Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 37913
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 07 می 2022 - 20:49 |

حمایت فراکسیون‌های اهل تسنن و کُرد از ابتکار عمل کمیته هماهنگی شیعیان عراق

حمایت فراکسیون‌های اهل تسنن و کُرد از ابتکار عمل کمیته هماهنگی شیعیان عراق

ائتلاف «العزم» (اهل سنت) و حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق ضمن تأیید ابتکار عمل کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی»، از آن حمایت کرد.

 

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، ائتلاف «العزم» (اهل سنت) و حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق امروز شنبه درباره ابتکار عمل کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) بیانیه منتشر کردند.

 

پایگاه خبری «ناس نیوز» ضمن نقل این بیانیه گزارش داد، ائتلاف العزم و اتحادیه میهنی از آنچه در بندهای طرح چارچوب هماهنگی آمده حمایت کرده و آن را تأیید می‌کنند.

 

این دو ائتلاف همچنین گفتند که هدف از طرح کمیته هماهنگی شیعیان، شکست بن بست سیاسی موجود در روند تشکیل کابینه عراق است

 

العزم و اتحادیه میهنی همچنین به انتخاب رئیس جمهور در عراق نیز اشاره و تأکید کردند که باید دولت تشکیل شده و بودجه نیز تصویب شود و قانون‌گذاریهای ضروری هم صورت گیرد.

 

این در حالی است که چارچوب هماهنگی اخیرا طرح جدیدی برای خروج عراق از بن بست سیاسی و تشکیل دولت جدید ارائه کرد. این طرح شامل ۹ بند و تعهداتی است که همه باید به اجرای آن متعهد شوند.

 

این در حالی ست که اعضای کمیته هماهنگی احزاب شیعه عراق اواخر فروردین ماه گذشته با این دو ائتلاف، در دفتر رئیس ائتلاف «دولت قانون» تشکیل جلسه دادند. در این دیدار تحولات اوضاع سیاسی و نتایجی که به رکود سیاسی کنونی پایان می‌دهد، بررسی شد.

 

حاضران در این جلسه بر اهمیت تداوم تلاش‌ها برای یافتن راهی جهت برون‌رفت از بحران سیاسی تاکید کردند و از همه احزاب و نیروهای ملی خواستند که منافع ملت عراق با به منافع خود ترجیح داده و با نقشه راهی پیش بروند که به آن مقصود می‌رسد.

 

پیش از این، «قیس الخزعلی» دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق تأکید کرد که چارچوب هماهنگی، مخالف بن‌بست سیاسی و نادیده گرفتن منافع عراق است.

 

جریان صدر عراق طی انتخابات اخیر، موفق شد با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

 

درست است که جریان صدر بیشترین کرسی‌های پارلمانی را در این انتخابات کسب کرده اما برای تشکیل دولت این کرسی‌ها کافی نیست و می‌بایست با سایر گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات، ائتلاف تشکیل دهد.

 

آژانس خبری صدای پامیر-کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.