Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 38650
  پرینتخانه » اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 28 می 2022 - 19:06 |

روسیه: آمریکا دنبال شیوع بیماری‌های خطرناک در اوکراین است

روسیه: آمریکا دنبال شیوع بیماری‌های خطرناک در اوکراین است

وزارت دفاع روسیه خبر داد که آمریکا در حال کار بر روی ۱۰ پروژه در اوکراین جهت شیوع بیماری‌های خطرناک است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، «الیگور کریلوف» فرمانده نیروهای حمایت از حملات شیمیایی و بیولوژیکی وابسته به نیروهای مسلح روسیه خبر داد که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) ۱۰ پروژه در خاک اوکراین برای کار بر روی اشاعه بیماری‌های خطرناک و واگیردار در دست کار دارد.

به نوشته روسیا الیوم، او گفت که شیوع این بیماری‌ها می‌تواند تأثیرات اقتصادی جهانی داشته باشد. به گفته وی نمونه‌ای از عوامل واگیردار نیز برای بررسی به خاک آمریکا فرستاده می‌شود.

این مقام مسئول گفت: «به یادداشت تهیه شده توسط دفتر وزیر دفاع ایالات متحده در مورد پروژه UP-۲ برای بررسی عوامل بیماری‌زا و خطرناک در اوکراین توجه کنید. در این سند آمده است که وظیفه اصلی این پروژه جمع‌آوری اطلاعات در مورد ساختار مولکولی پاتوژن‌های شیوع یافته در اوکراین و ارسال نمونه‌ها به آمریکا است».

کریلوف همچنین گفت که گزارش‌های مشابهی به عنوان بخشی از پروژه UP-1 با هدف مطالعه ریکتزیا (گونه‌ای باکتری) و سایر بیماری‌هایی که توسط بندپایان شیوع پیدا می‌کند، تهیه شده است.

او افزود: «در این سند آمده است که همه گروه‌های پاتوژن‌های خطرناک به آزمایشگاه مرکزی منتقل شوند تا انتقال نمونه‌هایی از آن به آمریکا تسهیل شود.»

به گفته وی، یک پروژه نیز با نام UP-۴ در مقیاس بزرگ در اوکراین برای بررسی امکان انتشار عفونت از طریق پرندگان مهاجر اجرا شده است. کریلوف گفت: «اسناد دریافتی نشان می‌دهد که فقط برای دوره نوامبر ۲۰۱۹ تا ژانویه ۲۰۲۰، ۹۹۱ نمونه بیولوژیکی جمع آوری شده است.»

وی همچنین خاطرنشان کرد که در مجموع، روسیه اطلاعاتی در مورد اجرای ده پروژه از این قبیل (UP-۳، UP-۶ UP-۸ و UP-۱۰) از سوی آمریکا دارد، در این پروژه‌ها بر روی عوامل بیماری‌زای خطرناک که شیوع آن‌ها تأثیرات اقتصادی دارد از جمله تب کریمه کنگو، تب شالیزار، التهاب مغزی منتقله از کنه و تب خوکی آفریقایی کار می‌شود.

وزارت دفاع روسیه همچنین تایید کرد که آزمایشگاه‌های بیولوژیکی اوکراین با شبکه‌ای تحت کنترل پنتاگون برای کنترل جهانی شیوع بیماری‌های عفونی مرتبط هستند.

این مقام روسی در سخنان دیگری نیز گفته است که بر اساس گزارش منتشر شده از سازمان بهداشت جهانی، سویه غرب آفریقای آبله میمون از نیجریه شروع شده، جایی که آمریکا زیرساخت‌های بیولوژیکی در آنجا دارد.

به گفته وی بر اساس گزارش‌های منتشر شده، دست‌کم چهار آزمایشگاه بیولوژیکی وابسته به واشنگتن در نیجریه وجود دارد.

این مقام روس از سازمان جهانی بهداشت خواست تا به تحقیق درباره فعالیت آزمایشگاه‌هایی که آمریکا در ابوجا، وزاریا و ولاگوس نیجریه دارد پرداخته و نتایج آن را به اطلاع جامعه جهانی برساند.

بر اساس گزارش‌ها، مواردی از بیماری مربوط به آبله میمون قبلاً فقط در میان افرادی که به آفریقای مرکزی و غربی سفر کرده‌اند، دیده شده است. اما طی هفته گذشته کشورهای انگلیس، اسپانیا، پرتغال، ایتالیا، آمریکا، سوئد و کانادا مواردی از ابتلا به این بیماری را گزارش کردند که بیش‌تر در مردان جوانی است که به آفریقا سفر نداشتند.

در ماه مارس، وزارت دفاع روسیه فاش کرد که ۳۰ آزمایشگاه بیولوژیکی با بودجه پنتاگون که در توسعه عناصر تسلیحات بیولوژیکی مشارکت دارند در اوکراین مستقر هستند. هدف اصلی این پروژه تحقیق در مورد عفونت های خطرناکی بود که در اوکراین بومی هستند. مسکو همچنین اعلام کرد که «هانتر بایدن» پسر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با تأمین مالی برنامه نظامی بیولوژیکی وزارت دفاع آمریکا در این کشور مرتبط بوده است.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.