به دو ماه پیش آغاز شده، تاکید دارد، صنعاء هر روز گزارش‌هایی درباره نقض‌های مکرر آتش‌بس ادعایی ائتلاف سعودی منتشر می‌کند.

فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن، می‌گوید که در حال رایزنی‌ با طرف‌های مختلف جنگ یمن برای تمدید آتش‌بس برقراری میان طرفین درگیری است و از آن‌ها می‌خواهد تا با تمدید این آتش‌بس در راستای تقویت فواید آن برای ملت یمن موافقت کند. اما صنعاء انکار ائتلاف سعودی از اجرای مفاد آتش بس فعلی را منفی ارزیابی می‌کند و آن بیانگر عدم جدیت ریاض در حرکت به سوی صلح می‌داند.

به نوشته پایگاه خبری «العهد»، در چنین شرایطی یک منبع آگاه یمنی، اعلام کرد که نیروهای متجاوز به یمن طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۵ بار آتش‌بس را نقض کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، نقض‌های صورت گرفته علیه آتش‌بس ادعایی، شامل شش مورد تجاوز هواپیماهای جنگی متخاصم به حریم هوایی استان الجوف، ۴۰ تجاوز هواپیماهای شناسایی مسلح و جاسوسی در حریم هوایی استان های مأرب، تعز، حجه، الجوف، صعده، صنعاء، الضالع و جبهه‌های مرزی می‌شود.

این منبع افزود که علاوه بر این، مزدوران ائتلاف سعودی در حال احداث استحکامات جدید در اطراف شهر مأرب هستند و از مزدوران متجاوز دو مورد نقض توافق مبنی بر توقف حملات موشکی به ارتش و کمیته های مردمی در ملعاء واقع در استان مأرب ثبت شده است. همچنین ۱۶ مورد نقض آتش‌بس از طریق گلوله باران استان‌های مأرب، تعز، حجه، صعده و جبهه‌های مرزی رصد شد که مزدوران سعودی با توپخانه، مقرهای استقرار نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی را در منطقه البلق و ملعاء در استان مأرب را هدف قرار دادند.

مزدوران متجاوز همچنین با توپخانه شدید، مواضع ارتش و کمیته‌های مردمی را در الکدحه در استان تعز و نیز مواضع ارتش و کمیته‌های مردمی در غرب حرض در استان حجه را هدف قرار دادند.

به گفته این منبع آگاه، توپخانه مزدوران متجاوز، مواضع ارتش و کمیته‌های مردمی در رازح، المدافن، الملاحیظ و باقم در استان صعده را هدف قرار داد و همچنین توپخانه‌های ائتلاف متجاوز، مقرهای ارتش و کمیته‌های مردمی را در وادی جاره در منطقه جیزان و طخیه و شرق عرف در منطقه عسیر را نشانه گرفت.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، تاکید کرد که ۷۰ مورد نقض آتش‌بس با تیراندازی و هدف قرار دادن منازل شهروندان و مقرهای ارتش و کمیته‌های مردمی در استان های مأرب، تعز، حجه، صعده، الضالع و جبهه های مرزی ثبت شده است.

فرستاده سازمان ملل، دوم آوریل گذشته از آغاز آتش‌بسی دو ماهه در یمن و توقف حملات نظامی زمینی، دریایی و هوایی و تسهیل ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و دادن مجوز به پروازهای هفتگی از /به فرودگاه صنعاء خبر داده بود.

این در حالی است که  فرودگاه صنعاء تازه هفته گذشته پس از شش سال محاصره توسط ائتلاف سعودی شاهد اولین پرواز بود. این پرواز بر اساس توافق آتش‌بس موقت انجام شد و می‌بایست یک ماه و نیم پیش اجرایی می‌شد.

در همین حال، «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن شامگاه یکشنبه با تأکید بر اینکه ائتلاف سعودی هزاران بار آتش‌بس در یمن را نقض کرده است، گفت که این ائتلاف بیش از دو هزار حمله موشکی و توپخانه‌ای در دوران آتش‌بس انجام داده است.

وی با بیان این‌که مردم یمن بین دوران آتش‌بس و عدم آتش‌بس هیچ تفاوتی احساس نمی‌کنند، تأکید کرد که یمن مخالف تمدید آتش‌بس نیست، ولی نمی‌تواند آتش‌بسی را بپذیرد که در آن مشکلات مردم ادامه داشته باشد.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.