Tuesday, 16 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۸ حمل , ۱۴۰۳ - 8 شوال 1445
شناسه خبر : 38414
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 22 می 2022 - 17:07 |

جزئیات تازه از لایحه کمیسیون تماس طالبان با شخصیت‌‎های افغانستان

جزئیات تازه از لایحه کمیسیون تماس طالبان با شخصیت‌‎های افغانستان

معاون سخنگوی طالبان با انتشار لایحه‌ ۱۵ ماده‌ای جزئیات چگونگی کار کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان و بازگشت آن‌ها به افغانستان را اعلام کرد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، «انعام‌الله سمنگانی» معاون سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای ۱۳ ماده‌ای جزئیات چگونگی فعالیت کمیسیون تماس طالبان با شخصیت‌‎های افغان و بازگشت آن‌ها به افغانستان را اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است که کمیسیون برای افغان‌هایی که قصد بازگشت به افغانستان و زندگی صلح‌آمیز در این کشور را دارند کارت ویژه‌ای صادر می‌کند که به وسیله آن «جان و آبروی آن‌ها مصون خواهد بود».

بیانیه تاکید می‌کند که براساس عفو عمومی هیچ کسی حق بازداشت و شکنجه عودت کنندگان را به خاطر وظایف قبلی غیرنظامی و نظامی آن‌ها ندارد و اگر برای این افراد از سوی کسی و یا اداره‌ای تهدیدی صورت گرفت، آن‌ها می‌توانند کمیسیون را آگاه سازند و از سوی کمیسیون با متخلفین «برخورد شرعی» صورت می‌گیرد.

سمنگانی ادامه داد: «اگر کسی با اشخاص و افراد متذکره دعوای شخصی داشته باشد، به این کمیسیون مراجعه می‌کند و کمیسیون قضیه هر دو طرف را توسط دادگاه عالی به مراجع عدلی و قضایی ارجاع می‌نماید. به جز این، دیگر هیچکسی حق ندارد که کار خودسرانه‌ای انجام دهد».

معاون سخنگوی طالبان اضافه کرد که براساس صلاح دید کمیسیون و نهادهای اطلاعاتی طالبان امکان گماشتن محافظ نیز برای عودت کنندگان وجود دارد.

بیانیه همچنین تاکید می‌کند که تمامی افرادی که توسط این کمیسیون به افغانستان بازمی‌گردند از جمله مقامات، کارکنان دولت قبلی، نیروهای امنیتی دولت سابق و نیز مخالفان هیئت حاکمه افغانستان که خواستار زندگی عادی و مسالمت‌آمیز هستند از این «امتیازات» برخوردارند.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.